Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tycker det ser ut som ett vikström blad puukare använt. Han smider sina blad själv o vet inte riktigt vad han använder men vet att han har ett bra rykte o kvalitet i sina blad.
 
Mina knivar

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Kniven på min leatherman multitool används flitigt på jobbet.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Fällkniven S1.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Har inte haft med mig kniv utomlands.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
OBH Nordica förskärare.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Fällkniven S1...vilken jag har :)
 
Tycker det ser ut som ett vikström blad puukare använt. Han smider sina blad själv o vet inte riktigt vad han använder men vet att han har ett bra rykte o kvalitet i sina blad.

Stämmer bra Kimmo,Wickström bor bara några mil från mej. Stålet vet jag inget om vad han använder i dessa blad. Skall ta reda på det.
 
Spyderco kommer snart ut med en kniv som undertecknad finner mycket intressant. Namnet är "Air". Några fakta kring den här modellen:
  • Ingen ricasso
  • Eggen går i det närmaste ända in i handtaget
  • Spetsen är förstärkt. De flesta andra knivar i deras arsenal har mycket delikata och ömtåliga spetsar
  • Eggformen är nästan helt rak, vilket kan vara praktiskt i samband med den här typen av knivar
  • Väger nästan ingenting
  • Ett mycket fint stål, CPM-M4. Det var framför allt denna detalj som väckte mitt intresse. Jag äger knivar i M2 (föregångaren) och det stålet är min favorit bland alla andra
  • Flatslipat blad
  • Glasfibergrepp. Lätt och tåligt.
  • Skelettoniserat handtag i titan. Återigen har man gått in för styrka och ringa vikt
  • Till skillnad från många andra modeller så är denna kniv fullt servicebar, dvs den går att plocka isär utan några större svårigheter. Kan vara praktiskt i samband med rengöring/vård/uppsmörjning
Jag finner endast två negativa punkter, nämligen att det rör sig om en liner-lock och att den är tillverkad i Taiwan.

Specen (på engelska):

Handedness/Laterality: Left/Right
Tip Carry Position: Clipless
Locking Mechanism: Michael Walker LinerLock
Jimping: Lock
Blade Steel: CPM-M4
Handle Material: Glass Fiber
Blade Grind: Flat-grind
Edge Configuration: Plain
Overall: 5.94" (151 mm)
Closed: 3.39" (86 mm)
Edge: 2.36" (60 mm)
Blade: 2.56" (65 mm)
Weight: 1.27 oz. (36 g)
Country of Origin: Taiwan
 

Bilagor

  • Spyderco SP159GFPd Gayle Bradley, CPM-M4.jpg
    Spyderco SP159GFPd Gayle Bradley, CPM-M4.jpg
    27 KB · Visningar: 677
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 687
Senast ändrad:
Hugo Köller, Solingen. En dolk med ca 60 år på nacken.
 

Bilagor

  • Min Hugo Köller-dolk.jpg
    Min Hugo Köller-dolk.jpg
    17 KB · Visningar: 858
  • Min Hugo Köller-dolk, 2.jpg
    Min Hugo Köller-dolk, 2.jpg
    18.1 KB · Visningar: 658
  • Min Hugo Köller-dolk, 3.jpg
    Min Hugo Köller-dolk, 3.jpg
    30.1 KB · Visningar: 785
  • Min Hugo Köller-dolk, slida.jpg
    Min Hugo Köller-dolk, slida.jpg
    21.3 KB · Visningar: 676
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 641
Har fått en ny EDC-favorit. Det är den lilla Sandvikkniven. Självklart är den tillverkad i 12C27. Greppet är i jakaranda och backarna i mässing.

I bild är den tillsammans med sin storebror som är i mångt och mycket en kopia på Buck 110. Dock gillar jag att bladet är flatslipat och inte skålslipat som på Buck-kniven.

Den lilla är således kopia på Buck 55. Återigen så gillar jag att den har ett flatslipat blad. Båda Sandvikknivar är dessutom avsevärt lättare än deras förlagor.

Personligen så anser jag att dessa två "kopior" faktiskt är bättre än respektive original-Buck.

Ber om ursäkt för alla dammkorn.
 

Bilagor

  • Mina två Sandvikknivar.jpg
    Mina två Sandvikknivar.jpg
    24.7 KB · Visningar: 690
  • Mina två Sandvikknivar, 4.jpg
    Mina två Sandvikknivar, 4.jpg
    24.5 KB · Visningar: 629
  • Mina två Sandvikknivar, 6.jpg
    Mina två Sandvikknivar, 6.jpg
    38.1 KB · Visningar: 756
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 635
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Till vardags använder jag Fällkniven A1 med svart coating,

2. Vilken kniv använder du där ute?
samma svar där

3. Vilken kniv använder du utomlands?
A1 !

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
För tillfället A1 beror dock på snålhet/lathet, gör en skidsäsong i kanada (kicking horse) och kniven som fanns tillgänglig i boendet var så slö att det inte är fysiskt möjligt att skära sig med

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
beror på vad den ska användas till A1 som brukskniv då den är fruktansvärt robust. (260 kg i sidled enligt uppgift). Till jakt används en Eka Swingblade då den e praktisk. (buköppnare och lätt att rengöra) denna används dock BARA till skjutet vilt. skulle jag välja en blir det A1an
 
Spyderco kommer snart ut med en kniv som undertecknad finner mycket intressant. Namnet är "Air". Några fakta kring den här modellen:
  • Ingen ricasso
  • Eggen går i det närmaste ända in i handtaget
  • Spetsen är förstärkt. De flesta andra knivar i deras arsenal har mycket delikata och ömtåliga spetsar
  • Eggformen är nästan helt rak, vilket kan vara praktiskt i samband med den här typen av knivar
  • Väger nästan ingenting
  • Ett mycket fint stål, CPM-M4. Det var framför allt denna detalj som väckte mitt intresse. Jag äger knivar i M2 (föregångaren) och det stålet är min favorit bland alla andra
  • Flatslipat blad
  • Glasfibergrepp. Lätt och tåligt.
  • Skelettoniserat handtag i titan. Återigen har man gått in för styrka och ringa vikt
  • Till skillnad från många andra modeller så är denna kniv fullt servicebar, dvs den går att plocka isär utan några större svårigheter. Kan vara praktiskt i samband med rengöring/vård/uppsmörjning
Jag finner endast två negativa punkter, nämligen att det rör sig om en liner-lock och att den är tillverkad i Taiwan.

Specen (på engelska):

Handedness/Laterality: Left/Right
Tip Carry Position: Clipless
Locking Mechanism: Michael Walker LinerLock
Jimping: Lock
Blade Steel: CPM-M4
Handle Material: Glass Fiber
Blade Grind: Flat-grind
Edge Configuration: Plain
Overall: 5.94" (151 mm)
Closed: 3.39" (86 mm)
Edge: 2.36" (60 mm)
Blade: 2.56" (65 mm)
Weight: 1.27 oz. (36 g)
Country of Origin: Taiwan

Har inte gillat deras knivar tidigare, men detta verkar vara en som skulle passa mig. Vet du något om priser och när den kommer ut i handeln?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.