Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bägge är fina men den avgörande skillnaden är stålet i bladen:
AUS8 i HRC58 mot Lam. VG-10 i HRC 61.

Hattori bladet håller skärpan mycket bättre!

Mikael
 
Tack för bilden!

Ja, den ser ju mycket bättre ut än många Rambo knivar från den här tiden.
Rambo fanns inte när jag var tonåring,men Solingen knivarna var nog inspirerade av Western filmer från Hollywood.
Det är hur som helst kul att spara på sina minnen från pojkåren.

Mikael
 
Absolut! Den här är nog den mest "värdefulla" kniv jag har, utöver min allra första (en liten tysk slidkniv med hornskaft som jag fick av min farfar när jag var 7 år).
 
Det är ng speciellt med den där Glocken. :)
När vi nu är inne på knivar tänkta för militärt bruk så måste jag visa denna, också en favorit. Al Mar SERE Attack gjord i SEKI med AUS-8 stål. Utstrålar kvalitet.

img3650p.jpg


Fredrik
 
re

Fina objekt som visas. :) Blir bara bättre denna tråd hela tiden. Har en speciell Randall mod 2 som är influerad av en annan engelsk strids kniv från början jag drar upp en bild på när jag kommer hem från jobbet. :)
 
Funderar lite på när du skriver damast vg10.. Det kan inte vara damasteel då? Ett grymt bra damast stål som är svårt att få info om innehållet på då det är hemligt i stora drag.:)

Hittade en bild på en kniv med samma typ av blad, dock annan bladform. Tycker nog också att den här knivmakaren ligger ett par snäpp över vad jag kan prestera :)

Visst är den snygg Kimmo ;):)

Fredrik
 

Bilagor

  • dessert1.jpg
    dessert1.jpg
    31 KB · Visningar: 406
re

hmm... Tycker jag känner igen den där kniven heh heh:) Om jag inte minns helt fel så var bladet gjort i Japan o hade som du skrev vg10 kärna.:)
Vet inte om jag presterar mer eller inte , vill se det som två olika stilar:) Var det du dom hade gjort dolken jag hade ett tag?? Jäkligt fint hantverk:)

mvh kimmo
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.