Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Brorsans kniv

Min bror var här och hälsade på och jag blev fascinerad av hans kniv. Den har varit med om mycket. Snide, fiske, han har hackat, grävt och stuckit. Han är sjöman och har använt den till att skrapa rost med (när den blev rund slipade han den mot kajens asfalt). Den har varit målad rosa. Den har böjt sig och blivit böjd tillbaka. Fin va!
 

Bilagor

  • IMG_0099.jpg
    IMG_0099.jpg
    30.2 KB · Visningar: 453
  • IMG_0102.jpg
    IMG_0102.jpg
    38 KB · Visningar: 455
  • IMG_0103.jpg
    IMG_0103.jpg
    30.5 KB · Visningar: 450
1. Men om dom nu ville ha nåt som var rostfritt menar jag. istället för att köra med nåt mitt i mellan.

2.. Ja S7 är ett kanon stål. Är det inte det som Strider som har det till sina yxor.
1. Precis, D2 är något mittemellan på alla punkter, inte bara rosttröghet. Faktum är att jag kan inte se varför den här typen av knivar borde innehålla rostfritt stål över huvud taget.

Om du nu vrider armen på mig och trots allt tvingar att välja ett rostfritt så blir mitt svar kanske lite förvånande. Jag hade nämligen tagit ett vanligt 440A ;).

2. Ja, en variant på det.

~Paul~
 
1. Precis, D2 är något mittemellan på alla punkter, inte bara rosttröghet. Faktum är att jag kan inte se varför den här typen av knivar borde innehålla rostfritt stål över huvud taget.

Om du nu vrider armen på mig och trots allt tvingar att välja ett rostfritt så blir mitt svar kanske lite förvånande. Jag hade nämligen tagit ett vanligt 440A ;).

2. Ja, en variant på det.

~Paul~

Ja precis nåt mittimellan. Det skulle åtminstone vara lite mera crom i. Nej jag är nöjd med ett kolstål i dom. Jag känner mej väl rustad med den i kolstål.

Ha ha sedär. Men jag håller med dej. När jag tänker efter så skulle det vara ett minst lika bra alternativ som D2. Ska man ha ett billigt rostfritt stål som är relativt segt. Så måste det vara ett gångbart stål.

Ja jag har för mej det.

Seved
 
Min bror var här och hälsade på och jag blev fascinerad av hans kniv. Den har varit med om mycket. Snide, fiske, han har hackat, grävt och stuckit. Han är sjöman och har använt den till att skrapa rost med (när den blev rund slipade han den mot kajens asfalt). Den har varit målad rosa. Den har böjt sig och blivit böjd tillbaka. Fin va!

Vilken fining :). Är det tre kronor på den. Är det nån militär variant.

Seved
 
Jag undrar varför det har fått så dåligt ryckte är det orent kanske. Jag jämnförde S7 och chipper dom snarlika. Det är lite mer molly och vanadin i S7.

Seved
Det har nog snarare att göra med hypen med de nya stålsorterna i allmänhet och pulverstålen i synnerhet. 440A är ju trots allt inte speciellt slitstarkt. Det är en milsvid skillnad mot 440C. Men i samband med knivar där man är ute efter styrka och slagseghet så är 440A avsävärt lämpligare än 440C, som ju är avsevärt skörare.

Ja S7 och Chipper är ganska lika, men den lilla tillförseln av moly och vanadin gör hela skillnaden. Ett mycket fint stål m a o.

~Paul~
 
Det har nog snarare att göra med hypen med de nya stålsorterna i allmänhet och pulverstålen i synnerhet. 440A är ju trots allt inte speciellt slitstarkt. Det är en milsvid skillnad mot 440C. Men i samband med knivar där man är ute efter styrka och slagseghet så är 440A avsävärt lämpligare än 440C, som ju är avsevärt skörare.

Ja S7 och Chipper är ganska lika, men den lilla tillförseln av moly och vanadin gör hela skillnaden. Ett mycket fint stål m a o.

~Paul~

Ja pulverstålen har ju inverkat självklart men 440 A har ju alltid haft lite sämre ryckte, kan ju hända att det är för att 440C håller skärpan bättre. Jag ska banne mej kolla vad det finns i för dimesioner och var man kan hitta det. Jag har inte sett det nånstans när jag tänker efter.

Ja det är jäkligt fint. Det är lite mer crom i chipper, jag undrar om det inte tar ut molyn och vanadinet till en viss del. Men S7 blir nog lite mer finkornigt.

Seved
 
1. 440 A har ju alltid haft lite sämre ryckte

2. Jag ska banne mej kolla vad det finns i för dimesioner och var man kan hitta det. Jag har inte sett det nånstans när jag tänker efter.

3. Ja det är jäkligt fint. Det är lite mer crom i chipper, jag undrar om det inte tar ut molyn och vanadinet till en viss del.

4. Men S7 blir nog lite mer finkornigt.
1. Orsaken därtill är kineserna. De har totalförstörd marknaden med deras versioner av licensierat 440A.

2. Gör det. Skulle vara kul att se en stor Seved-huggare i 440A ;).

3. Alltså molybden har ju till uppgift att samordna karbiderna, minska kornet och öka på hårdheten. Tyvärr på bekostnad av slagsegheten. Det gäller därför att vara försiktig. Vanadinkarbiderna i S7 är avsevät hårdare än kromkarbiderna i Chipper. Av denna anledning är nog S7 trots allt en aning slitstarkare. Men bara på pappret. Praktiken visar många ggr helt motsatta förhållanden. Tyvärr har jag inte testat vare sig S7 eller Chipper.

4. Ja.

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.