Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

De äldre buck fällisarna är fina. 110an är en skön kniv.

här kommer nu bilder på randall 8-4 bird and trout. black micarta. Man kan inte tro att kniven är från 70 talet då den är grymt bra skick. Tror inte att den är använd över huvud taget. Enda jag gjorde var putsa av den med en frottehanduk då mässingen blivit lite mörk. Slidan är johnsson rough back. Gillar kniven skarpt o den här blir inte någon användare utan hamnar i något skåp :) Hoppas ni gillar



 
Tack. De där bladen verkar vara prisvärda och välritade alternativ helt klart.

En fråga till Er:

Fällkniven A2, varför är den så fruktansvärt anonym?
Det pratas oändligt mycket om F1, H1, S1 bland oss entustiaster men nästan aldrig om A2. De flesta här (alltså vi insiktsfulla i knivtråden då ;) ) är ju överens om värdet av en stor kniv emellanåt, och A2 borde ju vara exemplarisk framförallt om man vill ha rosttrögt.
Vad har ni att säga om denna kniv, hade varit mycket in tressant att höra!

Jo jag gillar A2 , men det blev en NL2 när jag hade bägge i varsin hand.
Jag har inte haft anledning att ångra det valet.
NL2 är allt man behöver när det gäller en stor kniv (som jag ser det).
A2 är också fin och har en mer yxlik geometri.
Inte fel när det gäller att hugga , men NL2 är mer allround!

Att A2 är en doldis kan ha att göra med prishöjningen på 40% för några år sedan.
Kretsen av konsumenter blev mkt snävare och det var väl inte så fel tyckte jag då.
Det gick vilt till på forumen med ett flitigt svängande av A2:eek:r i mindre kunniga händer.
Prishöjningen gjorde att det blev tyst om A2 och diskussionerna om FK's produkter fick en delvis mer trivsam ton.
Det blev lite torrare ock tråkigare utan A2 gänget men det var inget jag saknade.:)


Mikael
 
De äldre buck fällisarna är fina. 110an är en skön kniv.

här kommer nu bilder på randall 8-4 bird and trout. black micarta. Man kan inte tro att kniven är från 70 talet då den är grymt bra skick. Tror inte att den är använd över huvud taget. Enda jag gjorde var putsa av den med en frottehanduk då mässingen blivit lite mörk. Slidan är johnsson rough back. Gillar kniven skarpt o den här blir inte någon användare utan hamnar i något skåp :) Hoppas ni gillar

Jo jag gillar den!
Glad att du visar den!


Mikael
 
En mycket vacker kniv Kimmo.

Det var ju en 8-4 Bird & Trout som Francis Gary Powers hade på sig när han blev nedskjuten i sitt U2 plan över Sovjetunionen 1960. Den hade dock ett handtag i vitt elfenben. Den har därför varit en av mina drömknivar sedan jag började samla i början av 90-talet.

~Paul~
 
re

Visst var det en 8-4 powers hade. Många åsikter går att det var en 8-4 old school stag powers hade. Ryssarna har den i ett museum och har någon gång sett bilden poå kniven o det är en stag.
Däremot hade westmoreland i wietnam en modell 1 i elfenben



Uploaded with ImageShack.us
 
Senast ändrad:
Visst var det en 8-4 powers hade. Många åsikter går att det var en 8-4 old school stag powers hade. Ryssarna har den i ett museum och har någon gång sett bilden poå kniven o det är en stag.
Däremot hade westmoreland i wietnam en modell 1 i elfenben
Kul bild! Tackar. Jaså, var det ett horngrepp på den. Där ser man. Den första infon jag hörde för länge sedan var just att det handlade om vitt elfenben.

Hur som helst så är det en vacker kniv, inget snack om det.

~Paul~
 
re

Det var många randall dealare som i början spekulerade i vad det var för randall men till slut kom det fram både från gary och bilderna från en museum i moskva som hade kniven i en monter.
Man kan säga att modell 8 an blev en storsäljare ett tag efter detta. :)
Det roliga med just randall knivar är att det är rätt många kända människor som burit en och människor som blivit kända såsom gary powers. Tror inte att det finns något annat märke som varit i rymden också:)
 
Tror inte att det finns något annat märke som varit i rymden också:)
Tror att också Victorinox varit därute. Det finns en speciell astronaututgåva som såldes för ett antal år sedan. Den föreställer en astronaut på skollan och har en bild av rymdkapseln samt text på bladet. Tyvärr har jag ingen bild på den.

~Paul~
 
Jo jag gillar A2 , men det blev en NL2 när jag hade bägge i varsin hand.
Jag har inte haft anledning att ångra det valet.
NL2 är allt man behöver när det gäller en stor kniv (som jag ser det).
A2 är också fin och har en mer yxlik geometri.
Inte fel när det gäller att hugga , men NL2 är mer allround!

Att A2 är en doldis kan ha att göra med prishöjningen på 40% för några år sedan.
Kretsen av konsumenter blev mkt snävare och det var väl inte så fel tyckte jag då.
Det gick vilt till på forumen med ett flitigt svängande av A2:eek:r i mindre kunniga händer.
Prishöjningen gjorde att det blev tyst om A2 och diskussionerna om FK's produkter fick en delvis mer trivsam ton.
Det blev lite torrare ock tråkigare utan A2 gänget men det var inget jag saknade.:)


Mikael

Jo precis det pratades en del om urflisning etc, om det är du menar. Men det måste ju berott på att folk högg i stenar och annat skräp av misstag. Har för mig det ligger en del rullar på youtube med en del klanteri som säkert spädde på snacket. Jag har svårt att tänka mig att man skulle lyckas orsaka sådan eggskada genom att hugga i trä / spänta ved. Fällknivens övriga modeller har ju utsatts för påtagligt fler prövningar av oss och rapporter om problem med eggen i förhållande till detta är sällsynta i min erfarenhet.
A2 har en perfekt längd och bra profil för det Jag använder stor kniv till: i första hand spänta ved, i andra hand kvista av mindre stammar inför späntningen. "Hugga" gör jag sällan, utan bär såg. Vikten på kniven är också tilltalande, och även rosttrögheten ur underhållsprespektiv. Det enda som jag tror kan vara ett minus är handtaget som är lite magert om man jfr med min aktuella storkniv, Ontario SP50. Sedan är A2 100 gram lättare, vilket tilltalar mig iom att jag väger min utrustning rätt så flitigt....
 
Lägger upp en bild på min favorit, som jag efter fin hjälp härifrån hittade.

Har också en fundering som jag hoppas kunna få hjälp med här.
Funderar på en kniv från blind horse knives. Är det någon som har erfarenhet av deras knivar?
Dom släpper ju en ny varje månad som ibland är väldigt fina.

/
Jacob
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    64 KB · Visningar: 611
Jo precis det pratades en del om urflisning etc, om det är du menar. Men det måste ju berott på att folk högg i stenar och annat skräp av misstag. Har för mig det ligger en del rullar på youtube med en del klanteri som säkert spädde på snacket. Jag har svårt att tänka mig att man skulle lyckas orsaka sådan eggskada genom att hugga i trä / spänta ved. Fällknivens övriga modeller har ju utsatts för påtagligt fler prövningar av oss och rapporter om problem med eggen i förhållande till detta är sällsynta i min erfarenhet.
A2 har en perfekt längd och bra profil för det Jag använder stor kniv till: i första hand spänta ved, i andra hand kvista av mindre stammar inför späntningen. "Hugga" gör jag sällan, utan bär såg. Vikten på kniven är också tilltalande, och även rosttrögheten ur underhållsprespektiv. Det enda som jag tror kan vara ett minus är handtaget som är lite magert om man jfr med min aktuella storkniv, Ontario SP50. Sedan är A2 100 gram lättare, vilket tilltalar mig iom att jag väger min utrustning rätt så flitigt....

Ja det var en hel del klanterier som passerade revy!
Jag gjorde själv en del klantigheter i mitt ungdomliga oförstånd på 70-80 talen.
Kniven var en Solingen Bowie i samma storlek och vikt som A2 och NL2.
Då fanns turligt nog inga forum eller YouTube att lägga ut dumheterna på.
Det fina var att kniven höll för en tonårings alla infall och den finns fortfarande kvar i min ägo, som ett minne.

Numera har de flesta Solingenknivarna rostat bort och därmed är A2 och NL2 ganska givna ersättare tycker jag.
De är betydligt kostsammare att skaffa, men det borgar förhoppningsvis för att de också används med en viss insikt om deras begränsningar.

Med tanke på vad du tänker om användningsområde för en ev. A2:a och handtags funderingarna, så skulle jag nog i allafall rekommendera att titta efter en NL2 till ett bra pris.
Om du tänkte dig att hugga mera än vad du säger att du gör,skulle jag säga att A2 blir lämplig med en ev. omskaftning.

Nu är geometrin på NL2 riktigt bra och den hugger mkt fint som den är, även om den inte är en yxa.
Den är dock i huvudsak ett skärande verktyg och som sådan nära nog optimal för en stor skogskniv.

För Fjällfolk med lättvikts utrustning och litet gaskök under sommarhalvåret,är nog dessa knivar ändå lite overkill.
Då duger en Multi-Tool med såg och en Mora Classic Original no.1 alldeles utmärkt för en veckas uteliv....:)


Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.