Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Två knivar. Gerber Prodigy som funkar till allt - hugga, tälja, såga etc. Lite klumpig att ha i bältet, så till vardags använder jag en Mora Bushcraft Black. Gerbern har varit med i fem år nu och stått ut med allt :)
Moran är en fin kniv men jag är lite mer tveksam till det praktiska hos Gerberkniven. Tycker du verkligen att sågtandningen funkar väl i samband med huggande och täljande?!? För mig personligen så ter sig kniven ganska opraktisk i samband med vanligt uteliv.

Huvudsaken är dock att du själv trivs med kniven ;).

~Paul ~
 
Moran är en fin kniv men jag är lite mer tveksam till det praktiska hos Gerberkniven. Tycker du verkligen att sågtandningen funkar väl i samband med huggande och täljande?!? För mig personligen så ter sig kniven ganska opraktisk i samband med vanligt uteliv.

Huvudsaken är dock att du själv trivs med kniven ;).

~Paul ~

Sågtandningen är inte optimal då, det kan jag erkänna, men jag skulle inte vilja vara utan den heller. Gerbern är ju lite som ett multiverktyg, inte bäst på något men bra på mycket. Gillar tyngden och hållbarheten. Den används mycket i jobbet (jobbar i Försvarsmakten) och det är egentligen därför jag skaffade den. Privat använder jag Moran (tidigare en Mora 2000) mest, har inte samma behov av att såga med kniven då :) Så jag håller egentligen med dig, för det vanliga utelivet är Moran än mycket bättre kniv.
 
Stora polarkniven

Till täljning och allmänt bruk använder jag kero stora polarkniven- ett fint hantverk, sylvasst kolstål och skönt handtag. Det händer också att jag tar med mig en mora Classic No 3, när jag ska tälja lite grövre ämnen.

Är framöver sugen på en Casströmkniv SFK till de mer spartanska turerna. Några tankar om denna kniv?
 
Tog bort övre delen av parerskyddet på min Njord häromdagen och tyckte det blev en bättre kniv. Funderar nu på att ta bort det nedre oxå.
9c8a397b0fd4ddebfb12391ef65d6ff4.jpg
60bd0d24e7bf6b6e7369a6f375012a06.jpg


Fredrik
 
Någon mer än jag som irriterade sig på EKA W12s sekundäregg. Inte vanlig skandinavisk utan lite brantare vinkel sista millimetern?
+ 1.

Vinkeln är dessutom (om jag uppfattat det korrekt) hela 40 grader sammanlagt. Ingen slicer direkt.

Så blir det förstås när man använder rostfritt stål och inte kolstål i samband med utpräglade bushcraftknivar.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.