Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Köksknivar

Hej!
Ny här på forumet. Har den senaste tiden nästan uteslutande slutat här i denna tråden när jag söker svar på mina "knivfrågor";). Gillar tråden skarpt! Lika bra att registrera.

Ska köpa mig en kockkniv + filékniv, tänkte lägga 1000kr som mest. Tänkte beställa hem moras limégröna, men ville kolla med er innan. Tycker moras är ganska fula, inget fan av plast och gummi egentligen.

Så alltså; något märke ni tycker har mer prisvärda köksknivar, under 1000lappen för 2st?

Sen vill jag passa på att fråga "dePaul"; Du har mer än en gång förespråkat KJ mora 205p, skulle vilja skaffa en sådan. Är dessa desamma?

http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=440&ssel=308

http://www.moraofsweden.se/index.php?id=306

Tack på förhand!
 
1. Ny här på forumet.

2. Har den senaste tiden nästan uteslutande slutat här i denna tråden när jag söker svar på mina "knivfrågor";). Gillar tråden skarpt! Lika bra att registrera.

3. Ska köpa mig en kockkniv + filékniv, tänkte lägga 1000kr som mest.

4. Tänkte beställa hem moras limégröna, men ville kolla med er innan. Tycker moras är ganska fula, inget fan av plast och gummi egentligen.

5. Sen vill jag passa på att fråga "dePaul"; Du har mer än en gång förespråkat KJ mora 205p, skulle vilja skaffa en sådan. Är dessa desamma?

http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=440&ssel=308

http://www.moraofsweden.se/index.php?id=306
1. Välkommen till forumet och då framför allt den här tråden!! Kul med ytterligare en "förtappad knivsjäl" :).

2. Det låter betryggande. Det finns ju andra fora och andra trådar. Personligen (färgad som man är) anser jag att de inte kan mäta sig med den här tråden på något sätt ;).

3. OK, för de pengarna kan du inte köpa VG-10 eller bättre. Jag föreslår Frosts/MoS. Frosts har ju en utmärkt kockkniv som undertecknad dessutom också äger och som fortfarande finns att köpa på knivar.nu. Modellen heter 4261P: http://www.knivar.nu/frost-kockkniv-4261p-p-204-c-116.aspx

När det gäller filéknivar så finns dessa i lite olika bladlängder: http://www.knivar.nu/frosts/pg--progrip-c-115-1.aspx

Mora of Sweden har ju också en del filéknivar men personligen anser jag att de gamla Frostarna var bättre pga den något mindre bladtjockleken.

4. Tyvärr kommer du inte förbi plast om du inte vill lägga mer pengar. Som tur är så är plasten i det här fallet svart och inte grön ;).

5. Tyvärr så finns inte den här modellen kvar i MoS line-up. Den kniv som kommer närmast i utförandet är Butchers Knife, artikelnummer 128-5617 som också heter 7145UG och har ett unigrip-handtag.

Det som gjorde 205-modellen så bra var att övergången mellan bladet och parerskyddet gick i samma linje. Kniven lämpade sig därför till diverse jaktändamål, t ex passning eftersom bladet gick fritt och parerskyddet inte bromsade själva skäret. Jag slänger in en bild på 205:an så du kan se på bild vad jag menar. Tyvärr så har de nya modellerna inte det här utseendet.

En sak till. Bladprofilen har ett Loveless-stuk och är i det närmaste optimal för friluftsliv, allt från fiske till jakt klarar denna modell av. Synd att det inte finns en originalslida till den.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min KJ Eriksson 205P, 2.jpg
    Min KJ Eriksson 205P, 2.jpg
    12.3 KB · Visningar: 703
  • Min KJ Eriksson 205P, 5.jpg
    Min KJ Eriksson 205P, 5.jpg
    13.3 KB · Visningar: 717
1-2. Tack så mycket! Tråden är verkligen strålande!

3-4. Jag tänkte mig från början en dyrare kockkniv t.ex. hattori, kai-shun eller liknande. Men kom fram till att trots att jag tycker om köket och matlagning, så finns det roligare saker(knivar, friluftsaker) att lägga dem pengarna på. Tror jag skulle vara helnöjd med Frosts/MoS kockkniv och filékniv, så får det bli. Gummi ger ju faktiskt ett bra grepp trots allt;).

5. Väldans trist, har letat efter en liknande men utan större framgång. Vet nu lite vad jag ska gå efter.

Jag jagar inte, men fiskar. Är ute efter en kniv som passar till fiske och matlagning i naturen, blir att arbeta med fisk, kött, lite bröd och grönsaker. 205:an ser verkligen passande ut. Jag har några kandidater inför sommaren, men ingen jag känner är självklar.

Bark River som det nyss pratades om ser prisvärda ut, kollade in Highland Special modellen. Verkar vara ganska allround. Någon kommentar?
 
1. Jag tänkte mig från början en dyrare kockkniv t.ex. hattori, kai-shun eller liknande. Men kom fram till att trots att jag tycker om köket och matlagning, så finns det roligare saker(knivar, friluftsaker) att lägga dem pengarna på.

2. Tror jag skulle vara helnöjd med Frosts/MoS kockkniv och filékniv, så får det bli.

Gummi ger ju faktiskt ett bra grepp trots allt;).

3. Väldans trist, har letat efter en liknande men utan större framgång. Vet nu lite vad jag ska gå efter.

4. Är ute efter en kniv som passar till fiske och matlagning i naturen, blir att arbeta med fisk, kött, lite bröd och grönsaker. 205:an ser verkligen passande ut.

5. Bark River som det nyss pratades om ser prisvärda ut, kollade in Highland Special modellen. Verkar vara ganska allround. Någon kommentar?
1. Är man inte specifikt intresserad av kockknivar så finns det ingen anledning som amatör att lägga en massa pengar på dem.

2. Absolut. Jag har ju själv de nämnda knivarna. Handen på hjärtat. Det är i stort sett alltid någon av dessa jag greppar när det vankas matlagning, trots att jag har tämligen exklusiva pjäser i min samling. Se bilderna på min magnetlist.

3. Denna modell finns ibland på diverse nätauktionssajter. Det var så jag själv fick tag i den.

4. Precis. Det kan vara svårt att hitta en kniv som är mer allround. Möjligtvis är min Gerber A-400 ännu aningens bättre ;).

5. Fin kniv men för kort blad och för stor ricasso om man nu skall klaga på något. Gillar när eggen går ända ned i handtaget.

~Paul~
 

Bilagor

  • Mina köksknivar.jpg
    Mina köksknivar.jpg
    35.7 KB · Visningar: 758
  • Mina köksknivar, 2.jpg
    Mina köksknivar, 2.jpg
    54.3 KB · Visningar: 739
1. Är man inte specifikt intresserad av kockknivar så finns det ingen anledning som amatör att lägga en massa pengar på dem.

2. Absolut. Jag har ju själv de nämnda knivarna. Handen på hjärtat. Det är i stort sett alltid någon av dessa jag greppar när det vankas matlagning, trots att jag har tämligen exklusiva pjäser i min samling. Se bilderna på min magnetlist.

3. Denna modell finns ibland på diverse nätauktionssajter. Det var så jag själv fick tag i den.

4. Precis. Det kan vara svårt att hitta en kniv som är mer allround. Möjligtvis är min Gerber A-400 ännu aningens bättre ;).

5. Fin kniv men för kort blad och för stor ricasso om man nu skall klaga på något. Gillar när eggen går ända ned i handtaget.

~Paul~


1. Helt riktigt. Men "shopping ådran" suktar alltid efter dyra saker som man klarar sig utan.

2. Ska bli kul att få hem dom. Skriver någon kommentar när jag testat dem.

3. Mitt sökande får fortsätta, hade varit kul med en 205:a eller liknande.

5. Sådant jag personligen kan störa ihjäl mig på, som att köpa byxor med någon halvstörig detalj på, eller något för tajta. Köper dom ändå, och sedan ligger de i garderoben tills man gör en storrensning:p.

Lägger upp lite bilder på de knivar som hittills tävlar om att få följa med i sommar. Ganska dåliga bilder, tagna med iphone.
 

Bilagor

  • IMG_0423.jpg
    IMG_0423.jpg
    39.5 KB · Visningar: 711
  • IMG_0433.jpg
    IMG_0433.jpg
    51.9 KB · Visningar: 786
  • IMG_0436.jpg
    IMG_0436.jpg
    51.8 KB · Visningar: 824

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.