Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här är en länk till deras träsågsklingor. kanefusa.jp/eng/products/wood/downloads/news/Vol.6.pdf
Tackar!

Tyvärr blir man ändå inte klokare på det här. Det är kanske på sin plats att K-E uppger modellnamnet/numret som stod på klingan före bearbetning.

Det kan som sagt vara vad som helst, allt från metall- eller träklingor i HSS till legerade dito med diverse beläggning.

~Paul~
 
Den senaste moran är en CA Andersson med jakarandaskollor ;).
 

Bilagor

  • Min CA Andersson morakniv, 6.jpg
    Min CA Andersson morakniv, 6.jpg
    19.7 KB · Visningar: 626
  • Min CA Andersson morakniv, 3.jpg
    Min CA Andersson morakniv, 3.jpg
    22.4 KB · Visningar: 624
  • Min CA Andersson morakniv, 2.jpg
    Min CA Andersson morakniv, 2.jpg
    16.1 KB · Visningar: 615
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.1 KB · Visningar: 634
Ursäkta men är det inte ett trägrepp med holk och ändhylsa. Skollor brukar vara stiftade eller klistrade som på fickknivar.
Grann är den även om parerstången och den långa ricasson inte uppskattas.
 
Ursäkta men är det inte ett trägrepp med holk och ändhylsa. Skollor brukar vara stiftade eller klistrade som på fickknivar.
Grann är den även om parerstången och den långa ricasson inte uppskattas.
Självklart har du rätt. Försökte vara lustig med tanke på vår tidigare diskussion gällande stavningen :). Därför satte jag en smiley efter meningen.

Nej, jag gillar heller inte ricasson och parerstången men kan förbise dessa detaljer eftersom det handlar om en kniv till samlingen som inte kommer att brukas. Av denna anledning är den enskilt viktigaste faktorn själva konditionen. I det här fallet skulle jag vilja säga mint condition.

~Paul~
 
re

Självklart har du rätt. Försökte vara lustig med tanke på vår tidigare diskussion gällande stavningen :). Därför satte jag en smiley efter meningen.

Nej, jag gillar heller inte ricasson och parerstången men kan förbise dessa detaljer eftersom det handlar om en kniv till samlingen som inte kommer att brukas. Av denna anledning är den enskilt viktigaste faktorn själva konditionen. I det här fallet skulle jag vilja säga mint condition.

~Paul~

Menar du no go only show :) Heh heh...
 
Vilken kniv använder du till vardags? Morakniven

2. Vilken kniv använder du där ute? Solnakniven

3. Vilken kniv använder du utomlands? SMörkniven

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? En sabatier 18cm kolstål

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför? En sabatier 18cm kolstål, mest för att det är sånt jävla bett i den, lättslipad, lagom size och välbalanserad. Enkelt!
 
Vilken kniv använder du till vardags? Morakniven

2. Vilken kniv använder du där ute? Solnakniven

3. Vilken kniv använder du utomlands? SMörkniven

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? En sabatier 18cm kolstål

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför? En sabatier 18cm kolstål, mest för att det är sånt jävla bett i den, lättslipad, lagom size och välbalanserad. Enkelt!
Något udda svar.

Vad är Solnakniven??

Använder du smörkniven som EDC??

Du har ju redan en Sabatier. Varför skulle ytterligare en sådan vara din drömkniv?

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.