Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kanoninfo gällande Hackmankniven! Jag har inte fått min kniv ännu, så jag undrar naturligtvis om dessa tillbehör finns med. Tror knappast det :(.

Din kompass var med andra ord inte original ;).

Det där att Randall konkurrerade med Hackman visste jag men inte att det var pga oförmågan att leverera tillräckligt många ex. Trodde att det berodde på priset.

Vår Hackmankniv är en riktig raritet som är svår att få tag på. Framför allt om skicket är bra. Förlusten av tillbehören är förstås ett avbräck men kniven har trots det ett högt samlarvärde. Ännu högre värde blir det om den kombineras tillsammans med de tidigare nämnda knivarna, dvs Wirkkala och Sorsakoski Butterfly.

~Paul~

Då kan jag slänga kompassen med gott samvete då den ändå inte pekade åt norr :(
Vad är tanken med metall galgen i hällan på slidan, vet du det?

Har butterflyen funnits i rött också? Vill minnas att jag sett några sådana.

Fredrik
 
Kom tänka på att jag inte behöver rita så mycket. Jag har bilder ;). Den bästa bladformen är den som återfinns på en Gerber A475.

MinGerberA475Armorhide2.jpg


Jag tycker fortfarande att din kniv har aningen för brett blad med hänsyn till bladlängden. En allroundkniv bör klara allt från täljande, matlagning, filéande av fisk till att kunna spänta och klyva mindre ved. Kniven på bild har ett krombelagt blad i M2 som är fullt flatslipat. Greppet är perfekt utformat. Tyvärr har man valt Armorhide, vilket kanske inte är det mest praktiska på våra breddgrader.

Om din kniv skulle råka ha dessa linjer och ett grepp i ett hårt träslag så har du den ultimata kniven.

~Paul~

Är M95:an långt ifrån gerberns utformning?
 
Tittar man på måtten och användningsområdet, är det ju en Aurora som Du beskriver.
Har Du testat den?

Mikael

Nej det har jag inte, den har väl rätt så mycket mindre djup än min kniv? Samt att den sportar en konvex sabre grind, tror jag.

Sen får jag också min alldeles egna kniv i samma stål fast snäppet hårdare för samma eller billigare pris.
 
Då kan jag slänga kompassen med gott samvete då den ändå inte pekade åt norr :(
Vad är tanken med metall galgen i hällan på slidan, vet du det?

Har butterflyen funnits i rött också? Vill minnas att jag sett några sådana.

Fredrik
Släng den! Funkar den inte så har du ju en ännu större anledning att göra så.

"Galgens" syfte var att kunna hänga kniven i stridsselen.

Ja, det har efterhand kommit röda och oranga och sedermera återigen svarta varianter. Den första svarta var dock originalet. De knivar som tillverkas idag och mellan åren för Vietnamkriget har lite olika logotyper. Stålet var Sandvik 12C27 på originalet medan dagens knivar är tillverkade i 420-stål.

~Paul~
 
Är M95-an långt ifrån gerberns utformning?
Bladet på M95-an är längre och tjockare, samtidigt som den främre delen är lite knubbigare. Inget snack om att båda bladprofilerna funkar ypperligt. Skulle jag dock välja en av dessa två så blir det Gerbern precis varje gång, tack vare den tunnare bladprofilen i kombinationen med M2-stålet. En riktig skärmaskin.

~Paul~
 
Det där att Randall konkurrerade med Hackman visste jag men inte att det var pga oförmågan att leverera tillräckligt många ex. Trodde att det berodde på priset.



~Paul~

Randall hade stora problem att få fram tillräckligt med knivar under Vietnam kriget.
Solingen levererade blad till #14 och #15 redan från 1955 och fram till 1973.

Mikael
 
Vilken Solingen syftar du på? Det finns ju några att välja på ;).

~Paul~
Ja och det var nog flera som levererade.
Jag vet inte säkert, men någonstans har jag för mig att jag sett Anton Wingen nämnas i dessa sammanhang.

J.A. Henkels levererade blad till deras köksmodell från 1938 till 1941.
Min info kommer från Sheldon Wickersham bok, men han är ju fortfarande aktiv på flera forum så det går ju att fråga.

Mikael
 
re

Det sägs att hacman butterfly kniven användes av cia i wietnam.



O eftersom vi pratar wietnam knivar så fick jag tag på en sån här Randall 14 genom ett byte mot en jenkkare engång mot en av mina knivar. :) Visste inte riktigt värdet på den förrän jag började googla lite o höll på ramla baklänges:)

rrr.jpg

SEX-36.jpg
 
1. Det sägs att hacman butterfly kniven användes av cia i wietnam.

2. O eftersom vi pratar wietnam knivar så fick jag tag på en sån här Randall 14 genom ett byte mot en jenkkare engång mot en av mina knivar. :) Visste inte riktigt värdet på den förrän jag började googla lite o höll på ramla baklänges:)
1. Så är det :).

2. Fin kniv. Använder du den??

~Paul~
 
Ja och det var nog flera som levererade.
Jag vet inte säkert, men någonstans har jag för mig att jag sett Anton Wingen nämnas i dessa sammanhang.

J.A. Henkels levererade blad till deras köksmodell från 1938 till 1941.
Min info kommer från Sheldon Wickersham bok, men han är ju fortfarande aktiv på flera forum så det går ju att fråga.

Mikael
OK. Tackar för svaret.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.