Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har tröttnat lite på alla wannabes som tror de är kockar bara för att de har en hel familj av Globalknivar. (har iofs själv varit sån själv men jag har vuxit upp! :p )

När man börjar jobba med mat inser man hur viktigt det är att ergonomin är bra. Står man och kockar i en 16 timmar så märker man sjuk skillnad.

Så funkar en mora till en som jobbar med styckning dagligen så funkar det nog till mig också... Inge tjaffs inget lulllull utan bara 100% funktion! :)
 
Nyaste kompanjonen kommer från amerikanska Strider. Jag vet att knivvärlden delas in i två läger när man nämner Strider, en som gillar och en som inte gillar. Sällan nåt mellanläge.

Jag har haft flera Striders, både produktion och custom. Jag har försökt att gilla dom, verkligen, men har istället utvecklat nån sorts märklig hatkärlek. Den modell jag haft mest är SnG, och även om det är en trevlig kniv dras den med lite problem, främst funktionsmässigt. Ofta har låset börjat glappa, även på custommodeller för många kronor. Jag har flera gånger bestämt att aldrig köpa en Strider igen....

Nu kom jag över denna skapelse och slog till (så mycket karaktär har jag).
Strider SJ75s heter modellen och den är lite speciell, utseendet har den inte för sig iallafall. Lite av den fula ankugnen dock eftersom det är en trevlig bekantskap i handen.
Bladet i S35V är högt och relativt tunt (3 mm), med en markant skålslipning. Detta gör att eggen är tunnare än på andra Strider som ofta har ett tjockare blad samt flatslipning. Ingen ricasso att tala om, greppet kommer nära eggen när man använder den. "Vågen" på bladryggen är rent estetisk, ingen som helst funktion. Denna våg fortsätter även ned på ryggsidan på handtaget.
Handtaget är otroligt enkelt, en titansida, en G-10 sida, en pivotskruv och en ramskruv i bakkant som dessutom håller clipset.



//Per

Intressant kniv. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
 
Intressant kniv. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Tack. Ja, den är intressant och bör inte förkastas efter första blicken. Man kan tycka vad man vill om slipningen men den skär bra i det mesta, även då man måste använda mer av höjden så att säga.
Handtaget ser konstigt ut men fyller handen bra, den lilla vinkeln gör att kniven sitter bra trots att skaftet är ganska smalt.
Som jag redan nämnt kommer eggen nära handen när man jobbar, inga stora hävarmsförluster.

Men, smaken är som bekant inte odelad.

//Per
 
1. Har tröttnat lite på alla wannabes som tror de är kockar bara för att de har en hel familj av Globalknivar. (har iofs själv varit sån själv men jag har vuxit upp! :p )

2. När man börjar jobba med mat inser man hur viktigt det är att ergonomin är bra. Står man och kockar i en 16 timmar så märker man sjuk skillnad.

3. Så funkar en mora till en som jobbar med styckning dagligen så funkar det nog till mig också... Inge tjaffs inget lulllull utan bara 100% funktion! :)

1. Den här vågen var som störst i slutet av 90-talet. Som tur är så har kunskapsnivån även hos allmänheten blivit högre.

2. Ergonomin tillsammans med balansen är avsevärt viktigare än många tycks inse. Hellre jobbar jag med en ergo-kniv än med en kniv i ett exklusivt PM-stål som känns obekväm.

3. Precis. Andra märken som har förstått det där med ergonomin är italienska Sanelli och svenska Bergo Tools.

~Paul~
 

Jag kan bara instämma med nAnders och MAW, SAW Stor Jaktyxa är en riktigt fin yxa!
Bra balans, lagom stor för att kunna göra "det mesta". Ny favorit faktiskt! :)
Var lite orolig för hur egg och slipning skulle vara men på mitt exemplar var det riktigt bra. Enda skavanken var väl att yxans nacke lutade lite. Ingen stor grej och sammantaget är jag mycket nöjd!

/Lux
 
Akifusan är fin! Inte så jättedyr heller. Nu blev jag allt bra sugen...;)

/Lux
Samma här. Jag har arbetat med en lånad dito men aldrig kommit till skott och köpt en själv. Den lånade kniven ingick i en jämförelse mellan olika fabrikat och modeller.

Det är framför allt stålet och prisvärdheten som gör denna kniv till en vinnare.

Till de eventuella nackdelarna hör att en del människor finner bladryggen lite vass, samt att sekundäreggen skulle kunna vara lite mer uttunnad. Båda detaljerna är mycket enkla att åtgärda.

~Paul~
 
SAW har inte kvar modellen i sitt sortiment längre!
Eller, ja, iaf heter den inte Stor Jaktyxa längre...
Är det någon som vet vilken modell i SAW nuvarande sortiment som mostsvarar/ är mest lik LHA:
http://www.wetterlings.com/yxor/
/Lux

SAW har fortfarande kvar modellen i sitt sortiment! :)
I informationen som medföljde benämns yxan förutom Stor Jaktyxa även som modell 118, Stor Huggyxa och Bushcraft Axe.
Här är yxan på SAW:s hemsida:
http://www.wetterlings.com/outdoor-axe-118/
Där heter den Outdoor Axe...
Fortfarande en lika bra yxa dock!
(Jag hoppas att det är samma yxa som nAnders och MAW har...)

/Lux
 
Hejsan,

Jag fyller år här i sommar och funderar på att önska mig fällkniven u2 eller u4. Tänkte använda den som en vanlig vardagskniv som alltid hänger med. Vad finns det för för- och nackdelar med båda knivarna?

Mvh Mattias
 
Hejsan,

Jag fyller år här i sommar och funderar på att önska mig fällkniven u2 eller u4. Tänkte använda den som en vanlig vardagskniv som alltid hänger med. Vad finns det för för- och nackdelar med båda knivarna?

Mvh Mattias
Direkta nackdelar vet jag inte om jag kan finna hos någon av knivarna.

Den största skillnaden är storleken på framför allt greppet. Det skiljer på ca 1 cm i bladlängd och ca 1,7 cm i grepplängd. U2 är den större och tyngre av dessa två modeller. Den väger nästan dubbelt så mycket jämfört med U4-an (U2 = 42 g, U4 = 22 g). Bladet på U4-an är aningens tunnare.

Båda är tillverkade i samma material så den avgörande faktorn är den fysiska storleken och det planerade användningsområdet. U4-an är så liten och nätt så man glömmer att den över huvud taget finns i fickan.

Så om du är ute efter en mycket liten EDC som är lätt och som skall användas till lätta arbeten, välj U4. Om du trots allt känner att du vill ha en något högre grad av robusthet så välj U2.

~Paul~
 
Har själv en U2 sedan årsskiftet och bär den dagligen.

Mycket nöjd med kvalité samt storlek, kort sagt sköter den sin uppgift som EDC i det civila livet ypperligt.

Det enda jag saknar är att kunna öppna den med en hand, men jag hsr lärt mig att leva utan den möjligheten....

Mycket nöjd och kan rekomendera den varmt

From da Phone
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.