Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Att bära kniven (i det här fallet en tveeggad dolk) högt upp var ju populärt redan under Andra Världskriget. Ofta satt den bara instoppad innanför stridsjackan i egen slida eller inlindad i oljeduk. Lite senare och framför allt i mer kontemporära krig så började man av praktiska skäl vända kniven upp och ned för att snabbare ha access till den.

Här är en tysk soldag under Andra Världskriget under Ardenneoffensiven. Observera ansiktsuttrycket‼ Den grabben har varit med om ett och annat...

Under modern tid så är det framför allt Newt Livesay som har populariserat användningen av dessa knivar.

http://newtlivesayknives.com/KNIFE_WOO.htm
 

Bilagor

  • german-soldiers-wehrmacht-second-world-war-pictures-003.jpg
    german-soldiers-wehrmacht-second-world-war-pictures-003.jpg
    60.8 KB · Visningar: 1,576
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,040
Jag har väldigt sällan sett en neck knife hos de främsta inom bc. Däremot har många samer en miniatyrkniv runt nacken. Men här tror jag mest det handlar om utsmyckande. Det måste väl finnas betydligt fler fördelar med en kniv i bältet eller runt benet om man nu måste se combat ut jäms en runt halsen?

Jag kan komma ihåg fel men har för mig att jag sett en bild på Lars Fält med en WM1:a hängande runt halsen. Men jag föredrar oxå att ha kniven i bältet eller i fickan.

Fredrik
 
Jag kan komma ihåg fel men har för mig att jag sett en bild på Lars Fält med en WM1:a hängande runt halsen. Men jag föredrar oxå att ha kniven i bältet eller i fickan.

Fredrik
Visst kan man bära en liten fastbladare som WM1 runt halsen. Inga problem. En trevlig hals-kniv är också den lilla Jönssonkniven som jag tagit upp tidigare i den här tråden.

Dock bör man säkra den med hjälp av en fånglina i den lilla tångutstickaren i ändan på handtaget. Slidans tryckknapp har en benägenhet att gå upp ibland när man fastnar i busksnår och liknande. Man måste dessutom göra ett hål i botten på slidan för att kunna fästa en paracord eller liknande i den.

Här är två bilder på den lilla gynnaren. Den första är i nyskick, den andra välanvänd.
 

Bilagor

  • Min Erik Jönsson Fiskaren, 3.jpg
    Min Erik Jönsson Fiskaren, 3.jpg
    18.3 KB · Visningar: 999
  • Min Erik Jönssonkniv, 2.jpg
    Min Erik Jönssonkniv, 2.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,162
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,023
Har alltid en spyderco runt halsen när jag jagar. Perfekt till allt små arbeten & att ta ut djur med..
ImageUploadedByTapatalk1357584536.556285.jpg

Sen har jag alltid mina knivar på vänster sida, bössan på höger axel.

J.
 
Väldigt fin Jönssonkniv där dePaul. När vi ändå är inne på ämnet. Vad finns det för synpunkter på Fällkniven Kolt? Är ganska sugen. Jag gillar designen. Har hört att slipningen är åt det skarpare TK2-hållet vilket gillas.

Om någon har en som dom vill bli av med är jag intresserad.
 
Visst, eller i jackfickan. Men trots allt - en neck knife's primära syfte är självförsvar. Eller rättare sagt så skapades den för det syftet.

~Paul~

Det primära syftet med en neck knife måste ändå vara att ha en kniv som är lätt tillgänglig. Att det sen råder en stark korrelation mellan förmågan till självförsvar och tillgänglighet är en helt annan sak.

/ Morgan
 
Det primära syftet med en neck knife måste ändå vara att ha en kniv som är lätt tillgänglig. Att det sen råder en stark korrelation mellan förmågan till självförsvar och tillgänglighet är en helt annan sak.

/ Morgan
Visst är det så. Det jag ville trycka på var att knivtypen som sådan togs fram under krigstider för just ändamålet att snabbt ha tillgång till den. Att syftet därefter utvecklades i olika riktningar är bara naturligt.

~Paul~
 
Min variant på nackkniv

Här är min variant, används mest för finpyssel, eget skaft i masur och buffelohorn.
 

Bilagor

  • WM1.jpg
    WM1.jpg
    61.8 KB · Visningar: 1,160
Vad finns det för synpunkter på Fällkniven Kolt? Är ganska sugen. Jag gillar designen. Har hört att slipningen är åt det skarpare TK2-hållet vilket gillas.

Om någon har en som dom vill bli av med är jag intresserad.

Jag gillar den även om jag inte kan uttala mig så mycket om den då jag inte använt den, ingår i samlingen. Den är lite större än WM1 och bladformen påminner mer om F1 och eggen är tunnare på den än dom andra vilket jag gillar.

dolk011.jpg


dolk013.jpg


Jag tycker att den ligger skönare i handen än WM1 då skaftet är ngt längre. Det tråkigaste med den är fodralet som är lite själlöst men jag har sett den inklädd i läder och då blev den riktigt fin. Flärpen som håller kniven på plats ser ut att gå av direkt men jag har faktiskt inte hört eller läst om att det hänt så den verkar hålla bra. Det finns ett hål längst ner på fodralet vilket möjliggör att man kan bära den runt halsen med skaftet nedåt.

dolk009.jpg


dolk004.jpg


Kanske inte jätte mycket till hjälp men tror inte du blir besviken och om du blir det så sälj den till mig så får jag även en user :)

Fredrik
 
Lite mer OT: sköt en större galt för hundarna igår, den var bukskjuten av en pass skytt.. Tro det eller ej men en liknande situation som tidigare i tråden( mellan dagarnas debacel..) = blev snittad i under armen å fick sy 6 stygn..
Visa bilaga 12125
Visa bilaga 12126

Jagade idag igen! Sköts en 40-50kg gris för tyskarna! = bra helg!
Inga stick knivar användes... Så ingen bild på grisar å knivar idag..

Snart är säsongen över å jag har ett par blad ifrån Seved som skall fixas!

J.

Ja jäklar. Du börjar snart se ut som Börje Salming Ha ha

Seved
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.