Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har bara erfarenhet av en enda kniv med detta stål, min Spyderco Air. Köpte två stycken, varav en ligger i vitrinskåpet och den andra används. Bilderna föreställer självklart den finare av de två ;).

MinSpydercoGBradleyAirCPMM4REXenavtvknivar1.jpg


MinSpydercoGBradleyAirCPMM4REXenavtvknivar2A.jpg


Hur som helst. Jag tycker inte att det är speciellt svårt att aptera en fin skärpa på bladet. I jämförelse med M2, vilket det här stålet är vidareutveckling av så är skillnaden tämligen liten.

Med andra ord. Jag tror inte att du kommer att stöta på några större probkem i samband med slipningen av din fina, nya kniv :).

~Paul~
 
Hej!

Hoppas jag inte går för OT, men det känns som om denna tråden har växt vidare ifrån ursprungsfrågorna så jag provar här.

Jag är på jakt efter en ny kniv. Det ska vara en fastbladskniv, den kommer användas till allmänt friluftsliv, göra upp eld m.m. Den kommer användas tillsammans med en liten yxa så kommer inte använda kniven till yxuppgifter.

Önskad bladlängd: 10-13cm
Handtag: Mörkt trä
Blad: Bra rostfritt stål då jag är fiskare och rör mig en hel del runt vatten.

Budget ca 3000, billigare är alltid välkommet.

En kniv jag har och gillar väldigt skarpt är: https://www.buckknives.com/product/113-ranger-skinner-knife/0113BRS-B/

Gillar utseendet och hur den känns, enda nackdelen med den är att den känns lite liten för min del(stora händer) så en liknande/likadan modell större(längre blad) hade varit perfekt. Har tyvärr inte hittat nåt själv.

Är även öppen för förslag om duktiga knivmakare.

https://www.google.se/search?ei=Hlz...0k1j33i21k1.9qeePve4tVU#imgrc=Dd23aZFXrQKH4M:
Denna är mycket omtyckt. Vet dock inte om du hade tänkt filea med den, isåfall är nog 5mm bladtjocklek lite väl grovt. Går på runt 800:- med N695 böhler (skall vara exakt samma som 440C men det har nog dePaul bättre koll på) men det är jävligt rostfritt iallafall.

Har själv 2 cudemanknivar, en folder 325 med olivträhandtag, 9,5cm 3mm tjockt blad och en fastbladare 291 med svart micarta handtag 15cm 5mm tjockt blad. Kan bara säga att de är helt superba. Unik design och väldigt omtyckta för ergonomi i handtagen är påtalat av många vad gäller de flesta av deras knivar.
Helt klart värda en närmare titt, inte så välkända i Sverige kanske och de har väl släppt några sorter med sämre stål förr men 440C/böhler är det ju inget fel på.
 
4. Svårt. Kanske skulle (återigen) en Casström nr 10 passa?? T ex den här modellen: http://www.casstrom.se/knivar/knivar/casstrom/casstrom-no10-swedish-forest-knife-14c28nmasur-1.html

~Paul~

Har en sådan Casström, köpte den i höstas och inte använt den så mycket ute. Men inte hittat något att klaga på då det hittills mest varit grillpinnar och rensa abborre. Något man kan tänka på att skaftet är stabbat, så kniven blir baktung. :-/
 
1. Problemet är att dessa särintressen kolliderar när det gäller knivens övergripande design. En bra täljkniv/bushcraftkniv/kniv att ha runt lägerelden tjänar på att äga ett blad med skandinavisk slipfas, medan en fiskekniv helst skall ha ett fullt flatslipat blad, gärna lite tunnare sådant.

Personligen skulle jag trots allt välja ett blad med full flatslipning eftersom det är den bästa kompromissen.

2. Noterat :).

3. Hm. En djup skålslipning är inte så praktiskt varken till täljning/träarbeten eller till sportfisket. Återigen - den bästa kompromissen är ett fullt flatslipat blad med en mindre primäregg (enligt svensk terminologi). Helst ingen ricasso/ansats.

4. Svårt. Kanske skulle (återigen) en Casström nr 10 passa?? T ex den här modellen: http://www.casstrom.se/knivar/knivar/casstrom/casstrom-no10-swedish-forest-knife-14c28nmasur-1.html

~Paul~


Glömt visst tilläga att när det kommer till att ta hand om fisken så har jag en filekniv för det ändamålet så det behöver inte tas med i beräkningarna. Kommer dock säkerligen kapa linor och dylikt som kan medföra en del väta så var mest för att unbderstryka att en rosttrög kniv är att föredra.

3. Noterat :) Är nog mest att jag är kinkig med utseendet på kniven då det kommer definitivt vara en faktor på hur ofta den får följa med ut. Så är det en kniv i ungefär samma stuk fast med fullt flatslipat blad med en mindre primäregg så är jag nöjd med det.

4. Har kollat en hel del på deras knivar och det är nog den som ligger högst på listan just nu, men skulle vilja ha lite mer förslag på liknande.
 
https://www.google.se/search?ei=Hlz...0k1j33i21k1.9qeePve4tVU#imgrc=Dd23aZFXrQKH4M:
Denna är mycket omtyckt. Vet dock inte om du hade tänkt filea med den, isåfall är nog 5mm bladtjocklek lite väl grovt. Går på runt 800:- med N695 böhler (skall vara exakt samma som 440C men det har nog dePaul bättre koll på) men det är jävligt rostfritt iallafall.

Har själv 2 cudemanknivar, en folder 325 med olivträhandtag, 9,5cm 3mm tjockt blad och en fastbladare 291 med svart micarta handtag 15cm 5mm tjockt blad. Kan bara säga att de är helt superba. Unik design och väldigt omtyckta för ergonomi i handtagen är påtalat av många vad gäller de flesta av deras knivar.
Helt klart värda en närmare titt, inte så välkända i Sverige kanske och de har väl släppt några sorter med sämre stål förr men 440C/böhler är det ju inget fel på.

Den var ganska nära det jag letar efter men inte riktigt.
Utan "tänderna" på ryggen och hålet på bladet och att träet gick hela vägen ner i handtaget så, men tack för tipset ändå :)

Jag kommer inte filea med den kniven utan det har jag en filekniv till.
 
Den var ganska nära det jag letar efter men inte riktigt.
Utan "tänderna" på ryggen och hålet på bladet och att träet gick hela vägen ner i handtaget så, men tack för tipset ändå :)

Jag kommer inte filea med den kniven utan det har jag en filekniv till.

Alright :)
Hoppas du hittar vad du söker :)

Med tanke på hur många vackra knivar med karaktär och själ det finns därute så ska det nog inte vara några problem. Man bara vet när man ser rätt kniv, sån är jag iaf. :)
 
Hur som helst. Jag tycker inte att det är speciellt svårt att aptera en fin skärpa på bladet. I jämförelse med M2, vilket det här stålet är vidareutveckling av så är skillnaden tämligen liten.



Med andra ord. Jag tror inte att du kommer att stöta på några större probkem i samband med slipningen av din fina, nya kniv :).



~Paul~



Tack, det låter bra.

Fredrik
 
Beställde precis en sådan här till vårfisket efter gädda, havsöring och eventuellt gös: https://morakniv.se/produkt/svangd-trimkniv-ct8s-e1/

Har haft en liknande modell tidigare men tyvärr har den kommit bort. Priset har gått upp rejält sedan mitt förra köp, nästan det dubbla!

Hur som helst så måste jag fixa slida till den på något sätt.

~Paul~

Hade jag varit händig med läder och haft ditt bekymmer hade jag fixat ett eget horisontellt hölster att ha i ryggslutet eller liknande. Jag hatar vertikala sidohölster - tycker de är ivägen när man sätter sig och sånt. Cudeman har ett smart hölster i både svart och brunt läder som funkar både horisontellt och vertikalt (2 öglor/remmar i läder man lägger över livremmen och låser) har ännu inte hittat var man kan köpa det löst. Jag pratade med Cudeman om saken och de erbjöd mig köpa direkt från dem trots att det officiellt inte släppts på marknaden till min kniv. De kunde dock inte skeppa till Svea billigare än ca 300kr så jag avböjde.. Däremot finns det till dess storebror cudeman 299 med 18cm blad.

Du kan ju kolla in det. Tror inte det stilmässigt passar med din kniv men borde ge en hint om hur du kan konstruera det om du skall fixa ett själv?

Edit: 298:an var det visst, se här
https://www.google.se/search?site=w...ch&q=cudeman+298+sheath&imgrc=RsewO9NABechWM:

299an har en annan variant som också har 2 vanliga häller för horisontell upphängning men inte alls lika snyggt.
 
Jättefina! Håller med dig om att det är opraktiskt med vertikala slidor.

Dock hade jag tänkt mig något avsevärt enklare eftersom det känns lite avigt att köpa en slida som är dyrare än själva kniven.

Funderar på att beställa lite läder och sy en själv i sinom tid men just för tillfället så har jag lite andra projekt på gång (bl a trimning och genomgång av mina fiskerullar).

Hur som helst, tack för tipset!!

~Paul~
 
Jättefina! Håller med dig om att det är opraktiskt med vertikala slidor.

Dock hade jag tänkt mig något avsevärt enklare eftersom det känns lite avigt att köpa en slida som är dyrare än själva kniven.

Funderar på att beställa lite läder och sy en själv i sinom tid men just för tillfället så har jag lite andra projekt på gång (bl a trimning och genomgång av mina fiskerullar).

Hur som helst, tack för tipset!!

~Paul~

Ingen orsak. Har faktiskt beställt en likadan variant från Ebay som kostar mellan 80-100kr
Denna: http://www.ebay.com/itm/232196209933
Men då den bara kunde hålla blad upp till 16cm tog jag inte med den...din är nog 18 tror jag..
Men priset är ju bra.
I stort sett allt jag beställt via hong kong genom ebay har varit bra trots lågt pris och free shipping. Och allt har kommit fram men det tar 2-4v då det går via economy international mail (carrier hong post inom Kina) och sen slängs det med på första containerskepp västerut.

Men det är värt en sökning där också. Sen finns det ju fina grejer från USA hållet också och man kan ange free shipping som sökkriterie så får man upp endast sådana träffar. Annars frakt runt 40-200kr enligt min erfarenhet.

Köper nästan inget inrikes längre :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.