Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Det ser ut som om även din svärfar tyckte att hans friluftskniv skulle ha större säkerhetsmarginal.

2.Jag fattade inte förräns nu att du moddat ihop en Force med en Idun. Mycket fin! Kanske skulle det där skaftet gifta sig ännu bättre med Black? ;)

3.Förövrigt alltid kul att höra dina synpunkter då du ju också använder knivar i jobbet. Verkligen många här i tråden som kan mycket. Själv ber jag om ert tålamod då jag skriver snabbt med tangentbord vilket ibland utmynnar i något långrandiga inlägg. Men detta är väl rätta platsen.


4.Man kan mycket enkelt tänka sig ett scenario där Mora flyttat ut alltihop som Hultafors eller drunknat i stagnation som otaliga tillverkare. Eller kommersialiserat sönder sig som t ex Gerber och börjat med massa skålslipningar och Bear Grylls och dynga. Förändring är en naturlag. Frågan är hur den artar sig.

.Jag tror som du Mikael att det är ett nytt kapitel och det är ett kapitel med övervägande gott och det förtjänar Mora beröm för. Ett erkännande jag hoppas dom får i form av lyckad försäljning. Som sagt, det handlar inte bara om ett större urval av bladtyper utan om den fantastiska designen i Craftline sina klara färger och så vidare och så vidare. Jag väljer att sluta där. Ursäkta långrandigheten och tack för ordet.

1.Han var ingenjör och gillade nymodigheter,men hade bägge fötterna kvar i gamla traditioner.
Just den visade Hellberg kniven med sitt gjutna aluminiumskaft,var ingen bra modell eftersom skaftet ofta sprack.
Så också på svärfars kniv,när han späntade ved med batong,men det är kul att den finns kvar.
Eskilstuna har ju även andra fina modeller,som är värda att inspireras av.

2.Inte bara en Idun.
Förebilden är en P. Holmberg från Eskilstuna och ändbutten + lamellerna kommer från originalkniven,som hade rostat bort.
Parerskyddet med lameller är nygjort med det gamla som förebild.

3.Jag gillar Dina tankar! Välformulerade och uttänkta.

4.Jag hoppas och tror att Mora kan överleva med sina fina Svenska Bruksknivar i en allt tuffare ekonomisk verklighet.
Personligen väljer jag alla gånger en Mora framför en Hultafors.

Såg att Din Mora Black har kommit.
Första intrycken?:)

Mikael
 
Såg att Din Mora Black har kommit.
Första intrycken?:)

Mikael

Övervägande positiva. Bladet är perfekt! Slidan en av dom bästa som finns oavsett pris (om man kommer över plasten) och skaftet oerhört kraftfullt och säkert.

Enda minuset är att greppet är lite för "greppigt". Formen är mycket bra men gummit lite för klistrigt. Samma form i thermorun hade varit idealiskt. Jag skrev och fotade mina första intryck i en egen tråd.

Hoppas dom släpper Companion Heavy Duty i samma finish. Blacks fina bladrygg, effektiva egg och rejälare blad är verkligen en fullträff.
 
Bahco

En kär kniv jag haft mer än 30+ år, fick denna av snälla Mor i födelsedagspresent i ung ålder.

Kanske dax att putsa upp 30+ års patina...

P.S.

Många älgar/klövdjur och div. mindre djur har smakat på denna... :)

Mvh troswe
 

Bilagor

  • Bahco.jpg
    Bahco.jpg
    22.3 KB · Visningar: 449
En kär kniv jag haft mer än 30+ år, fick denna av snälla Mor i födelsedagspresent i ung ålder.

Kanske dax att putsa upp 30+ års patina...

P.S.

Många älgar/klövdjur och div. mindre djur har smakat på denna... :)

Mvh troswe

Det är hög kultfaktor på Bacho kniven!
Jag köpte aldrig någon egen,men klämde mycket på den i järnaffären när jag var tonåring i början av sjuttiotalet.

Mikael
 
Övervägande positiva. Bladet är perfekt! Slidan en av dom bästa som finns oavsett pris (om man kommer över plasten) och skaftet oerhört kraftfullt och säkert.

Enda minuset är att greppet är lite för "greppigt". Formen är mycket bra men gummit lite för klistrigt. Samma form i thermorun hade varit idealiskt. Jag skrev och fotade mina första intryck i en egen tråd.

Hoppas dom släpper Companion Heavy Duty i samma finish. Blacks fina bladrygg, effektiva egg och rejälare blad är verkligen en fullträff.

Tack, tråden ser lovande ut!

Mikael
 
1. Den uppåtsvängda spetsen skulle nog fungera bra även som Sjömanskniv.

2. För fiske gillar jag mer och mer tunna profiler med en tydlig spets.

3. Min fiskekompis Olle föredrar en enkel,böjlig file'kniv till all fisk,men jag gillar Fällkniven F2 med 4,5 mm bladrygg.
1. Helt säkert.

2. Samma här. F2 är nära idealet. Jag hade dock föredragit ett fullt flatslipat blad.

3. Känner igen det. Jag har i ca 25 år kört med Marttiinis filékniv till allt som haft med fiske att göra.

~Paul~

PS Kanonfin kniv!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.