Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fin kniv som alltid Jan-Erik. Gillar.

Malus domestica är ett äppelträd:) Fick en stock av det från en arbets kompis som hade haft det i boden några år. Meningen var att han skulle slöjda något av det men hade aldrig tid så han gav det till mig. Var mycket snygga ådringar i det så jag tvärsågade några block av det och använde som skalor. Stenhårt o perfect som knivskaft om man hittar fina bitar:) Trät är behandlat med olje mix 60/40 kokt linolja o balsamterpentin. vikrigt att låta skaftet torka ordentligt en ca vecka. Då har olje mixen härdat o blivit hårt i skaftet. På detta sättet blir skaftet bra motståndskraftigt mot fukt o väta.
Balsam terpen´tinet i mixen hjälper oljan att härda och penetrera djupare i trät. Hoppas att det var bra info:)
mvh Kimmo

Intressant att höra! Varför använder du inte rå linolja? Märker att många kör med kokt. Molekylerna är betydligt mindre i rå och det blir därmed bättre inträngning än med kokt. Torkar iofs långsammare....

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
re

Rå linoja tar typ 100 år innan det härdar i skaft därför använder man koktlinolja. Enda man ska tänka på är att kokt linolja färgar lite så att det blir brun akti´gt men det är bara snyggt i de flesta trädsorter o tar fram ådringen fint. Balsam terpentinet hjälper oljan att tränga in i skaftet

Så ni grabbar som bygger alla dessa fina knivar. När skall ni börja ta betalt i närheten av dessa priser (?):

http://www.lovelessknife.com/guthook-skinner/index.html

im-ok-smiley.gif

~Paul~
▬▬▬

Det gör jag sedan länge,men det är så att säga lite svårsålt...:):):)

(skojar bara,jag säljer inte knivar)

Mikael

Haha, någon användarvänlig pjäs är det då inte direkt. Rätt snygg ur estetisk synpunkt dock :).

Om jag räknat rätt så rör det sig om 185 000:- kronor. Det är mer än jag gett för min bil‼

~Paul~

Och den här får Du 120 000:- för om Du har en sån i byrålådan.
Jag menar naturligtvis 120 000 dollar!
En Will&Fink California Bowie från c:a 1850.
Något av det finaste jänkarna har gjort!

Mikael

Bilagor

• sandiegooct2012042.jpg
    sandiegooct2012042.jpg
    61.2 KB · Visningar: 651
Och den här får Du 120 000:- för om Du har en sån i byrålådan.
Jag menar naturligtvis 120 000 dollar!
En Will&Fink California Bowie från c:a 1850.
Något av det finaste jänkarna har gjort!

Mikael
Fin slida. Synd att inte själva kniven syns. Personligen föredrar jag trots allt Lovelesskniven ;).

~Paul~

Intressant kniv trots allt. Inte i min smak dock. Lite för prålig.

Självklart har Bob Loveless-ättlingar sett till att få en del av kakan.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips