Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack! Tyckte att det var lika bra att slänga med några andra storknivar som jag inte har lagt upp bild på tidigare. Canadian Camp II är verkligen en goding. Bladet är väldigt likt Rouge Bowie fast lite större. Trots att jag har ganska små händer så stör jag mig inte på fingerurtagen i greppet.

Mycket vacker bild! Det är så snygga linjer på de där modellerna.

Min HBK II är ju inte tillverkad ännu. :( Dale säger att den kommer "snart". Dom tillverkade tydligen en men den fick skrotas på grund av att greppet inte blev bra. Tyvärr har jag ju bestämt mig för Pau Ferro och det är ju inte så populärt vilket gör att det bara fanns en uppsättning av handtagssidor förberedda. Eftersom jag har 3 st Barkisar till beställda i samma material så är jag inte så sugen att köpa någon av de som Dale redan har i lager. Hoppas bara att jag inte väntar förgäves...

Då kommer den säkert med tiden!
Beställde med särskilda önskemål i början av mina BR inköp, men har slutat med det sedan länge.
Numera föredrar jag att välja mellan de som finns tillgängliga med bild, enligt "Du får vad du ser" principen.
BR har så mkt fint att välja på, så det är inte svårt för mig att hitta ett skaft, bara jag har bestämt mig för en viss modell.

Mikael
 
Casström No:10: Är en bra kniv man gör inget fel när man köper en sådan. Har dock hamnat i skuggan av andra dyrare knivar. Den får dock komma ut och springa av sig då och då. När folk vill ha tips på knivar så brukar jag rekommendera den här eller EnZo Trappern.

LT Wright Genesis: En stor och robust kniv med ett skönt handtag och en vässad rygg som skrappar av metall från ett eldstål utan dess like. Om det skiter sig och behöver göra upp en eld och man har tappat tändaren/tändstickorna och du har bara eldstålet kvar då är det här kniven som gäller.

Tops Dragonfly: En stor kniv, handtaget är inte så skönt men det är inte obekvämt och om man vill använda ett eld stål så får man eggen då ryggen är avrundad? och den levereras med en värdelös nylonslida men numera kan man köpa kniven med en läderslida om man lägger till lite pengar. Detta gäller för båda TOPS knivarna.

Tops CUB: Jag gillar handtaget och fånglinehålet men den har alldeles för små tumgropar så jag förstår inte varför dom satt ditt dom från början och den hade alldeles för stor ricasso som jag låtit slipat ner, lite för brett blad kanske och man kan inte skrapa ett eldstål med ryggen. Men jag gillar kniven trotts sin tillkortakommanden.

Mora classic 2: Mors Kochanski använder den här kniven som exempel som en bra kniv i sin bok Bushcraft. Och förresten är man uppväxta i Skandinavien och är knivintresserad då vet man att man kommer långt med en Mora/pukkokniv.:)

Celilo Bushcraft Knife: Min minsta kniv som levereras med en kydexslida som är inte är så bra, så man måste nog köpa till en läderslida vilket jag gjorde. Detta är min favoritkniv och tillsammans med Laplandern kan jag göra allt i skogen som jag vill göra.

Bild på knivarna igen:https://www.flickr.com/photos/90721615@N05/14587138985/

Tack för bra och intressant svar! :)
Mitt intresse för traditionella skandinaviska knivar och dedikerade bushcraft-knivar ökar hela tiden.
Just nu är mitt intresse framförallt inriktat på andra sidan Östersjön. Finland har verkligen många duktiga knivskapare. :)

/Lux
 
I söndags så var jag ut och hälsade på folket bakom knivbutik.se när dom körde öppet hus. Ett mycket trevligt arrangemang precis som förra året. Tyvärr så var jag i år lika usel på knivkastning som förra året och frågeslingan gick inte heller så bra. Dom fina priserna fick jag alltså inte ta del av så då blev det till att köpa med sig något trevligt hem. Det blev två pjäser som jag har tänkt köpa under lång tid men det har alltid varit annat som gått före. Jag räknar kallt med att bilderna kommer att reta kräkreflexen hos några på forumet men det är säkert någon stackare, som är lika vilsen som jag, som uppskattar dom. :-D

Bild 1: ESEE Junglas och SOG Fasthawk
Bild 2: (Från vänster till höger) Becker BK-9, Knife Research Legion, Bark River Canadian Camp II (min favorit just nu), Condor Hudson Bay, Viper Carnera, ESEE Junglas, Mora Companion HD, Svörd Von Tempsky Bowie, Bark River Bravo III

Många fina knivar! :)
Fyra av dessa återfinns även i min samling...
Svörd Von Tempsky är verkligen fin, har inte förstått tidigare hur stor den är...
Med tanke på hur mycket jag gillar min Svörd Kiwi kan det mycket väl bli en sådan i framtiden. :)

/Lux
 
Tack för bra och intressant svar! :)
Mitt intresse för traditionella skandinaviska knivar och dedikerade bushcraft-knivar ökar hela tiden.
Just nu är mitt intresse framförallt inriktat på andra sidan Östersjön. Finland har verkligen många duktiga knivskapare. :)

/Lux

Dom sista tiden har jag köpt knivar från USA, men tänker börja köpa på mig knivar från Europa och i Finland finns det som du säger många bra knivskapare.

Jag gillar egentligen fällknivar mest så jag vet inte varför jag har börjat köpa på mig mer än en bushcraft-kniv, men det är nog min samlargen. Har intalat mig att köpa på mig några fällknivar och några pukkos men det blir nog att också köper på mig en Bark River Bushcrafter och en ESEE Bolieu RB3 också.
 
Dom sista tiden har jag köpt knivar från USA, men tänker börja köpa på mig knivar från Europa och i Finland finns det som du säger många bra knivskapare.

Jag gillar egentligen fällknivar mest så jag vet inte varför jag har börjat köpa på mig mer än en bushcraft-kniv, men det är nog min samlargen. Har intalat mig att köpa på mig några fällknivar och några pukkos men det blir nog att också köper på mig en Bark River Bushcrafter och en ESEE Bolieu RB3 också.

Varför inte kombinera fällkniv, bushcraft och Finland i en kniv?
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=4288

/Lux
 

Bilagor

  • 2e4a9c6cf01d706140cd4ecea59b273e.jpg
    2e4a9c6cf01d706140cd4ecea59b273e.jpg
    65 KB · Visningar: 577
Varför inte kombinera fällkniv, bushcraft och Finland i en kniv?
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=4288

/Lux
Gillar allt med kniven utom eventuellt stålvalet. Vad sägs om den här i stället ;):

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=fi&pid=443

Finns i en större version också:

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=fi&pid=1293

Bladet ser skålslipat ut men om min info inte är felaktig så handlar det om skandinavisk slipning. Stålet är i samma klass som AISI 1080/1085, dvs kolstål (vilket ju passar bra till bushcraft och täljning).

~Paul~
 
Gillar allt med kniven utom eventuellt stålvalet. Vad sägs om den här i stället ;):

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=fi&pid=443

Finns i en större version också:

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=fi&pid=1293

Bladet ser skålslipat ut men om min info inte är felaktig så handlar det om skandinavisk slipning. Stålet är i samma klass som AISI 1080/1085, dvs kolstål (vilket ju passar bra till bushcraft och täljning).

~Paul~

Har du provat dom där? Dom ser ju iaf så stygga och obekväma ut att hälften vore nog. :) Men dom kan ju givetvis vara bra i alla fall.

Jag var tidigare väldigt sugen på att prova en sådan här från thebushcraftstore.co.uk men sedan jag fastnade i "slip joint-träsket" så har jag nästan tappat intresset för andra fällisar.
tbs-boar-folding-lock-knife-k720-carbon-tool-steel-curly-birch-[2]-12555-p.jpg


Dom har även en mindre modell med glidlås.
 
Dom sista tiden har jag köpt knivar från USA, men tänker börja köpa på mig knivar från Europa och i Finland finns det som du säger många bra knivskapare.

Jag gillar egentligen fällknivar mest så jag vet inte varför jag har börjat köpa på mig mer än en bushcraft-kniv, men det är nog min samlargen. Har intalat mig att köpa på mig några fällknivar och några pukkos men det blir nog att också köper på mig en Bark River Bushcrafter och en ESEE Bolieu RB3 också.

Med tanke på att du redan har många "stora" skogsknivar så kan jag varmt rekommendera Bark River Ultra Lite Bushcrafter. Jag har både den och Bushcraftern och använder min ULB oftare. En otroligt behändig kniv som fungerar bra till både stort och smått. CMP3V är riktigt trevligt!
 
Många fina knivar! :)
Fyra av dessa återfinns även i min samling...
Svörd Von Tempsky är verkligen fin, har inte förstått tidigare hur stor den är...
Med tanke på hur mycket jag gillar min Svörd Kiwi kan det mycket väl bli en sådan i framtiden. :)

/Lux

Jo Von Tempskyn är en bjässe! :) Handtaget är inte det bekvämaste men man behöver å andra sidan inte banka så mycket för att få jobbet gjort. :-D

Jag slog min med full kraft rätt ner i en sten dagen efter att jag hade fått hem den. Jag vågade först inte titta på eggen men det blev inte en värre skada än att jag på ca 15 min hade reparerat skadan. Jag gillar verkligen det där L6-stålet och Svörds hantering av det.
 
Vad tror ni om den här nya fällkniven från Fällkniven?

http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/588/7/new-products/pc

/Lux
Instämmer med tidigare... Det ser vasst och obekvämt ut.

Varför inte kombinera fällkniv, bushcraft och Finland i en kniv?
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=4288

/Lux
Hade det inte varit för clipet så ser den fin ut. Visst, det går säkert att ta bort, men det lämnar hål.
__
Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.