Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Första gången jag skriver i denna tråd..

Jag väntar på en Dragonfly 2 från knivbutik.se
Har inte haft så stort intresse för knivar innan mer än att jag håller dom vassa, men efter att ha tagit upp slipningen som en hobby och läst på en del om olika stål och tekniker så är det ju faktiskt ganska skojigt.
Använder fortfarande min gamla EKA Swede (88 tror jag den heter) med handtag i ek. Den är från 1995.
Förrådet med knivar börjar växa till sig och som frilufsare är det några modeller som alltid är med i skogen.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2017-11-19 kl. 16.32.29.jpg
    Skärmavbild 2017-11-19 kl. 16.32.29.jpg
    41.4 KB · Visningar: 690
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag väntar på en Dragonfly 2 från knivbutik.se
Har inte haft så stort intresse för knivar innan mer än att jag håller dom vassa, men efter att ha tagit upp slipningen som en hobby och läst på en del om olika stål och tekniker så är det ju faktiskt ganska skojigt.
Använder fortfarande min gamla EKA Swede (88 tror jag den heter) med handtag i ek. Den är från 1995.
Förrådet med knivar börjar växa till sig och som frilufsare är det några modeller som alltid är med i skogen.

Kul att du vill delta i den här tråden Thomas! Det är lätt att samla på sig knivar i rasande fart ;). Slipning är en hobby i sig. EKA Swede 88 är en av mina favoriter.

Vilka knivar syftar du på när du säger att "de alltid är med"?

~Paul~
 
Tackar :)

Kul att du vill delta i den här tråden Thomas! Det är lätt att samla på sig knivar i rasande fart ;). Slipning är en hobby i sig. EKA Swede 88 är en av mina favoriter.

Vilka knivar syftar du på när du säger att "de alltid är med"?

~Paul~

Ja, slipningen är inte alltid enkel men man lär sig vartefter tiden går och man slipar några stycken / vecka.

De knivar jag har med ut i skogen är min Swede 88, den är nästan alltid med mig överallt. Sedan har jag en liten Wenger Nail Cut med sax som alltid ligger i ryggan. Därtill en Morakniv "Frost" av gammal modell. Sist men inte minst brukar jag ta med en Kongsberg med ganska högt blad som jag mest använder för att dela vedklabbar, den håller halvdan kvalitet med är bra just att dela ved med. Den håller för att banka och slå på med annat vedträ. Jag köpte nyligen en Fiskars yxa på 500 gr som jag hade med till fjällen förra månaden men den kanske tas med på längre turer framöver om man ska vara mycket på en lägerplats.
Trevlig kväll alla!

//Thomas
 
De knivar jag har med ut i skogen är min Swede 88, den är nästan alltid med mig överallt. Sedan har jag en liten Wenger Nail Cut med sax som alltid ligger i ryggan. Därtill en Morakniv "Frost" av gammal modell. Sist men inte minst brukar jag ta med en Kongsberg med ganska högt blad som jag mest använder för att dela vedklabbar

Trevlig kväll alla!
Tack för förtydligandet! Hyfsad kombo ;).

Trevlig kväll tillbaka!

~Paul~
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
1. Stackare som åker på den!

2. Tyvärr brukar inte Tradera reagera om det påpekas varumärkesfel. :-/
1. Förhoppningsvis så förblir "kniven" osåld. Priset är ju inte direkt förmånligt även om man räknar in äkta Vicar ;).

2. Precis. Det är ett jäkla problem. Frågan är varför de över huvud taget har en ruta där man kan anmäla den här typen av överträdelser. De gör ju ändå ingenting :(.

~Paul~
 
Peltonen m95 slida

Jag söker efter en extra slida till min m95 Sissipuukko.
Kniven är av den äldre generationen, dvs flatslipad.

Har så klart sökt, men bara funnit hela paketet, dvs kniv inkl slida.

Någon som har och vill sälja, eller någon som vet vart man kan finna?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.