Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bra att det funkar! Det är lätt att nörda in sig i slipning, som sagt var. Vad säger du om att bygga en maskin med dubbla brynen, likt S-makern?

~Paul~
 
Jo tanken slog mig. Men det blir rätt dyrt med en uppsättning identiska stenar till. Så man får helt enkelt slipa en sida i taget och vända på åbäket halvvägs :) Metoden jag tycker funkar bäst hittills är är faktiskt att hålla i kniven med två händer och ha slipen stående så att diamantytan pekar från en. Blir samma rörelse som vid bänkslipning. Mer effektivt än den traditionella s-maker rörelsen, då man kan köra upp och ned.

I övrigt så fick jag förresten en helt ny tk4 av fällknven! Detta trots de bedömde felet som otillräckligt för reklamation. De lyckades få bort glappet genom att spänna pivoten, vilket jag inte kunde...fanns ett litet glapp där ändå. Ska hämta den på posten nu. Mycket bra kundservice från fällkniven!
 
Personligen hade jag satsat på en Leatherman Squirt PS4: http://www.rei.com/product/813346/leatherman-squirt-ps4-multitool

~Paul~
Tack för tipset dePaul. En sådan får det bli. Var förbi Naturkompaniet där jag har presentkort sedan födelsedagen. De hade inga inne. Erbjöd sig att beställa in en, men då ska Leatherman ha en hundring extra bara för att skicka en utanför de vanliga ordertillfällena. Svagt. Det kan de glömma. Kollade Alewalds också, men tji. Lär väl hitta den någon annanstans.

Raskesven
 
Tack för tipset dePaul. En sådan får det bli. Var förbi Naturkompaniet där jag har presentkort sedan födelsedagen. De hade inga inne. Erbjöd sig att beställa in en, men då ska Leatherman ha en hundring extra bara för att skicka en utanför de vanliga ordertillfällena. Svagt. Det kan de glömma. Kollade Alewalds också, men tji. Lär väl hitta den någon annanstans.

Raskesven
Kul! Du kommer inte att bli besviken. Tråkigt dock att du inte fått känna på verktyget IRL.

~Paul~
 
Skönt att det löste sig till slut. Förstår att det kan bli för dyrt att tillverka ett dubbelsidigt slipsystem. Kanske om man kunde få tag i billiga DMT-stenar på beg. marknaden.

~Paul~

Jo skulle vara det. Men jag skulle nog se upp just med begagnade diamantstenar....är ju himla lätt att köra sönder dem på 10 min om man trycker för hårt och man vet ju inte hur de använts.. Har själv sabbat ett par i mina dagar :)
Däremot ska jag komplettera mina nya diasharp i grov, fin och extra fin med extra grov och en superfin spyderco i 8x3" till slipen. Får bli vid nästa USA order, antagligen så fort Nilakkan släpps ;)
 
Jo skulle vara det. Men jag skulle nog se upp just med begagnade diamantstenar....är ju himla lätt att köra sönder dem på 10 min om man trycker för hårt och man vet ju inte hur de använts.. Har själv sabbat ett par i mina dagar :)
Däremot ska jag komplettera mina nya diasharp i grov, fin och extra fin med extra grov och en superfin spyderco i 8x3" till slipen. Får bli vid nästa USA order, antagligen så fort Nilakkan släpps ;)
Förstår. Jag har fått tag i rätt fina begagnade som trots sina modiga 5 år på nacken funkar ypperligt. Dessutom har jag köpt 3 stenar på Lidl (av alla ställen!) i olika grovlekar som också de funkar kanon. Har haft dem i snart tre år. De gick på runt 50:- om jag minns rätt.

Haha, du kan knappt bärga dig ;). Tålamod min vän, tålamod! :).

Också undertecknad väntar på sina två potentiella kelgrisar som tyvärr har varit restnoterade i ett halvår vid det här laget (Spyderco C159GFP Air i CPM M4 REX).

~Paul~

PS Läs gärna den här artikeln av professor emeritus vid Iowa State University Paul D Verhoeven gällande slitstyrkejämförelse mellan vårt svenska AEB-L och 3 kolstålstyper av bättre kvalité:

http://www.bestexcompany.com/parks/knives/paper_from_journal.pdf
 
Favoritknivar används och slipas, ju mer slipade desto mer favorit! Klockren logik, förutom att jag har några knivar i hyllan jag gillar som inte används...

4 riktigt gillade knivar
2cden42.jpg
 
Favoritknivar används och slipas, ju mer slipade desto mer favorit! Klockren logik, förutom att jag har några knivar i hyllan jag gillar som inte används...

4 riktigt gillade knivar
Riktigt välanvända blad :). Så skall knivar se ut!

Har också några sådana men få bilder tyvärr. Skall se i morgon om jag kan fixa några.

~Paul~

PS Hittade en i alla fall:
MinvlanvndaEFroststyckningskniv5.jpg
 
Den som väntar på något gott Paul! :)
Du, jag satt och funderade lite på Nilakkans slipning och stål kombination. Vad tror du? Om jag förstått det rätt så är den HELT flatslipad utan brynegg. Tror du det kan bli problem med S30V där? Inbillar mig att det kan bli en rätt spröd och fliskänslig egg, kanske?

En annan fråga: har du testat Shaptons slipstenar? Och har du tips på bra inköpställe i sådant fall?

ps. Ska kolla igenom artikeln vid tillfälle, jag borde utöka min knife science kompetens lite.
 
1. Den som väntar på något gott Paul! :)

2. Du, jag satt och funderade lite på Nilakkans slipning och stål kombination. Vad tror du? Om jag förstått det rätt så är den HELT flatslipad utan brynegg.

3. Tror du det kan bli problem med S30V där? Inbillar mig att det kan bli en rätt spröd och fliskänslig egg, kanske?

4. En annan fråga: har du testat Shaptons slipstenar? Och har du tips på bra inköpställe i sådant fall?

5. ps. Ska kolla igenom artikeln vid tillfälle, jag borde utöka min knife science kompetens lite.
1. Bara man inte får vänta för evigt : -I

2. Det sägs så men till och med Sals egen version uppvisar en liten mikroegg: http://spydercollector.files.wordpr...msterdammeet2012_prototype_nilakka_blade1.jpg

Jag tror att det skulle vara allt för tröttsamt att underhålla en zero-egg. Det betyder ju att man i samband med varje slipning måste ta bort material längs med hela knivbladet. En jobbig procedur. Vanligtvis så kör man på en liten egg och när den blir för utpräglad så omprofilerar man hela bladet till zero-egg igen.

3. S30V borde kunna klara snäva vinklar. Det var den första serien som uppvisade ojämnheter i kvalité pga att man inte klarade av värmebehandlingen. Stålet var ju nytt och man hade inga referenser. Men som sagt. Efter de två första åren så är stålet alldeles utmärkt. Dock föredrar jag andra ståltyper trots allt ;).

4. Visst har jag testat Shapton och en del vanligt förekommande stenar. Funkar väl OK. Jag har gått den andra vägen, dvs från frihandslipning till system (S-maker, Tormek, Kiruna och nu senast Mado Superschliff). När man blir äldre så blir man också lite bekväm av sig ;).

Är lite osäker var du kan inhandla Shapton till det bästa priset just för tillfället. Enklast blir nog att trots allt googla runt.

5. Det skadar ju inte, trots allt att kunna slipa på frihand.

Lycka till med det och återkom med fortlöpande rapporter :D.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.