Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mycket fin samling Andkje.
Jag håller med om PT:n, jag har haft en Legovariant (alltså inte CC). Mycket kniv i liten förpackning. Personligen gillar jag inte stripes på bladet men det finns ju andra utföranden också.
Sebenza är outstanding när det gäller kvalitet, mycket fin.
Hinderer XM-18 är i det närmaste oförstörbar men jag har svårt för flippers, jag sålde min.
Spyderco och Benchmade är klart prisvärda, Spyderco kanske mest av alla.

//Per

Jag håller med om dina kommentarer perdavid. Gillar inte riktigt stripes heller men jag var ute efter en PT CC och denna dök upp.
Min xm-18 är den större varianten och den är som sagt väldigt rejäl, faktiskt lite onödigt rejäl för en fällkniv. Kniven fungerar så pass bra att öppna utan flipper att den mest är i vägen. Men jag gillar modellen så jag kommer nog att köpa en mindre och då utan flipper. Då blir det nog att sälja den jag har nu.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
re

Fina fällisar gubbar. Skarpt gillar :)

Vad fasen, jag visar upp en mindre fulltångare jag gjorde i lignum vitae och 2230 stål. Bladet är bara ca 8 cm långt så jag gjorde slidan som en necker och färgade slidan i olika nyanser med narvsvärta. . Hoppas ni gillar för det gör jag :)

tv-2071.jpg

sex-53.jpg

Putsade upp en A1 jag fyndade här på forumet för ett tag sedan. En av de mest jävliga om kanske inte den jävligaste kniv jag vässat :D.

Bilagor

• a1.jpg
    a1.jpg
    41.7 KB · Visningar: 851
SOG "fällisar"

Vilka SOG-modeller uppskattar du?

Utan att göra reklam för någon specifik kniv så gillar jag deras fällknivar.
Då är vi åtminstone två på det här forumet.

Jag är väldigt förtjust i min SOG-Flash II som jag haft ett tag nu. Den ligger bra i min stora hand och är lätt att öppna.
(Har en Flash I också som hänger bra i fickan med bara "clipset" synligt)

Letar efter ett fodral till Flash II.

Förslag?

http://www.youtube.com/watch?v=MVt0f8DXq7o&feature=player_embedded

Då är vi åtminstone två på det här forumet.

Jag är väldigt förtjust i min SOG-Flash II som jag haft ett tag nu. Den ligger bra i min stora hand och är lätt att öppna.
(Har en Flash I också som hänger bra i fickan med bara "clipset" synligt)

Letar efter ett fodral till Flash II.

Förslag?

http://www.youtube.com/watch?v=MVt0f8DXq7o&feature=player_embedded

SOG har många snygga fodral i olika utföranden. Själv gillar jag deras läderfodral:

http://sogknives.com/store/accessories.html

re

Visar upp en till jag gjort av ett häftigt trädslag som heter guyacan wood . Fick biten av en knivmakar vän från argentina. Bladet är 2230 stål ca 8.5 cm långt o hela ca 19.5 cm långt. Gjorde lite filework på ryggen. Kniven är inte till salu så missta er inte detta som någon säljes annons :)
Hoppas ni gillar:)

ett-1549.jpg

tv-1381.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips