Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag klarar mig lugnt med f1 eller h1 till allt som kan hända en normal person en dag i skogen. Jag förstår inte kommentarerna att knivarna är klumpiga eller man kan inte göra vissa saker med dom. Någon skev att man inte kunde ta hand om en fisk, jag har rensat, abborre, havsöring, regnbåge med min f1 och den fungerar oklanderligt. Jag har täljt små saker med båda knivarna inga problem.

Alltså det finns inte en kniv i hela världen som klarar alla typer av arbeten bäst av alla förekommande knivar.

Jag tror att du misstolkar det som har skrivits om F1-an. Ingen påstår nämligen att det är en dålig kniv eller att man inte "kan" använda den till fiske eller täljning. Däremot så säger jag och många andra att det finns bättre knivar till dessa uppgifter. Det kan sedan ha att göra med själva bladformen, slipfasen eller bladlängden i kombination med greppets utformning.

En vanlig mora nr 1 eller 2 utrustad med nollegg piskar F1-an precis varje dag i veckan när det kommer till täljning. Likaså så har F1-an inte mycket att sätta emot en Marttiini filékniv när det handlar om att finrensa fisk eller en KJ Eriksson Mora 205P när det kommer till grovrensning.

Vad vi har konstaterat i tidigare diskussioner i det här ämnet är att F1-an är eventuellt den ultimata kompromisskniven. Inte lysande på något men heller inte helt kass på något.

~Paul~

PS Välkommen till forumet men framför allt den här tråden ;)
 
De tidigare omnämnda knivarna:

Mora nr 1 i laminerat Arne:
MinFrostsClassicmoranr1lamineratstl3.jpg


Frosts 7157 i Sandvik 12C27
MinFrosts7157UG3.jpg


KJ Eriksson 205P, Sandvik 12C27M
MinMoraKJEriksson205Pbild2.jpg


Marttiini filékniv, Bonpertuisstål (de gamla var tillverkade i det här franska stålet)
Marttiinifilkniv.jpg


~Paul~
 
tack för välkomnandet. Smaken är som baken helt klart.

Det finns väl ingen som är världsbäst på allt och det har jag inte heller skrivit. Man kan ju vända på det du skriver, F1 eller H1 kan ju göra alla de specifika uppgifter du nämner för varje kniv OCH de gör det inte mycket sämre om sämre enligt mig.

Nu är H1 min favorit och jag tycker den den är lysande på det mesta. Det är ju få knivar som kan det som den kan.

Vilken kniv kan du klyva ved med, sedan rensa en fisk eller flå ett djur och på nytt klyva ved och sedan tälja något utan att det påverkar kniven. Detta är ingen överdrift. Sedan är det ju så att när du lär dig att vässa dessa så kan du raka dig med den.

Sedan kan vi ju prata millimeter precision genom att använda olika verktyg/knivar/yxor till specifika ändmål men jag upplever ändå att H1/F1 klarar detta galant och utan problem.

Någonstans har jag kommit dit hän att jag vill ha med mig så lite som möjligt ut. Ska jag ut och fiska en dag så funkar H1/F1 till att rensa en fisk eller göra fileèr av den, den funkar till att klyva ved för att tända en eld. vill jag sitta och tälja vid elden kan jag göra det med. Den hänger i plastslidan i midjebältet till vadarbyxorna. handtaget fungerar utmärkt när du är våt om fingrarna och när det är minusgrader ute. den rostar inte fast den är i saltvatten.

Allt detta fixar du inte med någon av de knivar du nämner. Utan då ska du ha med dig minst två knivar och en yxa och det är väl okej om man vill bära på det.

Ja, så svar på de fem första frågorna så är det Fällkniven.

Som jag skrev tidigare så funderar jag inte längre på någon annan kniv eller märke, det behövs inte.

Äger du ingen fällkniven så överväg att köpa en. Dom är dyra men värda varenda krona.

Sedan har jag en kniv till som ligger mig nära om hjärtat och det är en roselli farfars kniv. Jag älskar formen på denna kniv, det är en otroligt vacker kniv. Jag älskar att sitta och små tälja med denna, men det är allt jag använder den till.
 
tack för välkomnandet. Smaken är som baken helt klart.

Det finns väl ingen som är världsbäst på allt och det har jag inte heller skrivit. Man kan ju vända på det du skriver, F1 eller H1 kan ju göra alla de specifika uppgifter du nämner för varje kniv OCH de gör det inte mycket sämre om sämre enligt mig.

Nu är H1 min favorit och jag tycker den den är lysande på det mesta. Det är ju få knivar som kan det som den kan.

Vilken kniv kan du klyva ved med, sedan rensa en fisk eller flå ett djur och på nytt klyva ved och sedan tälja något utan att det påverkar kniven. Detta är ingen överdrift. Sedan är det ju så att när du lär dig att vässa dessa så kan du raka dig med den.

Sedan kan vi ju prata millimeter precision genom att använda olika verktyg/knivar/yxor till specifika ändmål men jag upplever ändå att H1/F1 klarar detta galant och utan problem.

Någonstans har jag kommit dit hän att jag vill ha med mig så lite som möjligt ut. Ska jag ut och fiska en dag så funkar H1/F1 till att rensa en fisk eller göra fileèr av den, den funkar till att klyva ved för att tända en eld. vill jag sitta och tälja vid elden kan jag göra det med. Den hänger i plastslidan i midjebältet till vadarbyxorna. handtaget fungerar utmärkt när du är våt om fingrarna och när det är minusgrader ute. den rostar inte fast den är i saltvatten.

Allt detta fixar du inte med någon av de knivar du nämner. Utan då ska du ha med dig minst två knivar och en yxa och det är väl okej om man vill bära på det.

Ja, så svar på de fem första frågorna så är det Fällkniven.

Som jag skrev tidigare så funderar jag inte längre på någon annan kniv eller märke, det behövs inte.

Äger du ingen fällkniven så överväg att köpa en. Dom är dyra men värda varenda krona.

Sedan har jag en kniv till som ligger mig nära om hjärtat och det är en roselli farfars kniv. Jag älskar formen på denna kniv, det är en otroligt vacker kniv. Jag älskar att sitta och små tälja med denna, men det är allt jag använder den till.
Fast du styrker ju bara det som jag redan har sagt, nämligen att Fällkniven F1 är en kompromisskniv.

H1-an fanns inte med i de tidigare diskussionerna som du tagit upp som exempel på knivar som "inte kunde ta hand om en fisk". Därför tar jag inte med den i denna diskussion utan koncentrerar mig på F1-an.

Du ställer frågan: "Vilken kniv kan du klyva ved med, sedan rensa en fisk eller flå ett djur och på nytt klyva ved och sedan tälja något utan att det påverkar kniven."

Det finns många knivar som klarar de uppgifter som du nämner. Ett bra exempel är Peltonens M95 och M07, Gerber A475, Gerber A400 och en uppsjö av så kallade Bushcraftknivar. Bark River har en del lämpliga kandidater, liksom de s k lappknivar av större format, bl a Strömeng, Helle och Brusletto. Många finska knivar klarar det också. T ex de så kallade Leuku. Det är således inget märkvärdigt med det.

Så jag upprepar igen. F1 är en kompromisskniv som gör det mesta någorlunda väl men inget direkt briljant.

~Paul~
 
kom och tänka på en sak när jag var ute och hämtade ved till kvällsbrasan. Min far som är 80 år och jagat hela sitt liv och även fiskat har samma uppfattning som många andra.

Han har har olika knivar till olika saker och visst det är väl det mest ultimata. Tänkte på det när vi skulle flå och stycka rådjuret nu i höstas. Eftersom jag var ny på det så fick jag en lektion hur man gör och min far använde både buköppnare och slaktkniv, buköppnaren för att snitta upp skinnet innan man börjar ta av det.

När jag sedan skulle börja med min sida så använde jag enbart H1 och den gjorde jobbet mycket enklare. Som jag skrev i första inlägget så slutade det med att min far använde min H1. När vi sedan skulle såga av revbenen och det inte gick så bra så föreslog jag att vi slår av dom. Min far var skeptisk men sagt och gjort så var det gjort på nolltid och snittet var exakt och perfekt. Därefter så fortsatte vi med att rensa lite kött från skottskadan och kniven fungerar perfekt.

När det var dags att hjälpa min far med med ett nytt rådjur så var hans första kommentar att har du med dig kniven. Nu sitter han och letar efter en H1 på blocket eller tradera för han r för snål att köpa en till fullpris.

Jag tror man måste äga en och använda en för att förstå dess storhet.
 
tyvärr så mäter sig ingen av de knivar du nämner med en F1, de kommer inte i närheten. Jag nämner H1 i mitt första inlägg och även om den är klassad som jaktkniv av fällkniven så är det en allround kniv.

Det handlar om skärpa/uthållighet och funktionalitet. Det finns ingen som mäter sig med Fällknivens knivar.

Har du ägt en fällkniven ???

Om du söker på fällkniven på youtube och ser vad de amerikanska knivfantasterna eller fantaster i allmänhet och handlarna säger om knivarna så får du en uppfattning.
 
1. tyvärr så mäter sig ingen av de knivar du nämner med en F1, de kommer inte i närheten.

2. Jag nämner H1 i mitt första inlägg och även om den är klassad som jaktkniv av fällkniven så är det en allround kniv.

3. Det handlar om skärpa/uthållighet och funktionalitet. Det finns ingen som mäter sig med Fällknivens knivar.

4. Har du ägt en fällkniven ???

5. Om du söker på fällkniven på youtube och ser vad de amerikanska knivfantasterna eller fantaster i allmänhet och handlarna säger om knivarna så får du en uppfattning.
1. Fast det har med dina personliga preferenser att göra. Man kan dock alltid diskutera en kniv ur faktiska förhållanden, såsom den övergripande designen och funktionaliteten under specifika förhållanden. I det sammanhanget anser jag att det finns bättre knivar för allmänt friluftskniv än en F1-a.

2. Det kan hända men du hänvisade till ett gammalt inlägg som till en viss del var kritiskt mot F1-an. H1-an nämndes inte i det gamla inlägget och därför så diskuterar jag inte den här och nu.

3. Återigen. Det beror på vad man skall använda kniven till. En kniv kan bara jämföras med andra om man tar in precis alla kriterier som pris, kvalitet, användarvänlighet i specifika situationer, konkurrens och design.

För mig egen del så kan jag säga att greppet på F1-an inte känns bekvämt och det är dessutom för kort. Kniven har en tämligen utpräglad konvexslipfas som pga sin geometri inte är lika lämplig till täljning som en vanlig mora.

Täljning är ju en väsentlig del av själva friluftslivet. Problemet med konvexslipfas är att man inte kan lägga/luta bladet i riktigt snäva vinklar eftersom det då har en benägenhet att slajda av. Bladet är dessutom stabbigt och tungt vilket heller inte befrämjar en effektiv täljning. Därmed inte sagt att det över huvud taget inte "går" att tälja med en F1-a.

4. Ja, jag har några stycken :). Ingen H1 dock.

5. Jag är välbekant med de amerikanska åsikterna ;). Behöver inte titta på Tuben för att få reda på att Fällkniven är ett uppskattat märke. Jag gillar också Fällkniven och många av deras modeller. Det hindrar mig dock inte från att inse att det finns bättre friluftsknivar än en F1-a.

~Paul~
 
F1 är en favorit tillsammans med Mora No 2. Med tiden har jag alltmer kommit att önska mig en F1 med blad i O1. Denna finns ju redan i F1ans ursprung - Embretsens överlevnadskniv. Men det blir för mycket pengar för mig. Varför det ofta blir en F1 som åker med är pga den otroligt välritade zytelslidan som slår allt annat jag provat. F1 känns också mycket bra med tumvantar på. Där är en classic 2 betydligt farligare.

Men F1 är inget vidare att tälja med som dePaul sagt. Lycka om dom lanserade F1 i laminerad Arne. Det skulle väl va bra ballt?
 
F1 är en favorit tillsammans med Mora No 2. Med tiden har jag alltmer kommit att önska mig en F1 med blad i O1. Denna finns ju redan i F1ans ursprung - Embretsens överlevnadskniv. Men det blir för mycket pengar för mig. Varför det ofta blir en F1 som åker med är pga den otroligt välritade zytelslidan som slår allt annat jag provat. F1 känns också mycket bra med tumvantar på. Där är en classic 2 betydligt farligare.

Men F1 är inget vidare att tälja med som dePaul sagt. Lycka om dom lanserade F1 i laminerad Arne. Det skulle väl va bra ballt?
Fällkniven kommer nog inte ge ut knivar i laminerat Arne. De kör med sitt VG-10 i stället eftersom deras knivar tillverkas i Japan. Om de nu mot allt förmodan började använda kolstål så blir det med största sannolikhet en japansk variant, typ vitt-, blått-, eller super.

~Paul~
 
+1 vad gäller Zytelslidorna. Mycket bra, genomtänkta. Jag är tokig i min relativt nya H1. F1 har jag inte köpt pga att jag tycker ansatsen är lite lång. Säkert mycket psykologi där, men jag förstår inte varför de gjort den så påtaglig i förhållande till den totala bladlängden.
Kul att höra om egna önskemål kring FK, t ex kolstål hade varit skoj att se som sagt. Själv skulle jag vilja se en F1 med mindre ansats och med H1-handtag, en S1 och A1 med H1- handtag samt en H1 med 3.5mm blad.
Monokrom: bor du i Jämtland eller?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.