Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kan vara knepigt att hitta M2 över diskVar får man tag i bitar verktygsstål,
är bitar av bågfilsblad i samma genre? Dremel finns åtminstone hemma, till handtag kan man kanske hitta en bit ene i skogen.
/A
http://www.allstal.se/index.php?kundid=46727&sprak=se&version=0&sidid=11546
~Paul~
Riktigt fina. Blir lite avis på dej ..
Ha ha ja då har dom hunnit finslipa dom. När började dom med dom.
Dom gör fina hbk knivar oxå.
Seved
Jag tror de första 500 kom för c:a 10 år sedan.
Av misstag blev de som originalen, dvs med dold tånge.
Senare versioner har skeletonized fulltånge.
Min första gjordes i dec. 2007 och jag har haft den sedan dess.
Den gjordes på beställning och de hade kvar en bit Rosewood till skalorna.
Numera används Rosewood från Honduras, men ytterst lite.
Originalen från 1820-1830, hade Amerikansk Black Walnut Burl.
Det blir ev. en ny batch med HBK nästa år.
Du gjorde ju en Hudson Bay variant, så¨varför inte en Guardless Coffinhandle?
CPM 3V stål, öka längden med 20mm och öka vikten med 60g till 400g, så blir den en mkt bra allround utekniv!
HRC runt 60 och skalor i utvald Turkisk Valnöt vore prydligt!
Mikael
Början på en samling. Grattis!Här kommer en samlingsbild på mina TOPSknivar med tillhörande slidor.
~Paul~
Passar på att visa senaste tillskottet till min EDC-rotation.
Charles Marlowe Bulldog. 85 mm blad i CPM154, ihopfälld längd 100 mm och tjocklek över ryggen 12 mm. Skaftsidor i titan.
//Per
Mkt ren design!
Påminner lite om Fällkniven U2 och U4.
Mikael
Du menar inte 1,2 mm?tjocklek över ryggen 12 mm
~Paul~
Inte bladet, hela knivenDu menar inte 1,2 mm?
~Paul~
Bladet är 4 mm.
//Per
Alltså du menar greppets tjocklek?Inte bladet, hela kniven![]()
Bladet är 4 mm.
//Per
~Paul~
Var får man tag i bitar verktygsstål,
är bitar av bågfilsblad i samma genre? Dremel finns åtminstone hemma, till handtag kan man kanske hitta en bit ene i skogen.
/A
Hej
Skicka mig ett meddelande med adress så kan jag skicka dig en bit M2. Ene är fint men lite mjukt. På närmare håll så kan du titta efter, Gullregn, ek, buxbom och som jag nyligen upptäckt, hagtorn. Alla ett snäpp hårdare än ene. Eftersom handtaget är så litet så räcker vilken liten gren som helst. Lite micro på det så är det torrt.
Kjell
Borde funka, ta det försiktigt med Dremeln bara så inte ev värmebehandling tar stryk. Kyl ofta eller slipa under rinnande vatten om du har möjlighet.
//Per
Det stämmer bra. När man jobbar med snabbstål i exempelvis stickstål till svarv så slipar man alltid ny skärpa på en smärgel. Konsten är att ta lite i taget och låta det kallna mellan varven. Ett av dom här stålens egenskaper är att tåla högre temperaturer utan att förlora för mycket styrka. Så man behöver inte vara för nervös för att härdingen ska gå åt skogen. Blir det rött däremot är det rätt kört.
Kjell
Precis, tycker att det är en viktigt faktor om man ska bära runt på en kniv. Den får inte vara för tjock eller vad man nu använder för term.Alltså du menar greppets tjocklek?
~Paul~
//Per
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg