Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det här är en svår jämförelse. Om vi snackar omsättning för de enskilda bolagen så är Mora of Sweden ca dubbelt så stort som EKA med sina 200 miljoner per år mot EKA-s ca 100 miljoner om jag har tolkat siffrorna korrekt.

Däremot blir det genast svårare om man räknar hela koncerner, dvs Vilsta Gruppen (EKA) och FMS Quality Group AB (MoS). Siffrorna bli helt förvirrande eftersom jag inte lyckats att hitta gemensamma siffror. Jag tippar dock att Vilsta är avsevärt större.

När det gäller traditioner så har ju Eskilstuna alltid varit den svenska motsvarigheten till Solingen, Sheffield, Seki, Tiers eller Toledo. Mest pga tillverkning i otaliga fabriker som idag är tyvärr för länge sedan borta.

~Paul~
 
För mej är en jämförelse med pengar och omsättning inte aktuell utan mera hantverksmässigt. Men det är väl för att jag ser det från min knivmakarhorisont.

Seved
 
För mej är en jämförelse med pengar och omsättning inte aktuell utan mera hantverksmässigt. Men det är väl för att jag ser det från min knivmakarhorisont.

Seved
Håller med. Å andra sidan så blir det väldigt svårt att göra en jämförelse om man inte utgår från just omsättningen. Siffrorna ger oss trots allt en fingervisning om de respektive försäljningsvolymerna.

~Paul~
 
Håller med. Å andra sidan så blir det väldigt svårt att göra en jämförelse om man inte utgår från just omsättningen. Siffrorna ger oss trots allt en fingervisning om de respektive försäljningsvolymerna.

~Paul~

Japp vill man veta vilka som tjänat mest och sålt mest så måste man ju titta på siffrorna. Jag håller med.
Men ska man jämföra hur länge man har använt dom olika knivarna när man handlat dom så tror jag Eka knivarna vinner. Och jag tror inte att dom moderna Mororna har härdbart stål i hela bladet engång. Visst man kan slänga dom å köpa en ny, och ska så göra oxå om man är nöjd med det.:) Det är inget fel i det. Men i min bok kan alldrig en av dom nytillverkade Mororna få en själ på samma vis som en mera hantverksmässig kniv kan få. Men som sagt det är sett från min knivmakar horisont.
He he det där vart kanske lite väl filosofiskt. Men vad jag menade var att jag tror att hantverks skickligheten är större i Eskilstuna. Om man nu ska jämnföra så.

Seved
 
Senast ändrad:
Japp vill man veta vilka som tjänat mest och sålt mest så måste man ju titta på siffrorna. Jag håller med.
Men ska man jämföra hur länge man har använt dom olika knivarna när man handlat dom så tror jag Eka knivarna vinner. Och jag tror inte att dom moderna Mororna har härdbart stål i hela bladet engång. Visst man kan slänga dom å köpa en ny, och ska så göra oxå om man är nöjd med det.:) Det är inget fel i det. Men i min bok kan alldrig en av dom nytillverkade Mororna få en själ på samma vis som en mera hantverksmässig kniv kan få. Men som sagt det är sett från min knivmakar horisont.
He he det där vart kanske lite väl filosofiskt. Men vad jag menade var att jag tror att hantverks skickligheten är större i Eskilstuna. Om man nu ska jämnföra så.

Seved
Håller med i allt :). Mororna är härdade ca halvvägs upp på bladet om jag minns rätt.

~Paul~
 
Även om EKA 'bara' har funnits sen 1882 så har det väl pågått knivtillverkning där längre än så?
 
Vet inte men är inte eggstålet in vällt bara i nedre delen, så man inte kan slipa och använda hela kniven.

Seved
 
Det tycker jag är ett minus. På dom tidigare Mororna var det väl sandwich metoden och då gick det att använda hela kniven. Jag gillade dom med träskaft klart mycket bättre.

Seved
Hm, de med träskaft är ju klassiska. Dock har plast en del fördelar som trä inte kommer i närheten av. Det är tämligen okänsligt för temperatursvängningar, det spricker inte lika lätt, det suger inte åt sig vatten och det går tack vare gjutning att fås till många olika former som kan vara svåra att utföra på trä. En del plaster är ju också extremt greppvänliga (t ex Clipper).

Jag antar att du menar laminat när du pratar om sandwich?

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.