Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har nog hittat den bästa svampkniven hittills. Det är en gammal Frost. Till skillnad från de flesta andra svampknivar så har den ett rejält grepp och ett fint stål. Hittade den på loppis. Den kostade 1:- krona ;).
 

Bilagor

  • Min Frosts svampkniv, 2.jpg
    Min Frosts svampkniv, 2.jpg
    18.2 KB · Visningar: 901
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 804
Ser helt klart kompetent ut. Och ingen ricasso har den heller ;) Blir det någon svamp i korgen i år då? Och i sådant fall, hur tillagar du den helst?

/M
 
Ser helt klart kompetent ut. Och ingen ricasso har den heller ;) Blir det någon svamp i korgen i år då? Och i sådant fall, hur tillagar du den helst?

/M
Det har varit dåligt för min del i år. Jag är inte mycket för kantareller (dessa växer så det knakar) utan letar mest diverse soppar och lite mer ovanliga svampar. Min favorit är blodriska, stolt fjällskivling och diverse musseroner.

Jag tror att säsongen är lite tidig för den här sortens svamp. Om ca 2-3 veckor så bör de komma.

De olika svamparna kräver olika tillagningsteknik. Min favoritmetod för blodriska är helt enkelt att salta och peppra. Därefter så kör jag i torr gjutjärnspanna tills svampen är gyllene på båda sidor. I det läget så river jag över lite vitlök och parmesan, samt skickar in under grillvärme. När osten tillsammans med vitlöken har bildat en skorpa så är det bara att ta ut dem, sprinkla över lite färsk persilja, samt servera som förrätt tillsammans med ett gott hembakt bröd av medelhavstyp. En öl till är aldrig fel ;).

~Paul~
 
Låter inte dumt det där. Tur jag ätit middag, annars hade jag nog börjat gnaga på datorskärmen :)
Persilja, parmesan och vitlök är riktigt sjysst till svamp. Ett trevligt Rhonevin till det så. Är personligen svag för både gräddragen svamp (beroende på sort) och torrt stekt dito. Har inte varit ute och plockat svamp i år alls. Blir oftast i samband med jakt eller helgvandringar som man plockar på sig några svampar, och inget av den varan har det blivit ännu i höst.
Ska förresten skicka in tk4:an till fällkniven nu. Får se vad de gör med den.

/M
 
Låter inte dumt det där. Tur jag ätit middag, annars hade jag nog börjat gnaga på datorskärmen :)
Persilja, parmesan och vitlök är riktigt sjysst till svamp. Ett trevligt Rhonevin till det så. Är personligen svag för både gräddragen svamp (beroende på sort) och torrt stekt dito. Har inte varit ute och plockat svamp i år alls. Blir oftast i samband med jakt eller helgvandringar som man plockar på sig några svampar, och inget av den varan har det blivit ännu i höst.
Ska förresten skicka in tk4:an till fällkniven nu. Får se vad de gör med den.

/M
Det borde inte bli några problem. Peter är ju helt OK att ha göra med.

Till vissa rätter funkar rödvin bättre än öl och vice versa :). Är det mycket vitlök och tunga smaker så föredrar jag öl.

Har du testat att pickla svamp?

~Paul~
 
Nej faktiskt inte. Jag har aldrig stött på det heller tror jag. Hur blir det? Snacka om OT hehe
Smaken går inte att jämföras med något annat. Varje svampsort smakar dessutom annorlunda och har olika konsistenser. Gott är det i alla fall! De bästa sorterna är de lite fastare, t ex de olika typer av riskor som finns, samt stensopp, tegelsopp och liknande. En del blir svarta i köttet men det förtar inte från smaken.

För att vi skall hålla oss till ämnet så kan jag visa en bild på ytterligare en av mina svampknivar:

MinEJnssonMoraSweden.jpg


~Paul~
 
En annan potentiell svampkniv är den här EKA 22 Special i ett okänt höglegerat stål (läs rostfritt). Kniven är ganska diminutiv så det faktum att den har en ricasso spelar i det här fallet ingen större roll.

MinEKA22Special2.jpg


MinEKA22Special4.jpg


MinEKA22Special5.jpg


~Paul~
 
Svampkniv? Det måste väl vara bättre med en riktig burköppnare? Obs, dåligt skämt.
Så kan man se det :).

Den största orsaken till varför jag tror att det kan vara en bra svampkniv är att bladet är extremt tunt och glider igenom svampen utan att riva sönder densamma. Stålet är dessutom mycket slitstarkt vilket är ytterligare en fördel. Att det inte rostar så lätt är den tredje fördelen.

Men som sagt, det är en fällkniv och den har en liten ricasso. Båda dessa detaljerna talar emot den här modellen som svampkniv. Trots det tror jag att det kan funka.

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.