Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack Paul, nu får jag lägga lite energi på kniven så den blir användbar.

Utlovade bilder kommer efterhand här. Börjar med några riktiga trotjänare, Frost Lapplander 115, 90 och 75. Den översta är nog den kniv jag använt mest under mina 35 jaktår, den fungerar till både hare och älg. Härlig tyngd och ligger otroligt bra i handen Den ligger idag i ryggsäcken och är alltid med men får stå tillbaka till förmån för andra knivar.
 

Bilagor

  • 029.jpg
    029.jpg
    15.4 KB · Visningar: 1,175
Tack för er input!
1. Vi får se hur det blir.
2. Ibland är det svårt att motivera varför man egentligen vill ha något.
Man vill bara klicka på köpknappen för att stilla sin rastlösa själ. Priset var ju relativt lågt och det va det som nästan fick mig att trilla över kanten.

1. Om det blir ett köp så förväntar vi oss en utförlig fältrecension... ;)

2. Jag känner igen det här, det var likadant för mig när jag köpte en Svörd Kiwi för ett tag sedan.
http://www.heinnie.com/svord-kiwi-machete#product-tabs
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=6313
Dubbelt så långt blad som SissiPuukko M95 och endast runt 70gram tyngre.
Faktiskt väger Kiwin och M95:an tillsammans mindre än en Varusteleka Skrama Mk. II bush knife!
Jag är än så länge väldigt nöjd med Kiwin även om den inte är perfekt. Som liten machete är den riktigt bra, men även som stor kniv fungerar den bra.
Knivslidan var inte den bästa för bältesbärande men jag har löst det genom att fästa en metallring i knivslidan och sedan knutit en bit snöre i ringen som bälteshälla. En enkel lösning som fungerar bra.
Handtaget behöver förbättras, det är nästa projekt.

/Lux
 

Bilagor

  • svord-machete-1.jpg
    svord-machete-1.jpg
    45.5 KB · Visningar: 714
Tack Paul, nu får jag lägga lite energi på kniven så den blir användbar.

Utlovade bilder kommer efterhand här. Börjar med några riktiga trotjänare, Frost Lapplander 115, 90 och 75. Den översta är nog den kniv jag använt mest under mina 35 jaktår, den fungerar till både hare och älg. Härlig tyngd och ligger otroligt bra i handen Den ligger idag i ryggsäcken och är alltid med men får stå tillbaka till förmån för andra knivar.

Klenoder!

Mikael
 
Min TOPS Cub nu med förminskad? ricasso. Ja vad ska säga om kniven då. Det är en bra kniv och var det även innan jag modifierade den och skaffade en läderslida till den, men nu har den blivit mer användarvänlig.
 

Bilagor

  • 14506521302_9685673f21_n.jpg
    14506521302_9685673f21_n.jpg
    30.7 KB · Visningar: 802
Vi är ett ganska stort gäng här på Utsidan som gillar Fällkniven.
Här är ett annat gäng som inte gillar Fällkniven lika mycket...
http://www.cliffstamp.com/knives/forum/read.php?5,2399
Cliff Stamp har även han diskuterats tidigare i tråden...

/Lux

Jag var i hög grad inblandad i dessa diskussioner och till slut också den, som bannade Out5yder från KF.
Ämnet är många år gammalt och slutsatsen var, att det inte är så bra att hugga i sten med en A2.

Det är en sanning som gäller än idag.
Fällkniven gör helt enkelt inte knivar med geometri för sten.

Det gör Busse och inget fel med det, men jag har inget behov av en sådan kniv.
Jag brukar välja klyvmejseln till borrhammaren för sten.
Utmärkt resultat och bara en tiondel av priset för en Busse.

Jag är inte ett fan av Cliff Stamp och läser inte längre vad han skriver.
Andra gör det, men det lägger jag mig inte i.


Mikael
 
Senast ändrad:
Tack Paul, nu får jag lägga lite energi på kniven så den blir användbar.

Utlovade bilder kommer efterhand här. Börjar med några riktiga trotjänare, Frost Lapplander 115, 90 och 75. Den översta är nog den kniv jag använt mest under mina 35 jaktår, den fungerar till både hare och älg. Härlig tyngd och ligger otroligt bra i handen Den ligger idag i ryggsäcken och är alltid med men får stå tillbaka till förmån för andra knivar.
Klassiker i ryggsäcken (för i bältet är de lite väl tunga ;)).

~Paul~
 
Tack Paul, nu får jag lägga lite energi på kniven så den blir användbar.

Utlovade bilder kommer efterhand här. Börjar med några riktiga trotjänare, Frost Lapplander 115, 90 och 75. Den översta är nog den kniv jag använt mest under mina 35 jaktår, den fungerar till både hare och älg. Härlig tyngd och ligger otroligt bra i handen Den ligger idag i ryggsäcken och är alltid med men får stå tillbaka till förmån för andra knivar.

Välkommen till forumet!
Alltid kul att se välanvända knivar! :)

/Lux
 
Min TOPS Cub nu med förminskad? ricasso. Ja vad ska säga om kniven då. Det är en bra kniv och var det även innan jag modifierade den och skaffade en läderslida till den, men nu har den blivit mer användarvänlig.

Trevlig modell!
Gillar din modifierade kniv bättre än originalet! :)
Blir dock inte klok på storleken på ricasson. Pukkos och Kephart är inspirationen. Ingen av dessa typer är direkt kända för stora ricassos...

/Lux
 
Jag var i hög grad inblandad i dessa diskussioner och till slut också den, som bannade Out5yder från KF.
Ämnet är många år gammalt och slutsatsen var, att det inte är så bra att hugga i sten med en A2.

Det är en sanning som gäller än idag.
Fällkniven gör helt enkelt inte knivar med geometri för sten.

Det gör Busse och inget fel med det, men jag har inget behov av en sådan kniv.
Jag brukar välja klyvmejseln till borrhammaren för sten.
Utmärkt resultat och bara en tiondel av priset för en Busse.

Jag är inte ett fan av Cliff Stamp och läser inte längre vad han skriver.
Andra gör det, men det lägger jag mig inte i.


Mikael

Instämmer i dina slutsatser.
Den stora "diskussionen" var väl om jag inte missminner mig 2008. Noterbart är att tråden jag länkade till är från 2012...

/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.