Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Dozier Wilderness
Ruana Junior Bowie
Swamp Rat Ratmandu
Busse Boss Jack
LT Wright GNS
BRKT Gunny Hunter
ZT 0180
Bill Sanders custom
DPx HEST

Har ett gäng fastbladare till, ska se om jag hittar några foton. Därtill något dussin fällknivar av blandad valör :)

Tackar, det ser vi fram emot! :)
LT Wright GNS ser riktigt trevlig ut. Jag trodde först att det var en Koster.
Kanske något för Hattmakaren?
/Lux
 
Hur upplever du balansen?
Enligt min erfarenhet brukar fulltångeknivar med tjockt bladgods vara baktunga.

Stålet i TBS Boar är ekvivalent till 440C, inget dåligt stål men pulverstålet RWL34 är avsevärt bättre.
/Lux

Balansen är i stort sett perfekt i våg - sett utifrån att man balanserar kniven med pekfingret vid fingerskyddet. Jag upplever den inte som baktung eller ens klumpig utan gedigen. Den ligger ganska bra i handen.

Pulverstålet RWL34 - vilka knivar har det?
 
Tackar, det ser vi fram emot! :)
LT Wright GNS ser riktigt trevlig ut. Jag trodde först att det var en Koster.
Kanske något för Hattmakaren?
/Lux

"The blade is Scandi ground with a secondary micro convex, which happens when we hard buff the edge. This makes for a superior edge in both retention and cutting ability."

Secondary egg - som på EKA W12? Inget för mig... tämligen dyr, också.
 
Min har saber-slipning. Har aldrig riktigt gillat scandi, trots rötter i norr.

RWL-34 har varit ganska vanligt. Det är samma stål som ATS-34, som var the shit för 20 år sen. Som modestål överskuggat, i hyfsat kronologisk ordning, av VG10 och S30V.
 
Wetterlings lilla yxa
Opinel nr 7
Opinel vikbar grensåg
Handgjorda knivar (2 st)
TBS Boar

Förutom dessa, ej på bild: Victorinox med tre funktioner, stor fällkniv av okänt fabrikat (hittad på ett bussgolv i KIna), liten fällkniv från "Blomstergården" och en liten kniv med skaft i renhorn (de två sista fick jag som barn).
 

Bilagor

  • PA279110.jpg
    PA279110.jpg
    47.8 KB · Visningar: 586
De två knivar jag använder mest just nu.

Det här är dom två knivar jag använder mest just nu. En sliten Mora och en kinakniv (real steel). Lite lika men ändå olika.
 

Bilagor

  • Mora_och_realsteel.jpg
    Mora_och_realsteel.jpg
    58.4 KB · Visningar: 523
Helle: jag har tittat mest på följande knivar.
Harding: http://www.helle.no/products/knives/harding/
Temagami: http://www.helle.no/products/knives/temagami/

Helles ganska nya fulltånge har plastliners. En styggelse jag helst undvarar. Se http://www.helle.no/products/knives/utvaer/
Casström har satt detta i system. Jag ser inte poängen. Det finns vax och olja.

Harding och Temagami är fina knivar.
Jag hade faktiskt tänkt föreslå Temagami till dig men du hann före. Den stämmer bra in på vad du söker - till mindre än halva totalvikten i jämförelse med TBS Boar.
Jag har själv en Temagami, ska försöka ta några bilder imorgon om ljuset och tiden tillåter.
Temagami är en kanonkniv i laminerat stål, kärnstålet kan fås med kol- eller rostfritt stål.
Tången är endast exponerad på ovansidan av handtaget.
Generellt gillar jag smalare knivar som täljer bättre men denna fungerar bra.
Äkta skandinavisk (noll)egg d.v.s. det du vill ha.
Handtagen är generellt större på Helles knivar - Temagami inget undantag. Tvärtom är handtaget väldigt rejält även för en Helle. Jag har storlek 9-10 och upplever handtaget som lite för tjockt.
Den Temagami jag har i min ägo har dessutom lite större rikasso än på bilden som visas på Helles hemsida. Jag föredar knivar med ingen eller liten rikasso.
/Lux
 
RWL-34 har varit ganska vanligt. Det är samma stål som ATS-34, som var the shit för 20 år sen. Som modestål överskuggat, i hyfsat kronologisk ordning, av VG10 och S30V.

Fast RWL34 är en pulverstålvariant av ATS34. En svensk variant av Crucibles motsvarighet CPM154 och avsevärt bättre på alla parametrar än ATS34. Och bättre än VG10 och minst lika bra som S30V.
/Lux
 
Wetterlings lilla yxa
Opinel nr 7
Opinel vikbar grensåg
Handgjorda knivar (2 st)
TBS Boar

Förutom dessa, ej på bild: Victorinox med tre funktioner, stor fällkniv av okänt fabrikat (hittad på ett bussgolv i KIna), liten fällkniv från "Blomstergården" och en liten kniv med skaft i renhorn (de två sista fick jag som barn).

Gillar de handgjorda knivarna skarpt! Mycket fina! :)
/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.