Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gillar heller inte när knivslidor sitter för högt. Den där Handi Scandin verkar vara en intressant sak. Vart har du fått tag på den?

Har kollat på Bushcraftknivar med priser mellan 1200kr till 2300kr men jag tycker att runt 1300kr är maxpris om det inte är customkniv och dom har jag inte tålamod att vänta på. Min utesäsong börjar nu till vårvintern.

Och nu efter lite surfande så har Camillus Bushcrafter seglat upp som intressant kniv:).

Jag tror att jag köpte den från knivesshipfree.com men dom flesta som säljer Bark River i USA brukar ha dom på lager. Om du kikar på konstruktionen så är den väldigt enkel. Jag kommer inte att köpa några flera utan har köpt lite delar så att jag kan göra dom själv. Det var bara det där med tid... ;)

Camillus Bushcrafter såg lite mer ut som en jaktkniv tycker jag. Väldigt lik en Nessmuk i bladformen. Jag gillar personligen inte skogsknivar med den bladformen då jag tycker att dom blir lite svåra att bearbeta trä med.

Ett tips kan vara att kika på en Bark River Bravo 1 LT. MAW köpte ju en sådan för ett tag sedan. Jag har en Bravo 1.5 och den är ju tjockare men funkar kanon som skogskniv. Bravo 1 LT som är tunnare borde vara än bättre. Jag kan rekommendera www.the-knife-connection.com när det gäller Bark Rivers.
 
Ett tips kan vara att kika på en Bark River Bravo 1 LT. MAW köpte ju en sådan för ett tag sedan. Jag har en Bravo 1.5 och den är ju tjockare men funkar kanon som skogskniv. Bravo 1 LT som är tunnare borde vara än bättre. Jag kan rekommendera www.the-knife-connection.com när det gäller Bark Rivers.

Jag kan också rekommendera den handlaren! Jag köpte förvisso en kniv av ett annat fabrikat men det gick också bra... ;-) Tog mindre än en vecka från köp till leverans! Var dock medveten om tull/moms-reglerna när du handlar utanför EU.

Intressant sida, såg att dom har knivar från L.T. Wright. Genesis såg intressantare ut än Bushcrafter.

http://www.the-knife-connection.com/l--t--wright-handcrafted-knives.html
 
Camillus Bushcrafter såg lite mer ut som en jaktkniv tycker jag. Väldigt lik en Nessmuk i bladformen. Jag gillar personligen inte skogsknivar med den bladformen då jag tycker att dom blir lite svåra att bearbeta trä med.

Har läst runt lite, den verkar få hyfsat bra kritik. Om jag köper den och tar ut den i barrskogsplantagen och bland ruinerna från flottningstiden och den inte skulle fungera så har jag mina backup knivar. Sissipuukko M.07 och Mora 511;).
 
Har läst runt lite, den verkar få hyfsat bra kritik. Om jag köper den och tar ut den i barrskogsplantagen och bland ruinerna från flottningstiden och den inte skulle fungera så har jag mina backup knivar. Sissipuukko M.07 och Mora 511;).

Klart du ska köpa den om du gillar designen och om du tror att den funkar för dig. Med en mora som backup tar det nog ett tag innan du går bet. ;)
 
Ja Bark Rivers fodral är inte överdrivet bra.
Bravo 1.5 LT känns som en trevlig kniv, har dock inte haft tillfälle att använda den ännu.

Exakt vad är det du ser hos Camillusen? Bladet är ju utpräglat "jakt" och inte täljning etc. Det ser dessutom ut som en skålslipning (?) och där är en konstig ansats. Jag kan faktiskt inte förstå varför den heter "Bushcraft" :)

För ett par tusen kr så kan man få en egenritad custom gjord annars :)
 
J.
Exakt vad är det du ser hos Camillusen? Bladet är ju utpräglat "jakt" och inte täljning etc. Det ser dessutom ut som en skålslipning (?) och där är en konstig ansats. Jag kan faktiskt inte förstå varför den heter "Bushcraft" :)

För ett par tusen kr så kan man få en egenritad custom gjord annars :)

Jag ser en annorlunda design som kanske kan fungera. Men jag håller med om att kniven har ett jaktstuk och en konstig anstats. Camillusen ska ha en skandiegg och när dom designade kniven så tittade dom nog en eller två gånger på Nsessmukkniven.

Har du några tips på custom knivmakare som gör bushcrafknivar. Jag har inga problem att lägga ett par tusen på en customkniv. Det är värre när man ska betala över tvåtusen för en fabrikskniv som tex. Syderco Bushcraft.
 
Öhh, finns det inte nån enstaka knivmakare här på forumet? Typ Seved?

Vet inte hur han ligger till i pris men varför inte gynna den interna marknaden ?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.