Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nya förvärv:

Gamla Erik Anton Berg och Jernbolaget Eskilstuna. Knivarna är helt nya men av gammal årgång. Tippar på 60-talet.

MinaKnivarfrJernbolagetEskilstunaoc.jpg


Utgången modell av KJ:s fiskebowie, Sandvik 12C27

MinMoSFishingBowie.jpg


Originalutgåvan av Leatherman PST (Pocket Survival Tool) från 1980. Mint condition.

MinLeathermanPSTOriginal.jpg


~Paul~

Forts. följer
 
Utgången KJ Fiskekniv i Sandvik 12C27M

MinKJFiskekniv-1.jpg


Utgången Frost Filékniv, Sandvik 12C27, 20 cm långt blad, jakaranda handtag.

MinFrostFil9197mslida.jpg


EKA Garden. En kniv som tillverkades i en mycket liten upplaga i slutet av 70-talet. Ser ut som en sjuhelsikes fin svampkniv.

MinEKAGarden.jpg


~Paul~

forts. följer
 
EKA Masur, Sandvik 12C27.

MinEKA88Masur.jpg


KJ Jaktkniv 701, Sandvik 12C27M, plasthandtag, läderslida, ovanlig modell med fiskelogo (Trots att det är en jaktkniv enligt specen!)

MinKJEriksson701.jpg


~Paul~
 
1. Orsaken därtill är kineserna. De har totalförstörd marknaden med deras versioner av licensierat 440A.

2. Gör det. Skulle vara kul att se en stor Seved-huggare i 440A ;).

3. Alltså molybden har ju till uppgift att samordna karbiderna, minska kornet och öka på hårdheten. Tyvärr på bekostnad av slagsegheten. Det gäller därför att vara försiktig. Vanadinkarbiderna i S7 är avsevät hårdare än kromkarbiderna i Chipper. Av denna anledning är nog S7 trots allt en aning slitstarkare. Men bara på pappret. Praktiken visar många ggr helt motsatta förhållanden. Tyvärr har jag inte testat vare sig S7 eller Chipper.

4. Ja.

~Paul~

1: Hm ja det är nog sant. Det gäller att få tag på nåt som är tillverkat i USA.

2: Ha ha du läste mina tankar. Det skulle vara fint att prova o göra en huggare av det. Jag skulle prova även prova att göra en liten ryggsäcks yxa oxå. Fn jag har hållt på med två huggare i 5160 nu skitlänge men har inte hunnit göra färdigt dom. Kompisen har smidigt ut chipper oxå. Så nån gång blir det väl att prova. Fn jag skulle behöva vara ledig i några år. :)

3: japp jag håller med. Samtidigt så använder dom chipper till huggknivarna i flistuggar, det säger ju endel. Men som sagt S7 blir nog lite mer finkornigt och lite mer slitstarkt.

Seved
 
Nya förvärv:

Gamla Erik Anton Berg och Jernbolaget Eskilstuna. Knivarna är helt nya men av gammal årgång. Tippar på 60-talet.

MinaKnivarfrJernbolagetEskilstunaoc.jpg


Utgången modell av KJ:s fiskebowie, Sandvik 12C27

MinMoSFishingBowie.jpg


Originalutgåvan av Leatherman PST (Pocket Survival Tool) från 1980. Mint condition.

MinLeathermanPSTOriginal.jpg


~Paul~

Forts. följer

Dom första påminner lite om lååånga Nessmuks. fina.

Ha ha fiskebowie. Heter den så. Jaha så den är utgången jag har letat efter en sån. Men det kan inte vara en så gammal modell va.

Seved
 
EKA Masur, Sandvik 12C27.

MinEKA88Masur.jpg


KJ Jaktkniv 701, Sandvik 12C27M, plasthandtag, läderslida, ovanlig modell med fiskelogo (Trots att det är en jaktkniv enligt specen!)

MinKJEriksson701.jpg


~Paul~

Ursäkta att jag hackar lite på fällisen eka 88 är ju en bra kniv tycker jag. Men är det inte synd att kalla den masur. Jag ser ett litet barkinslag nere i hörnet.
Är 701 blånerad eller .

Seved
 
1. Det gäller att få tag på nåt som är tillverkat i USA.

2. Ha ha du läste mina tankar. Det skulle vara fint att prova o göra en huggare av det.

3. Jag skulle prova även prova att göra en liten ryggsäcks yxa oxå.

4. Fn jag skulle behöva vara ledig i några år. :)

5. Men som sagt S7 blir nog lite mer finkornigt och lite mer slitstarkt.
1. Fast även där förekommer skillnader i kvalité. Det gäller helt enkelt att läsa på ordentligt.

2. Precis. Skulle vara kul. Dock har du ju andra projekt på gång ;).

3. Den får inte vara för stor. Om tyngden börjar närma sig 700 g så förespråkar jag kolstål i stället.

4. Haha, jag är ledig men skulle trots allt behöva ledighet ...

5. Ja, jag tror det.

~Paul~
 
1. Dom första påminner lite om lååånga Nessmuks. fina.

2. Ha ha fiskebowie. Heter den så.

3. Jaha så den är utgången jag har letat efter en sån. Men det kan inte vara en så gammal modell va.
1. Ja, det har du rätt i. Har inte tänkt på det.

2. Den har egentligen ett annat namn som bygger på en serie siffror, men de flesta känner till den under det uppgivna namnet :).

3. Nej, den försvann nyligen. Idiot som man är så har man inte köpt den när den fanns i butikerna.

~Paul~
 
1. Ursäkta att jag hackar lite på fällisen eka 88 är ju en bra kniv tycker jag. Men är det inte synd att kalla den masur. Jag ser ett litet barkinslag nere i hörnet.

2. Är 701 blånerad eller
1. Du har rätt förstås. Trots det är kniven värd lite extra ;).

2. Haha. Det trodde jag också när jag såg bilden. Men tyvärr, bladet är inte blånerat. Hade det varit det så hade man kunnat ta ut ett ex-antal hundralappar extra.

~Paul~
 
1. Fast även där förekommer skillnader i kvalité. Det gäller helt enkelt att läsa på ordentligt.

2. Precis. Skulle vara kul. Dock har du ju andra projekt på gång ;).

3. Den får inte vara för stor. Om tyngden börjar närma sig 700 g så förespråkar jag kolstål i stället.

4. Haha, jag är ledig men skulle trots allt behöva ledighet ...

5. Ja, jag tror det.

~Paul~

1: Japp det gör det ju. Vi i Sverige är ju bortskämnda med jämna o fina stål kvaliteer. Ja det är ju enda sättet. läsa en massa och försöka hålla sej ajour med vad som händer.

2: Ha ha exakt. Hoppas jag får dom snart.

3: Nej den här är lite lagom tycker jag.http://www.sevedsknivar.se/Yxor/Swe/ Men det är tänkt att bli i en kolståls variant oxå. Men det är svårt att hitta dimensioner som funkar. Vet inte vad den kan väga.

4: Lycko ost jag börjar jobba ikväll.

Seved
 
1. Ja, det har du rätt i. Har inte tänkt på det.

2. Den har egentligen ett annat namn som bygger på en serie siffror, men de flesta känner till den under det uppgivna namnet :).

3. Nej, den försvann nyligen. Idiot som man är så har man inte köpt den när den fanns i butikerna.

~Paul~

1: :)

2: Ja då är ju Fiskebowie bättre. Är dom svåra att få tag på.

3: Ja va fn. Men man tror ju att dom ska vara kvar längre. Bilskrotarn här har en jag får lura av honom den.:)

Seved
 
1. Du har rätt förstås. Trots det är kniven värd lite extra ;).

2. Haha. Det trodde jag också när jag såg bilden. Men tyvärr, bladet är inte blånerat. Hade det varit det så hade man kunnat ta ut ett ex-antal hundralappar extra.

~Paul~

1: Japp :) Absolut.

2: Ja synd. Som sagt då hade du kunnat ta ut lite extra för den.

Seved
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.