Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för de uppskattande orden.

Sammanhanget/miljön gör allt! Visst är det som du säger Kimmo. Samlingen är fin för mig, futtig för dig och Paul, och helt obegriplig för mina kompisar/grannar.
/Anders
Nejdå, en mycket fin samling du har där!

Det där att man blir missförstådd hela tiden känns igen ;).

~Paul~
 
Den designen känner jag igen. Vart kan jag ha sett den förut...;)

//Ola @ GEAR
Haha, visst man lånar friskt :). Det är ytterst få tillverkare som inte har försökt sig på en egen variant av 110:an. Den bästa av dem alla är ju Sandvikkniven med ett flatslipat blad i 12C27. Den slår faktiskt originalet.

Bilderna på min Puma Cub ljuger dock lite. Kniven är ganska liten. Bladet är endast 70 mm långt. Eggen är 67 mm lång.

~Paul~
 
Nu har jag följt denna tråd för länge utan att ha postat. Här kommer en bild på en del knivar ur min, jämfört med många av er andra, blygsamma samling. Medsols från vänster nederkant: Forntidsminne från rekryten Normark men bling från I20, Halvdant blad från Mora i övrigt omärkt men ändå skön sameslöjd, Riktigt bra blad med rundpolerad rygg snyggt handtag och välgjord slida märkt 1985 7FM vet inte vem som har slöjdat den, Resten känner ni nog igen. Fällkniven F1, Fällkniven U2 använd, Fällkniven U2 NIB, SOG Twitch II ( skräp med bladspel och i övrigt undermålig kvalitet), Spyderco Caly 3 CF, Chris Reeve Sebenza Insingo från Knifearts ( min nuvarande favorit)
Väntar fortfarande på den lilla Forumkniven från Seved :) Hoppas att den inte är alltför långt bort.

Fina sameknivar. Vet du inte vem som gjort dom.

Skulle du ha kydex till din forumkniv.

Seved
 
Det enda jag vet är märkningen på den bättre, som ligger överst, 7FM och att den är tillverkad 1985. Jag har inte undersökt vidare men får väl göra det någon dag.

Till Forumkniven beställde jag läderslida. Börjar det närma sig?

/Anders
 
Känner inte igen den märknigen. Lite udda med en siffra oxå.

Jag hoppas kunna skicka dom med kydex den här veckan. Sen ska jag börja med Läderslidorna. :)

Seved
 
re

Hej.
Här är en kniv jag gjorde av ett av Seveds edc blad. Bladet är 7.5 cm lång. Skaftet gjorde jag av dessert ironwood. Jäkligt bra blad :) Tackar seved. Stålet är UHB15LM

tre-86.jpg

ett-111.jpg

tv-110.jpg
 
Den där såg riktigt fin ut! Gillar det faktum att eggen befinner sig under den imaginära linjen för handtagets nederdel. Måste vara en mycket potent liten jaktkniv till småvilt!

~Paul~
 
Nya tillskott

Dessa två har letat sig in i samlingen.
Emerson cqc-5 (kanske inte helt friluftsinriktad) vass som tusan med zero grind.
IMG_7653.jpg


Brian Fellhoelter Kwerk framelock. Tidigt exemplar av Brians arbete, tillverkad 2006, numrerad. Otroligt smidig och med en riktigt fin fit och finish på alla delar.
IMG_7661.jpg


Nuvarande samling
IMG_7665.jpg

Tom Mayo Dr Death Jr
Brian Fellhoelter Kwerk
Mick Strider SnG
Jens Ansö Haddock
Ernest Emerson CQC-5
Stridet PT

//Per
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.