Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mer bilder...

Får väl ta dig på orden och lägga in ett par bilder på några av mina knivar. Hittills har jag ju bara snyltat på era bilder... Passade på nu när jag stått och slipat på det nyinskaffade Spyderco Sharpmaker. Fungerade utmärkt - nu är armarna mer eller mindre "avhårade" efter allt testande....
 

Bilagor

  • DSC_0009.jpg
    DSC_0009.jpg
    57.8 KB · Visningar: 891
  • DSC_0019.jpg
    DSC_0019.jpg
    61.8 KB · Visningar: 834
Hur många knivar ska det vara för att det ska kallas "samling? ;)

Skojar bara.... Ska se om jag inte kan åstadkomma en bild på min lilla samling endera dagen.
 
Det kommer ett inlägg från mig med, lugn bara lugn, tänkte bara jag skulle få hem min nya kniv först.. : )

Mvh // johannes som också tänkte börja försöka tillverka egna knivar...
 
re

Fina knivar allihop.

Rompa: Den Randall kniven är en stadig pjäs. Ska ha något liknande snart så om du någonsin får för dig att sälja den vore det snällt om du kontaktatde mig först :)

mvh Kimmo Lilja
 
Utmärkt! Fin bild och fin samling! Du får gärna skriva några kommentarer gällande knivarna :).

~Paul~

Av fällknivarna så är det nog i praktiken mest en Opinel som jag alltid har med mig, vanligen strl 6 eller 7. Får alltid plats i fickan och bra knivar för det priset. En udda kniv är ju Kershaws "seglarkniv" (tror den hette modell 12 eller 12 Meter Riggers Knife, tillverkas inte länge). Bra att ha på segelbåten. Favoriterna annars är nog Puman (mod 6005) vid jakt (då kompletterad med något så enkelt som en EKA Compact) och F1 som allroundkniv (även om en Mora 2000 eller Craftline kanske oftare finns med...). Hellekniven har rejält skaft och ligger ganska bra i handen om man behöver ta i. Gillar också den typen av slida när kniven kan hänga lite fritt och komma ur vägen när man sitter ner. Min F1:a har ju också en sådan. Av slidknivarna så är väl Glock Field Knife den som är mest udda, köpt på en österrikisk camp under utlandstjänst för många år sedan. Kan inte påstå att jag haft mycket nytta av den...
 
Av fällknivarna så är det nog i praktiken mest en Opinel som jag alltid har med mig, vanligen strl 6 eller 7. Får alltid plats i fickan och bra knivar för det priset. En udda kniv är ju Kershaws "seglarkniv" (tror den hette modell 12 eller 12 Meter Riggers Knife, tillverkas inte länge). Bra att ha på segelbåten. Favoriterna annars är nog Puman (mod 6005) vid jakt (då kompletterad med något så enkelt som en EKA Compact) och F1 som allroundkniv (även om en Mora 2000 eller Craftline kanske oftare finns med...). Hellekniven har rejält skaft och ligger ganska bra i handen om man behöver ta i. Gillar också den typen av slida när kniven kan hänga lite fritt och komma ur vägen när man sitter ner. Min F1:a har ju också en sådan. Av slidknivarna så är väl Glock Field Knife den som är mest udda, köpt på en österrikisk camp under utlandstjänst för många år sedan. Kan inte påstå att jag haft mycket nytta av den...
Tackar för den fina beskrivningen.

Puman är fin. Missade den när den fanns i Fällknivens utbud, tyvärr. Jag antar att den är från mitten av 90-talet, ca?

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.