Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vad har du för stål i lager?
Skulle Vanadis 4 vara ett stål som funkar i dessa sammanhang?

Bilder på den korta?


Mikael

Jag har 5160,1095,1774, o 154CM.
Vanadis 4 är väl inte det mest idiala kanske. Men efter att hård tetstat min jaktkniv, så skulle jag inte tveka att använda det till en Bowie.

Här mommer bilder. har precis bara härdat bladet.


 
EKA Swede 38

Denna tidlösa designklassiker är verkligen en av mina favoritmodeller som EDC. Vet någon under vilken tidsperiod den undre bladformen som är mer av en "Clip" tillverkades när det gäller 38:an och om den även funnits på kolstålsbladen eller 45:an? Jämför med de andra två som har den vanliga "Drop" formen.
 

Bilagor

  • DSC_8091.jpg
    DSC_8091.jpg
    48.3 KB · Visningar: 600

Vet inte vad du menar med dyr. Kniven är ju handbyggd så priset är därefter. Stålet är tillverkat av Böhler/Uddeholm och heter också K510 (andra namn: Werkstoff Nr 1.2210, DIN 115CrV3)

Det är ett ganska simpelt låglegerat kolstål med följande kemiska sammansättning:

C 1,18% Si 0,25% Mn 0,30% Cr 0,70% V 0,10%

Eftersom det handlar om kolstål så får man vara beredd på en viss patinabildning såvida man inte vill gnida på bladet i stort sett oavbrutet :).

~Paul~
 
Denna tidlösa designklassiker är verkligen en av mina favoritmodeller som EDC. Vet någon under vilken tidsperiod den undre bladformen som är mer av en "Clip" tillverkades när det gäller 38:an och om den även funnits på kolstålsbladen eller 45:an? Jämför med de andra två som har den vanliga "Drop" formen.
Har sett denna bladform på alla de av dig nämnda modellerna. Senast fanns en sådan pjäs på Tradera. Tyvärr "lyckades" jag missa den.

38:an bör ha tillverkats redan i början av 70-talet om jag minns rätt. Det var då man började med Elasto Dryflex-grepp (plast av TPE och TPU mix).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.