Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag söker efter en extra slida till min m95 Sissipuukko.
Kniven är av den äldre generationen, dvs flatslipad.

Har så klart sökt, men bara funnit hela paketet, dvs kniv inkl slida.

Någon som har och vill sälja, eller någon som vet vart man kan finna?

Det är svårt att ge tips utan att veta var du har sökt, dvs vilka firmor eller privatpersoner du har kontaktat.

Skriv därför gärna med vilka du har haft kontakt.

~Paul~
 
Tack, kniv-kamrater!

Jag har alltså sökt på de webbshoppar som säljer själva kniven, men utan framgång.

Lamnias svenska sida, Casströms, Varusteleka, osv.

Ska höra mig för den fungerar till min kniv, de har ju av någon anledning ändrat (försämrat) utförandet på den här modellen.
 
Tack, kniv-kamrater!

de har ju av någon anledning ändrat (försämrat) utförandet på den här modellen.
NP, återkom gärna med en rapport!

Alltså försämrat är kanske fel ord. Det handlar om en annan inriktning. Alla slipfaser har ju sina starka men också svaga sidor. Sabelslipning/skandinavisk slipning är lämpligare till träarbete/täljning medan ett flatslipat blad är bättre till matprepp, fiske, samt allround.

Så det hela hänger på vad man sysslar med mest ;). Personligen har jag ingen användning för den senaste modellen eftersom jag anser att det till täljning funkar med vilken mora som helst ;).

~Paul~
 
Så är det nog, men om jag inte är felunderrättad så upphörde man även med den differentiella härdningen av bladstålet när man ändrade utförandet.

Kanske är det därför man använder sig av den mer robusta sabelslipningen sedan dess?

Jag vet inte, och det har väl egentligen marginell betydelse, men det känns ju som en elegantare lösning, med varierad härdning och flatslipning.

Min är fö konvex nuförtiden, efter lite experimenterande med edgepal.

För övrigt så var originalslipningen bedrövlig, med en nästan ”recurve” artad profil.😔
 
1. Kanske är det därför man använder sig av den mer robusta sabelslipningen sedan dess?

Jag vet inte, och det har väl egentligen marginell betydelse, men det känns ju som en elegantare lösning, med varierad härdning och flatslipning.

2. Min är fö konvex nuförtiden

För övrigt så var originalslipningen bedrövlig, med en nästan ”recurve” artad profil.
1. Vem vet hur tankarna gick ;). Förmodligen så hänger man på den populära Bushcraft-trenden i tro att man kommer tjäna mer pengar. En skandinavisk slipfas gynnas inte lika mycket av diff. härdning som en fullt flatslipad dito.

2. Då har du en ännu hållbarare profil än hos originalet.

3. OK, lustigt. Min var helt perfekt redan från början. Har hört att de ibland kunde vara lite ojämna i slipningen men inte till den här graden :(.

~Paul~
 
Kors i taket!!



Den så kallade Victorinox-kniven har blivit borttagen!



Tack Tradera!



~Paul~



Trevligt att de hjälper till att sanera skräpannonser denna gång.

Pssst..

Fått hem min Spyderco Dragonfly 2. Jag är toppennöjd, har även skärpat upp den en gång och det går hyfsat enkelt. [emoji1303] Min första kniv av det fabrikatet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.