Stort knivintresse - välj din favoritkniv

M95 är en bra kniv. Hänger alltid med på vandringar höst till vår i skogslandskap. Täljer, skär limpan och späntar lite ved. Jag har också den äldre planslipade versionen. Glad jag skaffade den och inte den nya varianten.
Som på bilden har jag också en gammal cold steel srk liggandes. Inköpt tidigt 90-tal, originalet i Carbon V (nostalgi...). Mycket länge sedan den användes dock, är ju ingen särskilt funktionell skapelse.
 
Har också den äldre versionen. Den nya intresserar mig inte.

Det enda man eventuellt behöver göra med den gamla är att ta ned vinkeln lite så att den lättare går igenom organiskt material.

Jag äger båda slidorna (läder och kydex).

Dock anser jag att min Gerber A400 och A475 är effektivare på att skära och med sina kromade M2-blad håller skärpa avsevärt längre än Peltonenkniven.

Min Cold Steel Master Hunter har blad i Carbon V men den få ligga fint i vitrinskåpet och vila sig i form ;).

~Paul~
 
HX OUTDOORS Survival knife outdoor D2 steel

Sprang på detta lilla fynd, mer tur än skicklighet! Iallafall, med viss tvekan tog jag mig an denna. Då jag är frälst på woodstoves, av den enkla anledningen att jag kokar/lagar mat med en bråkdel av den ved som går åt vid traditionellt eldande, så behövs en lämplig kniv att tillverka spån samt klyva större bitar trä. Alltså, har plågat detta stål rejält, tyvärr även hackat i sten, summasumarum har den levererat så in i bänken bra! Håller skärpa lääänge, tål mycket slag å bankar utan påverkan. Går att få sylvass med rätt insats. Riktigt nöjd, har blivit min favorit.

Fridens!
Anders
 
Sprang på detta lilla fynd, mer tur än skicklighet! Iallafall, med viss tvekan tog jag mig an denna. Då jag är frälst på woodstoves, av den enkla anledningen att jag kokar/lagar mat med en bråkdel av den ved som går åt vid traditionellt eldande, så behövs en lämplig kniv att tillverka spån samt klyva större bitar trä. Alltså, har plågat detta stål rejält, tyvärr även hackat i sten, summasumarum har den levererat så in i bänken bra! Håller skärpa lääänge, tål mycket slag å bankar utan påverkan. Går att få sylvass med rätt insats. Riktigt nöjd, har blivit min favorit.

Fridens!
Anders
Hej och välkommen till tråden :).

Den aktuella kniven säger mig tyvärr ingenting. Den har enligt min åsikt en del tillkortakommanden i fråga om design och dessutom förstår jag inte poängen i att använda D2-stål i stället för ett hyfsat kolstål till en kniv av den här typen.

D2 är ju ett mycket slitstarkt stål med stort korn vars största tillgång är att hålla skärpa när det ankommer abrasiva material såsom läder, tyg, plaster osv.

Den här kniven har 4 mm tjockt och 90 mm långt blad, dvs väl tilltaget bara för att D2-stålet inte så lätt skall gå sönder i samband med de arbeten som du nämner. Den har dessutom en substantiell primäregg (enligt svensk terminologi. Sekundäregg enligt amerikansk dito), vilket gör att kniven inte är en "slicer". Bladets form är dock i närheten av en jaktkniv.

Men som sagt, den största förändringen hade jag gjort på bladet. Något i stil med min uselt skapade bild nr 2 här nedan (fick inte till övergången mellan bladet och handtaget, borde har varit mer välvt i själva "näbben"). Bild nummer 1 visar hur kniven ser ut när den kommer ut från fabriken.
 

Bilagor

  • Namnlös 2.jpg
    Namnlös 2.jpg
    210.3 KB · Visningar: 532
  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    107.6 KB · Visningar: 527
Se Paul. Jag håller inte alltid med dig när det kommer till hur viktigt det är att bladet har egg ända in till skaftet. Framför allt tolererar jag mer ansats än dig när det kommer till fällknivar. Den här gången ger jag dig dock 100 % rätt.

Bosse
 
Bild på de två knivar som nästan helt pausat min EDC rotation sedan februari -16. Minst 500 dgr i fickan sedan dess. Oftast myntfickan i jeans.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3973.jpg
    IMG_3973.jpg
    35 KB · Visningar: 525
Bild på de två knivar som nästan helt pausat min EDC rotation sedan februari -16. Minst 500 dgr i fickan sedan dess. Oftast myntfickan i jeans.

Bosse
Man behöver inte mer än så. Vilken tur att du äntligen hittat dina favo-vardagsknivar :).

Själv har jag också på sätt och vis fastnat för en enda kniv, nämligen den flera ggr i den här tråden nämnda Florinox Akma. Den har precis allt jag behöver i en kniv. Varken mer eller mindre.

MinFlorinoxAkmaSandvik12C277.jpg


MinFlorinoxAkmaSandvik12C276.jpg


Dessutom kör jag den i kombo med min Victorinox Rambler. Då är man garderad ;).

~Paul~
 
Japp Rambler i nyckelknippan och en lite större planslipad fällis i fickan så är man hemma. I mitt fall blir det oftast en Vic Solo (den utgångna versionen med röda plastsidor) eller Alpineer.
 
Japp Rambler i nyckelknippan och en lite större planslipad fällis i fickan så är man hemma. I mitt fall blir det oftast en Vic Solo (den utgångna versionen med röda plastsidor) eller Alpineer.

Just de plastskollorna som sitter på Solon är särskilt läckra. Synd att man inte har en sådan i samlingen. Grattis!

~Paul~
 
Det är en förträfflig kniv. Sidorna ger ett bra grepp. Låsningen är mycket stabil. Bra hål till fånglina. Användbar bladgeometri. Visst kunde man som alltid önskat sig lite bättre stål i en Vic, men de är lätta att slipa upp och man behöver inte hantera dem alldeles för nojigt.

Synd att de upphörde med tillverkningen av en så funktionell modell.
Som tur är snappade jag upp att det var på G, och klippte de sista från ett par webbutiker i Tyskland och UK :)
 

Bilagor

  • 1365099397-80977100.jpg
    1365099397-80977100.jpg
    42.3 KB · Visningar: 488

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.