Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bilagor

  • DSC_0044.jpg
    DSC_0044.jpg
    12.2 KB · Visningar: 1,017
  • DSC_0045.jpg
    DSC_0045.jpg
    11.7 KB · Visningar: 1,043
  • DSC_0046.jpg
    DSC_0046.jpg
    13.5 KB · Visningar: 1,020
  • DSC_0052.jpg
    DSC_0052.jpg
    29.7 KB · Visningar: 1,056
Douk-Douk, väldigt smidig och fickvänlig! :)
/Lux

Jo, historiken kring kniven har jag läst in mig på vid något tillfälle. Fastnade väl aldrig riktig för utseendet. Men någon gång så. På samma vis vill jag någon form av Higonokami. En annan enkel klassiker jag inte har i min ägo.

Den enda någorlunda ovanliga Mattson kniv jag äger är nog den här:

Paradstickert.jpg


/ J
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jo, historiken kring kniven har jag läst in mig på vid något tillfälle. Fastnade väl aldrig riktig för utseendet. Men någon gång så. På samma vis vill jag någon form av Higonokami. En annan enkel klassiker jag inte har i min ägo.

Den enda någorlunda ovanliga Mattson kniv jag äger är nog den här:

/ J

Fin permissionsbajonett!:)
Det "ovanliga" utseendet var det som fick mig att dröja med att skaffa en Douk-Douk men jag har inte ångrat mig en sekund sedan jag köpte min första för drygt ett år sedan. Designen är mycket genomtänkt och användbar.
Jag har även en "Ekorre" (likadant handtag men med ett "drop point"-blad istället för " turkish clip") men föredrar det scimitar-liknande bladet på Douk-Douken.

På tal om scimitar och ovanliga Mora-knivar...
Mora goes Sinbad:
/Lux
 

Bilagor

  • post-920-0-59374200-1367931581.jpg
    post-920-0-59374200-1367931581.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,038
Knivmodellen tillverkades ursprungligen för det statliga Televerket (se bild).
/Lux

På de första bilderna såg det nästan ut som de hade läderhandtag. Vet du varför de gjordes så? (enkelt underhåll, leda mindre ström...eller någon annan anledning?) De ser minst sagt robusta ut, ungefärlig vikt?

ScimitarMoran har jag inte ens sett på bild innan. Utan att ha hållt i den ser den rätt obekväm ut. Balansen torde bli en smula märklig och sen ser handtaget väldigt runt ut av bilden att döma. Men där kan jag ju ha fel.

Jo, paradstickerten är trevlig men inte i toppskick. Köpte den på en antik- och samlarmarknad för många år sedan. Spetsen är kraftigt rundad och baljan är inte i "mint condition" den heller. Slitet läder och den skulle behöva sys om, detaljer som i och för sig är lätta att fixa. Sen saknas knappen som skall hålla kniven på plats.

/ J
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Fällkniven HK9L

Jag sitter och funderar på att skaffa en Fällkniven HK men hittar inte så mycket info om den på nätet. Den mesta infon är på H1 kniven.
Det verkar skilja i slipningen och spetsen på de båda.
Det blir att den ska användas till allt möjligt och även att flå med.
Frågan är bara vilken man ska ta.
Har ju ingen i närheten så att jag kan jämföra.
 
Jag sitter och funderar på att skaffa en Fällkniven HK men hittar inte så mycket info om den på nätet. Den mesta infon är på H1 kniven.
Det verkar skilja i slipningen och spetsen på de båda.
Det blir att den ska användas till allt möjligt och även att flå med.
Frågan är bara vilken man ska ta.
Har ju ingen i närheten så att jag kan jämföra.

HK är lite mindre och tunnare.
H1 har gummiskaft vilket är en fördel i kyla.
HK är fulltånge och mer arbetad i detaljerna.

Tyngdpunkten på finlir = HK9
Grovjobb = H1


Mikael
 
Två knivar. Gerber Prodigy som funkar till allt - hugga, tälja, såga etc. Lite klumpig att ha i bältet, så till vardags använder jag en Mora Bushcraft Black. Gerbern har varit med i fem år nu och stått ut med allt :)
 

Bilagor

  • DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    65.5 KB · Visningar: 716

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.