Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kniven kommer från Kina eller Pakistan och är tillverkad i ett billigt bladstål och tveksam tolerans i ihopsättningen. Sorry.

~Paul~

Åh tusan! Det låter ju inte så imponerande, hehe. Som en andrakniv på vandringen eller runt lägerplatsen funker den nog i alla fall. Om jag slipar upp den lite. Den ligger, som sagt, väldigt skönt i handen. Nu kan jag med gott samvete köra slut på den innan jag investerar i en av högre kvalitet!

Tack för svaret Paul, mycket uppskattat.

/TungSten
 
Även om Paul har rätt, så betyder det inte att den kan fungera bra för dig!

Den första fällkniven jag hade var ett vrak jag fick av farsan, ej rostfri, järnet i den var vad man kunde få tag på under WW2 i Lettland. Men den rensade massor med gädda och abborre, plockade kassar med kantareller. Tyvärr försvann den i tonåren :-(
Så bara för att det inte är värsting pulverstål eller gjord av en världskänd knivsmed, så kan den trots allt funka! :)
 
Alltså visst! Jag menar inte att en kniv i enklare utförande och material inte har sin plats i fickan.

Man bör dock vara medveten om dess begränsningar. Den kan lätt utveckla ett visst glapp i bladet och skärpan håller inte speciellt länge. Man bör vara beredd på att slipa ofta ;).

Men som sagt, trivs man med en specifik kniv utan att den är tillverkad i exklusiva material så bör man förstås "slita den med hälsan".

Personligen hade jag retat mig på tre detaljer på den aktuella kniven.

1. Den obscent stora ricasson.

2. Skålslipningen.

3. Den vassa kanten på knivens bladrot i samband med nedfällt läge.

Så även om kniven hade varit tillverkad i bra material och fina toleransnivåer så hade jag personligen inte omfattat den i min EDC ;).

~Paul~
 
Även om Paul har rätt, så betyder det inte att den kan fungera bra för dig!

Den första fällkniven jag hade var ett vrak jag fick av farsan, ej rostfri, järnet i den var vad man kunde få tag på under WW2 i Lettland. Men den rensade massor med gädda och abborre, plockade kassar med kantareller. Tyvärr försvann den i tonåren :-(
Så bara för att det inte är värsting pulverstål eller gjord av en världskänd knivsmed, så kan den trots allt funka! :)

Jomenvisst, så resonerar jag också. Det har att göra med vilka krav man ställer på verktyget, vad den används till och så vidare. Den här kniven duger gott och väl åt mig och mina behov. Andra knivar sköter jag annat med.

Naturligtvis ska man vara medveten om dess begränsningar, och är man det kommer den att funka ett bra tag. Även om jag måste slipa den mer frekvent, hehe.

Angående slipningen så tror jag förresten inte att det är skålslipning, även om det kanske uppfattas som det på bilderna. Nu är ju inte någon expert (alls), men jag tror och hoppas att jag borde känna eller se om det svängde i slipningen. Det är en rak linje ut mot eggen, först där bryts linjen. Det som i den bifogade bilden benämns som Europeisk slipning. Det heter säkert andra saker också beroende på sammanhang, jag tror att bilden handlar om kockknivar.

Ricasson har jag inte reagerat över, däremot är den där vassa klacken eller kanten ett otyg, men jag tänkte jobba ihop ett litet läderfodral för att skydda omgivningen en smula.

Tack för synpunkter och diskussion!

/TungSten.
 

Bilagor

  • eggtyper.JPG
    eggtyper.JPG
    34.1 KB · Visningar: 1,906
1. Angående slipningen så tror jag förresten inte att det är skålslipning, även om det kanske uppfattas som det på bilderna.

2. Det är en rak linje ut mot eggen, först där bryts linjen.

3. Det som i den bifogade bilden benämns som Europeisk slipning. Det heter säkert andra saker också beroende på sammanhang, jag tror att bilden handlar om kockknivar.
1. OK. På bilderna ser slipfasten ut att vara skålslipad.

2. Sabelslipning m a o.

3. Din ritning visar en föråldrad terminologi gällande köksknivar. Nr 1 är snarare en amerikansk slipning än europeisk. Nummer två är en typisk skandinavisk slipning som man finner på t ex traditionella moraknivar. De flesta moror utrustas dock idag med en lite mikroegg, dvs ett mellanting mellan bild 1 och bild 2.

Också japanerna använder dock självklart slipfas nr 2. I deras tappning heter det Ryoba-slipning.

Bild nr tre visar en Kataba-slipad fas som används i samband med Ni-Mai Awase, dvs laminerade blad. En mer rak slipfas heter däremot Kataba. Den enkelslipade fasen används inte bara till sushiknivar.

~Paul~

PS Skålslipning används absolut inte bara på billiga knivar! Bland de dyraste kan du finna Dozier, Loveless och Chris Reeve-knivar.
 
...Nummer två är en typisk skandinavisk slipning som man finner på t ex traditionella moraknivar. De flesta moror utrustas dock idag med en lite mikroegg, dvs ett mellanting mellan bild 1 och bild 2.

Aha! Okej, tack för all info! Undrar om inte det här mellantinget stämmer bättre i så fall. Den lilla eggen längst ut är inte mer än 1 mm nämligen, det är där den tänkta linjen bryts liksom.

Simma lugnt!

/TungSten.
 
Aha! Okej, tack för all info! Undrar om inte det här mellantinget stämmer bättre i så fall. Den lilla eggen längst ut är inte mer än 1 mm nämligen, det är där den tänkta linjen bryts liksom.

Simma lugnt!

/TungSten.
En mikroegg är avsevärt mindre. Den egg du refererar till är de facto primäregg som skapas under en längre tid. En mikroegg är bara någon tiondels mm bred.

Observera att primäregg enligt svensk terminologi är den egg som först möter det skärande materialet. I USA kallas den secondary edge (sekundäregg) eftersom man anser att den egg som först varit på plats, dvs den långa slipfasen skapades först och därefter apterades det som vi kallar mikroegg eller primäregg. Vet inte om det låter begripligt...

En bild är kanske mer tydlig. Den röda epexen på eggen är den som i vårt land kallas för primäregg men i USA för sekundäregg.
Bladprofilmslipfas.jpg


~Paul~
 
Okej, då förstår jag. Då är det sabelslipning, hehe.
Tack för all info! Jag är glad att jag frågade, nu vet jag vad jag ska säga om någon frågar mig om min lilla fällkniv :)

Allt gott.

/TungSten
 
Okej, då förstår jag. Då är det sabelslipning, hehe.
Tack för all info! Jag är glad att jag frågade, nu vet jag vad jag ska säga om någon frågar mig om min lilla fällkniv :)

Allt gott.

/TungSten

Välkommen i klubben Sten! Här lär vi oss nya saker varje dag :) Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma sätt att ställa dem på...
__
Fredrik
 
Tackar :D Kul att du gillar den. :D
Ha ha :) . Ja jag kunde inte hålla mej. Jag gillar HBK så mycket o när den var på tal så ... . :)
1. Igentligen så får jag inte visa bilder annat än i min profil.

Seved

1. Mycket tråkigt enligt mig.
Jag känner till reglerna men är de verkligen så fyrkantiga att de i praktiken hindrar knivskapare från att publicera bilder i tråden?
Inte ens om du skriver "Ej till salu" eller bara publicerar redan sålda knivar?

Min avsikt är inte att riva upp gamla sår utan bara en enkel undran om det eventuellt skulle vara möjligt att få knivskapare mer aktiva i tråden igen.

/Lux
 
1. Fast det är ju inte någon risk att man tappar bort den i alla fall. Den syns ju rätt bra! :)
2. Det borde ju kunna vara ett rätt trevligt vinterprojekt att snida till ett nytt handtag till det där bladet. Har du lyckats få fram någon bild på hur tången ser ut på den där?

Så kan det bli när man inte är tydlig...hehe... ;).
1. Du har helt rätt, denna tappar man inte bort i första taget.
2. Sant men handtaget kommer nog att få bli kvar (tidsbrist och det faktum att lacken på den orangea fallskärmslinan knappt hade torkat när bilden togs...;)

/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.