Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja den du Kimmo...en sån får någon gärna slänga efter mig när som helst! :-D

Och dePaul...är väl inte mer förtjust i skålslipningar än något annat egentligen. Finns lite olika för- och nackdelar med varianterna på eggar som jag ser det. Just nu håller ju t ex Gavkoo på att tala sig varm för konvexa slipningar på Tuben. Intressant att följa...

Ur estetiskt perspektiv kan skålslipningar vara ruskigt fina för övrigt. Rent praktiskt brukar jag nog föredra någon variant av FFG.
 
Sorry Paul, jag är inte så snabb i huvudet ibland :)

Här en kniv jag gjort kallar för gentlemanna kniven:) Gjorde bladet av 2090 stål och hamon härdade det (Partiell härdning) Bladet är bara 8 cm långt o hela ca 19 cm långt. Skaftet av desert ironwood o bolster med loveless bultar o skaftet med corby nitar och epoxy. Lossnar aldrig:) Hoppas ni gillar:)

Ja den gillar jag!
Fantastiskt fin!

Mikael
 
Tackar, dePaul...

Snyggt! Kommer du att använda kniven?

~Paul~

Jäpp, knivar är vertyg för mig hur vackra eller dyra eller billiga dom än är så vill jag änvända dom och är dom mycket dyra så njuter jag desto mera att använda dom... Invigde härligheten igår. Den blev en kontorsråtta, några brev, paket och snören, höll på att glömma moroten... :) En enkel och billig kniv som gör sitt jobb väl! :) Och desutom riktig snygg av sin enkelhet....

Sen noga att torka av bladet, då det är kolstål XC90 (SAE 1084) och sen stoppa tillbaka den i fodralet som hänger bra i byxöglan med medföljande lilla karbinhaken, inget mera förlängganden och leta i timmar efter sina godingar (är mästare på att förlägga knivar :( )


Mvh troswe
 
Opinel, riktigt trevliga små enkla knivar...

Grattis! Dom är riktigt roliga dom där.

Instämmer till 100%

Kommer köpa några stycken, bra ha knivar som inte kostar skjortan... :) Och är enkla och fungerande, gillar deras enkelhet i konstruktionen, märks att den fann sitt ljus i slutet av 1800-talet.

I L O V E O P I N E L ;)

Mvh troswe
 
Instämmer till 100%

Kommer köpa några stycken, bra ha knivar som inte kostar skjortan... :) Och är enkla och fungerande, gillar deras enkelhet i konstruktionen, märks att den fann sitt ljus i slutet av 1800-talet.

I L O V E O P I N E L ;)

Mvh troswe

Ha, ha, ha! Jag förstår vad du menar. Jag köpte ju 4 på en gång och det kommer garanterat att bli fler. Underbara små verktyg för lite pengar!
 
Sorry Paul, jag är inte så snabb i huvudet ibland :)

Här en kniv jag gjort kallar för gentlemanna kniven:) Gjorde bladet av 2090 stål och hamon härdade det (Partiell härdning) Bladet är bara 8 cm långt o hela ca 19 cm långt. Skaftet av desert ironwood o bolster med loveless bultar o skaftet med corby nitar och epoxy. Lossnar aldrig:) Hoppas ni gillar:)

Ett smycke! Bra jobbat Kimmo.

~Paul~
 
Ja den du Kimmo...en sån får någon gärna slänga efter mig när som helst! :-D

Och dePaul...är väl inte mer förtjust i skålslipningar än något annat egentligen. Finns lite olika för- och nackdelar med varianterna på eggar som jag ser det. Just nu håller ju t ex Gavkoo på att tala sig varm för konvexa slipningar på Tuben. Intressant att följa...

Ur estetiskt perspektiv kan skålslipningar vara ruskigt fina för övrigt. Rent praktiskt brukar jag nog föredra någon variant av FFG.
OK. Samma här. Jag trodde bara att du gillade skålslipning mer än andra eftersom det hittills varit den enda slipfasen du tagit upp i dina 4 recenstioner ;).

~Paul~
 
Är uppe i stugan och brukskniven som ligger ledigt till hands på plats är en Frosts Viking med rött ihåligt plastskaft, linjal på bladet och kolstål. Den var alldeles täckt av rost. Torkade först så rent jag kunde och gav mig sen på den med DC4 brynets diamant eftersom jag inte har något sandpapper med mig. Fick bort det mesta, tvångspatinerade med ketchup (något jag inte gör med egna knivar) och fick snabbt fram en rakbladsvass egg. Fasiken vad jag gillar kolstål mer och mer! Så löjligt lättslipat, och en härlig skärpa blir det. Inga problem att slå strimlor av tidningspapper. Hittade ingen olja, ska lämna stugan imorgon, men jag la på ett lager av Försvarets jordnötsolja - dom gröna stiften man har till läpparna på Apoteket. Vad tror ni om det?
 
Mitt i Jämtland :)
Det är ju inte fråga om någon dyrgrip så det är inte så noga. Undrade bara om hudsalvan kunde tänkas motverka korrosion. Bättre än inget kan tyckas.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg men mina favorit knivar kommer från Fällkniven. Jag har en f1, h1 och en u2.

Innan jag köpte den första f1 så gjorde jag knivar själv och spanade på de flesta andra som egentligen denna tråd handlar om. Alla möjliga knivar som man ska ha vid olika tillfällen, gärna ha med sig olika till olika sysslor.

Jag klarar mig lugnt med f1 eller h1 till allt som kan hända en normal person en dag i skogen. Jag förstår inte kommentarerna att knivarna är klumpiga eller man kan inte göra vissa saker med dom. Någon skev att man inte kunde ta hand om en fisk, jag har rensat, abborre, havsöring, regnbåge med min f1 och den fungerar oklanderligt. Jag har täljt små saker med båda knivarna inga problem.

I höstas så fick jag för första gången flå och stycka ett rådjur med h1, vilken kniv. Min 80 åriga far som varit lite skeptisk till dessa knivar och som kör med eka och annat insåg ganska snart vem som hade bästa kniven för ända målet, det slutade med att han använde den. Istället för att såga revbenen så la vi h1 emot benen och slog till med en vedklabbe. Den går rakt igenom vi gjorde likadant med benen. Den märks inte på eggen.

Jag funderar inte över andra knivar längre, det är skönt när man hittat något som passar en.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.