Stort knivintresse - välj din favoritkniv

F1 är en favorit tillsammans med Mora No 2. Med tiden har jag alltmer kommit att önska mig en F1 med blad i O1. Denna finns ju redan i F1ans ursprung - Embretsens överlevnadskniv. Men det blir för mycket pengar för mig. Varför det ofta blir en F1 som åker med är pga den otroligt välritade zytelslidan som slår allt annat jag provat. F1 känns också mycket bra med tumvantar på. Där är en classic 2 betydligt farligare.

Men F1 är inget vidare att tälja med som dePaul sagt. Lycka om dom lanserade F1 i laminerad Arne. Det skulle väl va bra ballt?

Men,men...?
När FK får in F1:eek:r för omslipning, gör dom en vinkel mer lämpad för att tälja trä.
En F1 i VG-10 med en mer träorienterad egg-geometri låter som svaret på Ditt önskemål.
Med 3G blir ju resultatet väldigt nära lam. Arne med tanke på hårdheten runt rc 61-62.

Att Mora med laminerat Arne är superbra för träjobb håller jag totalt med om!
Som reserv skulle ju förslagsvis en laminat Mora kunna få följa med i ryggsäcken.

Jag fick just hem 4 lam. Mora blad för lite hobby pyssel.
Det blev 2 st no.2 och 2 st no. 311.

No. 311 skulle gå att modda till en F1 liknande profil och skafta med en form som passar i zytelslidan.
Vips så har Du en F1 i lam,Arne och Zytelfodral!
Lite tunnare än F1 men trävass och stark nog om man inte misshandlar kniven

Sedan finns ju förstås också TK2z.


Mikael
 
Senast ändrad:
1. När FK får in F1:eek:r för omslipning, gör dom en vinkel mer lämpad för att tälja trä.

2. Som reserv skulle ju förslagsvis en laminat Mora kunna få följa med i ryggsäcken.

3. Jag fick just hem 4 lam. Mora blad för lite hobby pyssel.
Det blev 2 st no.2 och 2 st no. 311.

4. No. 311 skulle gå att modda till en F1 ..... vips så har Du en F1 i lam,Arne och Zytelfodral!
Lite tunnare än F1 men trävass och stark nog om man inte misshandlar kniven
1. Hade varit bra om kunden hade varierande val i fråga om slipfas. En del andra märken erbjuder ju det.

2. Det blir inte många gram i extra tyngd. Mina moror nr 1 väger 68 g (homogent rfr stål) och 73 g (laminerat Arne) tillsammans med sin Unika-slida.

3. Nu blev man avundsjuk. Grattis!

4. Den stora skillnaden är förstås tången. Konstruktionen blir inte lika stabil. Dock säkert tillräckligt stabil trots allt.

~Paul~
 
1. Hade varit bra om kunden hade varierande val i fråga om slipfas. En del andra märken erbjuder ju det.

2. Det blir inte många gram i extra tyngd. Mina moror nr 1 väger 68 g (homogent rfr stål) och 73 g (laminerat Arne) tillsammans med sin Unika-slida.

3. Nu blev man avundsjuk. Grattis!

4. Den stora skillnaden är förstås tången. Konstruktionen blir inte lika stabil. Dock säkert tillräckligt stabil trots allt.

~Paul~
1.Handlar man sin F1 direkt från Boden eller beställer den av en handlare,kan man ju begära att få en slipfas för trä.

2.Mora's låga vikt + balans talar klart för detta altenativ!

3.Mixfishing har dessa blad.

4.Ja och med Loveless bultar,epoxy och Masurbjörk,blir skaftet bra mkt styvare än bladet!
Tången är dessutom mjuk och böjlig, vilket knappast gör ett brott särskilt troligt.

Mikael
 
MAW: Nej, jag bor i Dalslandsskogen. Har en stuga häruppe i Jämtland. Mvh

Låter mycket bra det. Härligt med dubbel närhet till vår svenska natur. Ska själv inom en skaplig framtid bosätta mig norrut (inte längre söderut än Jämtland) under en 6 mån period, för att få lättare med mina intressen. Ser fram emot det.
 
1. Handlar man sin F1 direkt från Boden eller beställer den av en handlare,kan man ju begära att få en slipfas för trä.

2.J a och med Loveless bultar,epoxy och Masurbjörk,blir skaftet bra mkt styvare än bladet!
Tången är dessutom mjuk och böjlig, vilket knappast gör ett brott särskilt troligt.
1. Fast jag menar att det hade varit bra att kunna köpa olika slipfaser i vilken affär som helst, likt andra märken.

2. Ja, det är den vägen man måste vandra, dvs öka på styrkan i själva handtagskonstruktionen. Tången kan man ju inte göra så mycket åt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.