Cannonball
Gäst
Obs, bilden är inte min.
~Paul~
Ser det, jätte-osten är inte med!
Obs, bilden är inte min.
~Paul~
Det är inte originalslida. Den kommer från en Pontus Holmbergkniv:![]()
Obs, bilden är inte min.
~Paul~
Ja, den är rätt fin. Den är sydd med hjälp av ståltråd! Det viktigaste är dock att morakniven sitter väl på plats inuti den.Aha jag förstår. Jag gillade slidan. Den ser lite rå ut på nåt vis.
Seved
Om du PM:ar mig så kan vi kanske göra en deal. Jag sitter på en ny 8-a i rostfritt.Wow snygg Jester!
vill informera om att Endura 4an jag säljer på prylmarknaden nu är prissänkt till att inkludera frakten. 450 spänn alltså för en Endura i superskick.
Var kan man beställa Opinel från billigt och snabbt? Funderar på en rostfri nia eller åtta.
Poängen med det här stålet är att det trots sin hårdhet är lika slagsegt som ett vanligt stål vid ca 55 HRC men avsevärt mer tåligt mot abrassiv nötning (slitstyrka). Eftersom det är ett mellanlegerat "kolstål" så är det heller inga problem att bryna/slipa det. Det är inte svårare än att slipa Sandvik 12C2762 hrc låter hårt, finns det någon särskild anledning att ha den så hård?
Mvh Lekmannen![]()
Poängen med det här stålet är att det trots sin hårdhet är lika slagsegt som ett vanligt stål vid ca 55 HRC men avsevärt mer tåligt mot abrassiv nötning (slitstyrka). Eftersom det är ett mellanlegerat "kolstål" så är det heller inga problem att bryna/slipa det. Det är inte svårare än att slipa Sandvik 12C27. Hårdheten har således inte alltid med besvärlig slipning att göra.
Här kan man läsa lite tabeller och jämförelser: http://faq.customtacticals.com/datasheets/m4.pdf
Det rör sig om ett mycket potent stål. Jag undrar om det egentligen finns en ståltyp med bättre kompromissförhållande än just M4.
~Paul~