Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Återigen får jag hålla med dig. Den där är riktigt fin. Det raka greppet, avsaknad av ricasso/choil och det flatslipade bladet gör den estetiskt tilltalande och kanske framförallt så ser den funktionell ut! Delar ju lite attributer med Nilakkan på det viset. Det var en kandidat när jag nyligen beställde min tk4 och PXL WH. Nu var jag framförallt ute efter två rejäla bruksfällisar, så det blev inget med det. Men jag skulle väldigt gärna ha den till samling eller som edc utanför skogen. Är det din kniv på bilden eller, stort grattis i sådant fall!

/M
Tyvärr. Det är inte min kniv :(.

Håller med om likheten med Nilakkan! Visst ser den ytterst funktionell ut. En liten detalj till. Jag skulle vilja ha ett fånglinehål också.

~Paul~
 
Det är väl bara att ta fram borren.... :) Jag gillar fånglina på de fällisar jag bär till skogs, underlättar mycket när man ska hala upp dem ur fickan. Brukar knäppa benficketryckknappen över fånglinan, funkar särskilt bra i Fjällrävens "knivficka". Just den här kan jag nog acceptera frånvaron av hål på dock, iom att jag nog inte hade haft den som friluftskniv. Tycker du inte att vissa fällisar i det här lite elegantare segmentet kan klä i frånvaron av fånglinehål?
 
Det är väl bara att ta fram borren.... :) Jag gillar fånglina på de fällisar jag bär till skogs, underlättar mycket när man ska hala upp dem ur fickan. Brukar knäppa benficketryckknappen över fånglinan, funkar särskilt bra i Fjällrävens "knivficka". Just den här kan jag nog acceptera frånvaron av hål på dock, iom att jag nog inte hade haft den som friluftskniv. Tycker du inte att vissa fällisar i det här lite elegantare segmentet kan klä i frånvaron av fånglinehål?
Jo. Den här är elegantare som den är. Tyvärr är jag överdrivet rädd för att mista mina knivar. Kör därför på samma metod som du, dvs knappsäkringsmetoden.

Ibland kör jag också på en säkring medelst "pin on reel", så att även om man tappar kniven så åker den inte i marken/golvet. Pin on reel sitter då på bältet eller runt en flärp på skjortan.

~Paul~
 
Vanadis 4:

Kol: 1.5
Krom: 8.0
Molybden: 1.5
Vanadin: 4.0
Mangan: 0.4

Inte alls lika extrema siffror, med andra ord. Dock ändå ett mycket potent stål.

Vanadis 4 Extra:

Kol: 1.4
Krom: 4.7
Molybden: 3.5
Vanadin: 3.7
Mangan: 0.4

Vanadis 4 Extra är mycket likt Vanadis 4, dock har inte lika mycket krom, ungefär samma andel Vanadin och mer Molybden. Vanadis 4 har trots den större andelen krom något mindre motstånd mot abrasiv nötning eftersom M och V inte kommer lika mycket till sin rätt eftersom kromet binds upp i avsevärt högre grad än både M och V.

Faktum är att den lägre andelen krom i Vanadis Extra är den stora fördelen med Vanadis Extra eftersom inte lika mycket krom blir uppbundet och M och V kan därför spela en större roll. Både M och V är ju avsevärt hårdare än Cr och därför är Vanadis 4 Extra slitstarkare än Vanadis 4 (om värmebehandlingen är optimalt utförd).

Här är en kniv som jag burit på mig de senaste dagarna. Det är en Wenger Evolution i ministorlek. Kniven är bara några cm stor och lätt. Trots det har den nästan allt man behöver. Det enda jag saknar är en sax. Tack Ola för den lilla behändiga skapelsen! ;)

Ja Vanadis stålet ska bli kul o testa, jag tror mycket på det, Ska göra en Forest i det. Det går säkert att få knall hårt.
Ja krom o vanadis innehållet är intressant.


Seved
 
Jo tack, det där känner jag igen allt för väl haha.
Det är egentligen konstigt eftersom kniven av hävd varit ett verktyg som de flesta hade på sig 24 - 7, dvs alla dagar i veckan oavsett yrke eller intresse.

Det är först i samband med vår urbana miljö som denna tradition försvunnit. Idag ersätter man kniven med den senaste pekplattan.

Kan vara knepigt att öppna en trilskande plastförpackning med en sådan
Blink.gif


~Paul~
 
Skall bli kul att få se resultatet av dina ansträngningar. Vi hoppas på några bilder ;).

~Paul~

Ja det är lite spännande, har rätt höga förväntningar på den. Japp kommer bilder när den är klar, o jag ska nog göra några video snuttar på den oxå.
Jag postar bilderna i mina album i min profil numera.

Seved
 
Mr Itou Hunter i Kobelco R2 PM-stål, HRC 62.
 

Bilagor

  • Min Mr Itou jaktkniv, R2 stål, 2.jpg
    Min Mr Itou jaktkniv, R2 stål, 2.jpg
    19.5 KB · Visningar: 590
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 621

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.