Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det tar faktiskt inte speciellt lång tid för att kolstål skall lämna ifrån sig metallisk smak till diverse ingredienser/råvaror.

Jag diskuterade detta med en tysk för några månader sedan och han hade övertygande argument för att hålla sig till rostfritt när man ska hantera mat. Hygienskäl osv. Nu hittar jag inte den sidan som jag tog mest intryck av men när jag försökte så hittade jag lite annat som blev lite ironiskt/roligt i sammanhanget. Pauls Finest Carbon Steel Knives och svenska japanska knivar.

http://www.paulsfinest.com/Carbon-Steel-Knives

http://japanesechefsknife.com/SwedenSteelSeries.html
 
Tack. De där bladen verkar vara prisvärda och välritade alternativ helt klart.

En fråga till Er:

Fällkniven A2, varför är den så fruktansvärt anonym?
Det pratas oändligt mycket om F1, H1, S1 bland oss entustiaster men nästan aldrig om A2. De flesta här (alltså vi insiktsfulla i knivtråden då ;) ) är ju överens om värdet av en stor kniv emellanåt, och A2 borde ju vara exemplarisk framförallt om man vill ha rosttrögt.
Vad har ni att säga om denna kniv, hade varit mycket in tressant att höra!
För min egen del så har jag svårt att se användningsområdet för den här kniven.

Med sitt 202 mm långa och 6 mm tjocka blad med en konvex sabelslipning och falsk egg så är bladet knappast en "slajsare" Samtidigt är den tyvärr för lite för lätt och framför allt är bladet för kort för att vara en bra huggare. Frågan är således vad den är bra på??

~Paul~
 
Jag diskuterade detta med en tysk för några månader sedan och han hade övertygande argument för att hålla sig till rostfritt när man ska hantera mat. Hygienskäl osv. Nu hittar jag inte den sidan som jag tog mest intryck av men när jag försökte så hittade jag lite annat som blev lite ironiskt/roligt i sammanhanget. Pauls Finest Carbon Steel Knives och svenska japanska knivar.

http://www.paulsfinest.com/Carbon-Steel-Knives

http://japanesechefsknife.com/SwedenSteelSeries.html
Haha, ja det blir lite roligt i sammanhanget :).

Som sagt, de få fördelar som kolstål har gentemot rostfritt i samband med kockknivar är för få och framför allt helt "off side". Det vill säga det är inte de fördelar man behöver i samband med köksknivar. Jag talar självklart om slagseghet och eggstabilitet i samband med hårda blad.

Jag skulle kunna tänka mig att kolstål skulle kunna vara bra på större styckningsknivar, huggare och yxor där man inte så mycket skär som hackar sig igenom skelettdelar. Intressant nog så är de flesta verktyg också på det området tillverkade i rostfritt.

~Paul~
 
re

Joo, jag säger inte att du har fel Paul utan om mitt eget tycke då jag hade ett par favoriter i mitt kök som är av kolstål:) Å andra sidan vet jag hur man behandlar efteråt ett kolståls blad och har utrustning för det:)
På tal om annat så fick jag glatt veta att det ligger en randall 8-4 o väntar på mig för att bli hämtat på utlämnings ställe. Återkommer med bilder kanske redan ikväll. det är en 70 talare.
 
Joo, jag säger inte att du har fel Paul utan om mitt eget tycke då jag hade ett par favoriter i mitt kök som är av kolstål:) Å andra sidan vet jag hur man behandlar efteråt ett kolståls blad och har utrustning för det:)
På tal om annat så fick jag glatt veta att det ligger en randall 8-4 o väntar på mig för att bli hämtat på utlämnings ställe. Återkommer med bilder kanske redan ikväll. det är en 70 talare.

Alltså, jag säger inte att kolstålare inte är charmiga. De första knivar jag använde professionellt var just sådana (Sabatier). Men med tanke på dagens moderna rostfria ståltyper så är behovet inte det samma som för kanske 50 år sedan.

Jaså?? Ännu en Randall? Nu får du ge dig ;) :). Grattis!

~Paul~
 
Måste erkänna att en Opinel saknas i samlingen. Pinsamt men sant, bara att krypa till korset och erkänna. Lutar åt att det får bli en no8 vad det lider. Men så många knivar och så lite pengar...:)
 
Intressant läsning Aliaspostmortem. Tack för historien.

En svensk 110-kopia tillsammans med originalet. Knivarna har samma bladlängd, bladbredd och material. Skillnaden är att den svenska kniven är något slimmare och därför väger avsevärt mindre än originalet. Bladet är dessutom flatslipat, vilket är ett + i min bok.
 

Bilagor

  • Sandvik Buckhunter och Buck 110 Regular, 100906, beskuren.jpg
    Sandvik Buckhunter och Buck 110 Regular, 100906, beskuren.jpg
    25.2 KB · Visningar: 557
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 544
En svensk 110-kopia tillsammans med originalet. Knivarna har samma bladlängd, bladbredd och material. Skillnaden är att den svenska kniven är något slimmare och därför väger avsevärt mindre än originalet. Bladet är dessutom flatslipat, vilket är ett + i min bok.

Bjöd på Puma 960 Cub igår (som du visat bilder på några gånger). Fast även lite lagom sliten kostade den mer än jag trodde:
http://www.ebay.de/itm/Puma-Cup-960-Anglermesser-/321077279252

Hade glömt hur på hugget folk kan vara på ebay. Mitt bud 7 sek före slut, den som vann 4 sec.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.