Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hej alla knivare. Tänkte att jag för annorlunda skull skulle visa lite hur skaft material kan se ut om man gör knivar själv ibland :) Det här fick jag hem förra veckan o är 6 par scalor riktigt fint dessert ironwood o ett par scalor Texas mesquite. Dessert ironwood är ett öken träd som är sten hårt o väldigt vackert i sin ådring. Många custom knivmakare runt i världen tycker det är det vackraste trädslaget.:) Texas mesquite är igentligen ett ogräs som Texas borna säger då det är trötta på att det har en förmåga att växa upp överallt. Ibland hittar man fina rariteter i detta trä :) Det är också hårt o återfinns i många custom byggen.
Vad tycker ni?
mvh Kimmo Lilja

dessert-1.jpg
 
Ser väldigt fina ut!! Man blir genast sugen på att bygga. Har du också Lignum Vitae? Har du någonsin testat att tillverka skollor i det??

Vad har du för bandslip?

~Paul~
 
re

Hej.
Joo, det är jätte fint o kan bli riktigt grymma till fulltångare men även sticktångare om man limmar ihop till block.
Den här kniven gjorde jag med dessert, den andra biten från bolstret.
tv-84.jpg


Här är en med lignum vitea.Underbart träd som jag har kvar en del av :)

tre-8.jpg


Fulltångare i dessert jag gjorde en gång

tta.jpg

nio.jpg


Sorry, blev lite bilder men ville bara visa vad jag menade. Har också gjort fulltångare av lignum vitea o det blir ju verkligen ett hårt o vackert skaft men orkar inte rota fram bilder just nu
mvh Kimmo
 
Det där Lignum Vitae är verkligen ett vackert träslag. Gillar bladformen på din jaktkniv (sista bilden). Fina arbeten! Vem har gjort gravyren på den första kniven? Jag förmodar att det är silver?

~Paul~
 
re

Depaul. Låter som att du är sugen på att prova att göra en fulltångare med Lignum vitae??
Hör av dig bara så får du billigt ett par scalor av det om du vill. Har så att jag klarar mig till ca 7-8 knivar av det.
 
Jag fick hem en Randall 28 grymt fin kniv.
Grattis! Vi behöver dock lite bilder!

Jag har kommit över en spansk armékniv, SPAK, tillverkad av PIC (dotterbolag till Muela). Kvalitén är i ca samma klass som hos Vicar och Wengar. Också materialvalet är i stort sett identiskt, dvs Cellidorskollor och 440A i bladen (stort och litet).

~Paul~
 

Bilagor

  • Min spanska armékniv PIC.jpg
    Min spanska armékniv PIC.jpg
    35.3 KB · Visningar: 549

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.