Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Baksida på samma kniv. Limited edition från 2017. Snygg olivgrön färg. Helt ny så jag har inte filat till glasögon mejsel spets på den ännu. En alox cadet kvalar in högt på listan för bra edc knivar Enligt mig. Se och njut, jag bjuder er en god morgon.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_4016.jpg
    IMG_4016.jpg
    31.2 KB · Visningar: 683
Storleksjämförelse med min absoluta favorit kniv för EDC. Har haft min gula kniv i snart två år och den har väldigt sällan lämnat fickan. Lär bli svår att knocka ut den här gången oxo. Tjockleken är närmast identisk och vikten bara något tyngre. Egentligen har väl den nya bara fördelar men så är ju det här med tycke och smak.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_4017.jpg
    IMG_4017.jpg
    24.1 KB · Visningar: 665
Grattis Bosse ett kanonfint förvärv! Båda är fina, förresten.

Ja, det har varit lite stiltje i den här tråden, men sådant går upp och ned :).

Personligen har jag inte köpt på mig så mycket nya knivar på sista tiden, det har blivit mest gamla fiskerullar...

~Paul~
 
Jag är sist med det senaste och köpte en Mora Eldris till sist (utan eldstålskit). Trevlig i handen det lilla jag provat men efter 10 minuters lek så slipade jag av bladryggen så att det går att sätta tummen mot den utan att riskera att skada sig. Jag förstår inte denna fascination att en kniv måste funka med eldstål...

Vass men inte supervass, och bladet är inte direkt spegelblankt. Liten brynegg från fabrik. Mitt minne säger mig att moraknivar förr var helt spegelblanka och vansinnigt vassa när man köpte dom? Ytan ser ganska rå ut. Kanske är det för dyrt att polera modernt rostfritt stål.

Får bli min standardkniv ett tag - lite kort blad till eldning kanske men kan duga.

/A
 

Bilagor

  • eldris_blad_ed.jpg
    eldris_blad_ed.jpg
    30.6 KB · Visningar: 565
Jag är sist med det senaste och köpte en Mora Eldris till sist (utan eldstålskit). Trevlig i handen det lilla jag provat men efter 10 minuters lek så slipade jag av bladryggen så att det går att sätta tummen mot den utan att riskera att skada sig. Jag förstår inte denna fascination att en kniv måste funka med eldstål...

Vass men inte supervass, och bladet är inte direkt spegelblankt. Liten brynegg från fabrik. Mitt minne säger mig att moraknivar förr var helt spegelblanka och vansinnigt vassa när man köpte dom? Ytan ser ganska rå ut. Kanske är det för dyrt att polera modernt rostfritt stål.

Får bli min standardkniv ett tag - lite kort blad till eldning kanske men kan duga.

/A
Fin kniv, trots allt. Håller med om att mororna var avsevärt vassare och i vissa fall mer polerade än dagens alster.

Det rostfria stålet (12C27) är dock det samma som det alltid varit ;).

Eldstål brukar jag använda tillsammans med den där lilla bleckbiten som följer med. Funkar ypperligt.

~Paul~
 
Nu blev jag gnälligare än jag tänkte mig, Eldris är en trevlig liten kniv! (En gång i tiden hade jag en mora elektrikerkniv med trädhandtag som standard scoutkniv. Det var en extra kort morakniv med rak egg som funkade till nästan allt utom matlagning och som sorgligt nog tappades bort.)

Handtaget på Eldris är lite mindre i verkligheten än jag föreställt mig det - och jag har ganska små händer. Jag vill gärna ha en tumme på översidan bladet. Att den inte är supervass skyller jag på den som startat denna tråd :) hade jag inte läst den i många år hade jag tyckt att det var en jättevass kniv ;).


/Andreas
 
Nu blev jag gnälligare än jag tänkte mig, Eldris är en trevlig liten kniv! (En gång i tiden hade jag en mora elektrikerkniv med trädhandtag som standard scoutkniv. Det var en extra kort morakniv med rak egg som funkade till nästan allt utom matlagning och som sorgligt nog tappades bort.)

Handtaget på Eldris är lite mindre i verkligheten än jag föreställt mig det - och jag har ganska små händer. Jag vill gärna ha en tumme på översidan bladet. Att den inte är supervass skyller jag på den som startat denna tråd :) hade jag inte läst den i många år hade jag tyckt att det var en jättevass kniv ;).


/Andreas
Hehe, OK. Själv har jag i princip gått åt andra hållet. Nöjer mig med knivar vars egg nätt och jämnt rakar armhåren. Varken mer eller mindre. Som arbetsskärpa funkar dessa eggar fullt tillfredsställande.

Jag har förhållandevis stora händer så en Eldris är kanske inte det mest optimala valet för min del. I övrigt så gillar jag kniven generellt talat. Synd som sagt att greppet inte är lite större, då hade jag slagit till direkt.

Av just denna anledning så har jag under perioder burit på mig en Spyderco Military. Den har som bekant ett väl tilltaget handtag.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.