Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Karesuandokniven Haren

Karesuandokniven Haren i Sandvik 12C27, HRC57.
Litet blad och fullstort handtag, en mycket sympatisk kniv.
/Lux
 

Bilagor

  • a3.jpg
    a3.jpg
    46 KB · Visningar: 852
  • a2.jpg
    a2.jpg
    49 KB · Visningar: 932
Karesuandokniven Haren i Sandvik 12C27, HRC57.
Litet blad och fullstort handtag, en mycket sympatisk kniv.
/Lux

Karesuandoknivarna ser väldigt fina ut på bild. Med det avancerande stålet blir de dock väldigt dyra.

Jag var som sagt inne i butik och kände på Överlevnadskniven. Min bedömning var att fogen mellan de två materialen i skaftet (trä och horn) inte var optimal: man ska ju inte känna någon kant...
Naturligtvis kan det varit ett s.k. "måndagsexemplar" eller så beter sig materialen olika i en varm och snustorr monter i butiken.

Denna risk med materialmöten föreligger inte, såvitt jag kan se, med Galten och Haren, p.g.a. solida träskaft.

En nackdel med TBS Boar - den kniv jag använder numera - är kanske dess vikt: ca. 450 g inkl. fodralet med tillhörande tändstål ("Nordic dangler). Är man viktjagare kan det ju verka avskräckande. Å andra sidan är allt med denna kniv kolossalt rejält gjort. I princip är det en kniv som drömmer om att vara en yxa (varvid en sådan kan uteslutas, givet att grensågen följer med - Opinels dito - eftersom jag är tveksam till att kapa grenar med kniv).

Karesuandoknivarna är betydligt lättare p.g.a. annan konstruktion. TBS Boar är "full tånge" med 5 mm blad i rostfritt. Stålet är High Grade Bohler N695 Stainless steel. Se http://www.bohler-edelstahl.com/en/N695.php
 
Jag har läst din tråd om bushcraft-knivar så nu vet jag lite mer.
TBS Boar är en fin kniv - dock skulle jag inte köpa den själv. Jag föredrar tunnare blad, i synnerhet på skandinaviska blad och, som du skriver, vikten på din Galt är hög, speciellt i jämförelse med Karesuandos Galt.

Hur upplever du balansen?
Enligt min erfarenhet brukar fulltångeknivar med tjockt bladgods vara baktunga.

Stålet i TBS Boar är ekvivalent till 440C, inget dåligt stål men pulverstålet RWL34 är avsevärt bättre.

12C27 som Karesuando använder i många av sina knivar är ett "enklare" rostfritt stål som p.g.a. av sitt fina korn (små och homogent fördelade karbider) och höga renhet kan härdas hårdare med bibehållen slagbeständighet än liknande stål i samma klass. Ett prisvärt och bra stål helt enkelt.

Traditionella bushcraft-knivar intresserar mig mer än moderna: puukkos, sameknivar o.dyl.
Nedan en puukko från Finlands knivhuvudstad Kauhava:
Ahti Korpi i låglegerat kolstål 80CrV2 tillverkad av Reino Kamppila och son.

/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0144.jpg
    DSC_0144.jpg
    41.2 KB · Visningar: 769
  • DSC_0148.jpg
    DSC_0148.jpg
    45.5 KB · Visningar: 779
  • DSC_0150.jpg
    DSC_0150.jpg
    44.2 KB · Visningar: 771
  • DSC_0146.jpg
    DSC_0146.jpg
    19 KB · Visningar: 764
Tackar, trevlig samling knivar, Peterson! :)
Jag ser, Busse, Bark River, DPx Hest, ZT, etc... men också några jag inte känner igen så skriv gärna lite mer om knivarna!
/Lux
 
Stor SAK: Victorinox Rangerwood 55

Perfekt komplement till en puukko:
Victorinox Rangerwood 55.
Stort låsbart blad och den bästa sågen (på ett multiverktyg/SAK) som jag har använt.
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0152.jpg
    DSC_0152.jpg
    46.4 KB · Visningar: 633
  • DSC_0154.jpg
    DSC_0154.jpg
    45.5 KB · Visningar: 656
  • DSC_0157.jpg
    DSC_0157.jpg
    46.3 KB · Visningar: 656
Fler bilder!

Och några jämförande gruppfoton.
Välanvänd Mora Viking 640 som referens.
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0160.jpg
    DSC_0160.jpg
    41.9 KB · Visningar: 638
  • DSC_0097-1.jpg
    DSC_0097-1.jpg
    44.9 KB · Visningar: 650
Tackar, trevlig samling knivar, Peterson! :)
Jag ser, Busse, Bark River, DPx Hest, ZT, etc... men också några jag inte känner igen så skriv gärna lite mer om knivarna!
/Lux


Dozier Wilderness
Ruana Junior Bowie
Swamp Rat Ratmandu
Busse Boss Jack
LT Wright GNS
BRKT Gunny Hunter
ZT 0180
Bill Sanders custom
DPx HEST

Har ett gäng fastbladare till, ska se om jag hittar några foton. Därtill något dussin fällknivar av blandad valör :)
 
Denna kniv av fabrikat Eicker Messer är en presentkniv från en producent av charkuterier. 100% rostfri och ganska robust trots sin slanka design men passar kanske bäst att skära smakbitar och öppna brev med;)
 

Bilagor

  • Eicker Messer.1.jpg
    Eicker Messer.1.jpg
    268 KB · Visningar: 629
  • Eicker Messer.2.jpg
    Eicker Messer.2.jpg
    116.1 KB · Visningar: 629

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.