Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Schyssta knivar. Din fafner är riktigt tjusig och din Mikael :)

Det där om bushcraftare och nackkniv. Mors Kochanski kör väl mycket Moror runt halsen.

Föreställer mig att det mest är under mindre aventyrliga moment. Kniven flyttas runt efter behov.
 
Hallå det har varit roligt att se era knivar så nu lägger ja upp en av mina. kan nån förstå sig på vad det kan vara för träslag i sliret?
 

Bilagor

  • DSC_0178.jpg
    DSC_0178.jpg
    46.3 KB · Visningar: 616
Tack Oreb och Mikael för jättefina bilder på Fällknivens Koltkniv. Texturen på skaftet påminner om TK2ans något djupare mönstring. Jag har blivit sugen på den då jag gärna skulle ha en Fällkniven mittemellan WM1 och F1. Jag tillhör väl en minoritet som gillar den minimalistiska slidan. Jag tycker yin/yang-konceptet inte hade behövt understrykas så mycket i designen men kan smälta det.

Jag har en snällt använd WM1 (VG10) som jag gärna lägger emellan ifall någon köpt en koltkniv som de inte är nöjd med.

Håller på och konfigurerar om i resesystemet:
I fickan: Fällkniven U2
I ryggsäckens pryl-låda: Leatherman Rebar
I Förbandspåsen: Victorinox Classic
I ryggsäcken/fickan/runthalsenruntläger: Fällkniven Kolt

En stor del i varför jag gillar Fällkniven är för att zytelslidorna fungerar fantastiskt bra. F1 hade jag hellre haft i O1 kolstål än i rostfritt.
 
Hallå det har varit roligt att se era knivar så nu lägger ja upp en av mina. kan nån förstå sig på vad det kan vara för träslag i sliret?

Svårt att se vad det är för trä utan en högupplöst närbild, men kniven är mycket prydlig!
Jag har en 85mm med vitt björkskaft i verksta'n.
Oumbärlig när man fixar med nå't!

Mikael
 
Schyssta knivar. Din fafner är riktigt tjusig och din Mikael :)

Det där om bushcraftare och nackkniv. Mors Kochanski kör väl mycket Moror runt halsen.

Föreställer mig att det mest är under mindre aventyrliga moment. Kniven flyttas runt efter behov.

Ja, det är uppenbarligen så att många profiler bär kniv i halsband.
Inget för mig, jag föredrar bältet eller i en ficka.
En säkerhets grej tycker jag, men andra har ett annat perspektiv.

Mikael
 
Ja, det är uppenbarligen så att många profiler bär kniv i halsband.
Inget för mig, jag föredrar bältet eller i en ficka.
En säkerhets grej tycker jag, men andra har ett annat perspektiv.

Mikael

Jag håller med dig, jag skulle i mitt liv aldrig våga bära en kniv runt halsen.

Ni andra som gör knivar. Kan ni visa bilder på era arbetsstationer om ni vill?!
 
Kolstål, det där var en riktigt fin en. Läcker!
Skulle man ha. Vet inte vad det är...

I undantagsfall hänger jag runt halsen. Inte mkt för i vanliga fall. Förekommer att jag hänger den som en sabel :)


Matchande eldstål känns inte som att det kan bli för mycket av. Skulle man också ha mer av...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.