Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det har blivit lite förvirrande med alla dessa joint ventures där man kallar något för något det inte riktigt är. Fällkniven AB gör ju samma sak. De flesta oinvigda tror att knivarna tillverkas inrikes ;).

~Paul~
Många tror att Fällkniven tillverkas här, men inte någonstans påstår Fällkniven att så skulle vara fallet.
På TK serien står det "Fällkniven Sweden" och det kan ju uppfattas som vilseledande ang. tillverkningslandet.
Hade det stått "Made In Sweden" vilket det inte gör, hade det ju varit vilseledande.

På senare modeller verkar dom ha upphört att skriva Sweden på knivarna.

Personligen tycker jag inte det vore fel av FK att ange "Made In Japan" eftersom det numera ofta är synonymt med mkt hög kvalitet.

Ang. Wenger spearpoint är det bara att hålla med, mkt snyggare blad!


Mikael
 
Många tror att Fällkniven tillverkas här, men inte någonstans påstår Fällkniven att så skulle vara fallet.
På TK serien står det "Fällkniven Sweden" och det kan ju uppfattas som vilseledande ang. tillverkningslandet.
Hade det stått "Made In Sweden" vilket det inte gör, hade det ju varit vilseledande.

På senare modeller verkar dom ha upphört att skriva Sweden på knivarna.

Personligen tycker jag inte det vore fel av FK att ange "Made In Japan" eftersom det numera ofta är synonymt med mkt hög kvalitet.

Ang. Wenger spearpoint är det bara att hålla med, mkt snyggare blad!


Mikael
Som vanligt så nickar jag instämmande :).

~Paul~
 
OK. Så till något som många kanske kommer att begråta lite. Sandvik har tydligen stoppat produktionen av 12C27.

Detta säger jag med tanke på vår tidigare diskussion gällande EKA-knivar. Deras primära ståltyp är ju just 12C27, liksom Mora of Swedens och många andras.

~Paul~

Tråkigt i så fall, då blir det till att bunkra medan det fortfarande går att köpa knivar för överkomliga priser.

Har en till BR i 12c27 på väg från USA just nu.
Återkommer om denna när den har landat.

Mikael
 
Tråkigt i så fall, då blir det till att bunkra medan det fortfarande går att köpa knivar för överkomliga priser.

Har en till BR i 12c27 på väg från USA just nu.
Återkommer om denna när den har landat.

Mikael
Jag tror att priserna på beg. marknaden kommer stiga rejält på knivar i 12C27. Framför allt gamla moror och Ekor.

Skall bli trevligt att få se några bilder på din BR :).

~Paul~
 
Jaha, inspirerades av alla bilder på gamla knivar. Här kommer en Green River variant. Minns inte längre fabrikatet, bladmärkningen har försvunnit med tiden. Cold Steel? Nåväl, haft mycket nytta av den i skogen och på fjället. Nu är den allroundkniv i köket med huvuduppgiften att klyva krabba.

Gillar Bowieknivar och historiken, men frågan är om det inte var eggverktyg av det här slaget som erövrade USA.
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    19.8 KB · Visningar: 425
Jaha, inspirerades av alla bilder på gamla knivar. Här kommer en Green River variant. Minns inte längre fabrikatet, bladmärkningen har försvunnit med tiden. Cold Steel? Nåväl, haft mycket nytta av den i skogen och på fjället. Nu är den allroundkniv i köket med huvuduppgiften att klyva krabba.

Gillar Bowieknivar och historiken, men frågan är om det inte var eggverktyg av det här slaget som erövrade USA.

Jo, enklare redskap har ju alltid varit mer vanliga än de mer exklusiva.
Bowie knivar importerades ändå i enorma mängder,för att möta efterfrågan från alla invandrare,nybyggare och guldsökare.
Pälsjägarna de s.k. Mountain Men var kanske inte de mest förmögna och hade ofta just en så'n som Du visar.

Bruks föremålen och redskapen folk hade för sin överlevnad och vardag, är minst lika intressanta som de mer kostsamma Bowieknivarna.

Mikael
 
Jaha, inspirerades av alla bilder på gamla knivar. Här kommer en Green River variant. Minns inte längre fabrikatet, bladmärkningen har försvunnit med tiden. Cold Steel? Nåväl, haft mycket nytta av den i skogen och på fjället. Nu är den allroundkniv i köket med huvuduppgiften att klyva krabba.

Gillar Bowieknivar och historiken, men frågan är om det inte var eggverktyg av det här slaget som erövrade USA.
Kniven är inte en Cold Steel, utan en Old Hickory. Stålet är 1075. En trevlig kniv som egentligen är en styckningskniv.

~Paul~
 
OK. Så till något som många kanske kommer att begråta lite. Sandvik har tydligen stoppat produktionen av 12C27.

Detta säger jag med tanke på vår tidigare diskussion gällande EKA-knivar. Deras primära ståltyp är ju just 12C27, liksom Mora of Swedens och många andras.

~Paul~

Aj då... Ska bli intressant att se vad EKA, MoS m.fl väljer för stål då.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.