Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej
Fars dag och min fantastiskt snälla dotter, gav mig en ny kniv.
Peltonen m95 den nya modellen med sabelslipning.

Lite fundersam över teflonbehandlingen, om den ska nötas bort så lätt. Jag sprang ju genast ut och började tälja i morse, vid varje tälj så färgar bladet av sig mot träet.
Täljde ca 10 minuter, och testade även att hugga ner några 20-30 mm tjocka kvistar.

När jag läst tidigare trådar om denna kniv, så verkar ju dom flesta tycka att teflonet sitter kvar ganska bra och att det ändå tar en stund innan det nöts bort.

Är detta normalt för denna kniv? eller har jag varit för hårdhänt, vilket jag ändå inte tycker att jag var.
Hoppas någon av er alla där ute kan ge ett svar.

Tack på förhand.
 

Bilagor

  • 20151108_115422.jpg
    20151108_115422.jpg
    36.1 KB · Visningar: 770
Hej
Fars dag och min fantastiskt snälla dotter, gav mig en ny kniv.
Peltonen m95 den nya modellen med sabelslipning.

Lite fundersam över teflonbehandlingen, om den ska nötas bort så lätt. Jag sprang ju genast ut och började tälja i morse, vid varje tälj så färgar bladet av sig mot träet.
Täljde ca 10 minuter, och testade även att hugga ner några 20-30 mm tjocka kvistar.

När jag läst tidigare trådar om denna kniv, så verkar ju dom flesta tycka att teflonet sitter kvar ganska bra och att det ändå tar en stund innan det nöts bort.

Är detta normalt för denna kniv? eller har jag varit för hårdhänt, vilket jag ändå inte tycker att jag var.
Hoppas någon av er alla där ute kan ge ett svar.

Tack på förhand.

Just den bladbehandlingen har jag ingen erfarenhet av men väl andra. Generellt är de inte särskilt hållbara om det inte är DLC det handlar om. Nu är "äkta" DLC inte helt vanligt då det är en tämligen dyr process om jag förstått det rätt.

Enklare varianter som teflon och liknande brukar skavas rätt snabbt. Det gäller exempelvis på Cold Steels knivar (jag är ju "fällknivsgalning" så det är det området jag har mest erfarenhet från)

Men det är en av orsakerna till att jag i allmänhet inte gillar svarta blad. Sen är det bara i undantagsfall jag tycker det är estetiskt tilltalande. Oftast är jag dock inkonsekvent så det finns alltid undantag som bekräftar regeln ;)

/ J
 
Just den bladbehandlingen har jag ingen erfarenhet av men väl andra. Generellt är de inte särskilt hållbara om det inte är DLC det handlar om. Nu är "äkta" DLC inte helt vanligt då det är en tämligen dyr process om jag förstått det rätt.

Enklare varianter som teflon och liknande brukar skavas rätt snabbt. Det gäller exempelvis på Cold Steels knivar (jag är ju "fällknivsgalning" så det är det området jag har mest erfarenhet från)

Men det är en av orsakerna till att jag i allmänhet inte gillar svarta blad. Sen är det bara i undantagsfall jag tycker det är estetiskt tilltalande. Oftast är jag dock inkonsekvent så det finns alltid undantag som bekräftar regeln ;)

/ J

Tack för intressant svar.
Då är det bara att leva med att det nöts bort snabbt, man kanske får till någon snygg patina med tiden.
 
Behöver bollplank och eventuellt tips... lend a helping hand to a gal in need!

Sitter just nu och pendlar mellan tre olika modeller som jag fastnat för. Generellt kan man säga att jag gillar att få bra value for money när jag köper något, och de knivar som jag inte riktigt hittar ett syfte för säljer jag oftast förr eller senare. Så tar gärna emot tips från er som äger någon av dessa och vill dela med er av synpunkter!

Kizer Gemini
CqEtlcI.jpg


Bradley Alias
8enTf63.jpg


Spyderco PM2 CPM S110V(S30V om jag inte hittar en 110)
5BZCZq8.jpg


Har länge tänkt köpa en PM2, men inte varit helt övertygad, så den är med i listan per automatik. Annars var jag ute efter någonting i titan som inte har allt för tjock profil eller är för stor i storleken.

Som sagt, gärna lite tips eller anledningar till varför jag bör välja den ena eller den andra!
thumbs-up.gif
 
En liten fråga till, läder till slidor, någon som har en bra källa på det?

Fick ett par bitar för några veckor sedan men dessa gick åt ganska snabbt medans jag lärde mig hur jag vill ha slidorna...

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Behöver bollplank och eventuellt tips... lend a helping hand to a gal in need!

Sitter just nu och pendlar mellan tre olika modeller som jag fastnat för. Generellt kan man säga att jag gillar att få bra value for money när jag köper något, och de knivar som jag inte riktigt hittar ett syfte för säljer jag oftast förr eller senare. Så tar gärna emot tips från er som äger någon av dessa och vill dela med er av synpunkter!

Kizer Gemini
CqEtlcI.jpg


Bradley Alias
8enTf63.jpg


Spyderco PM2 CPM S110V(S30V om jag inte hittar en 110)
5BZCZq8.jpg


Har länge tänkt köpa en PM2, men inte varit helt övertygad, så den är med i listan per automatik. Annars var jag ute efter någonting i titan som inte har allt för tjock profil eller är för stor i storleken.

Som sagt, gärna lite tips eller anledningar till varför jag bör välja den ena eller den andra!
thumbs-up.gif

Jag äger ingen Bradley så den kan jag bara delvis uttala mig om. De två andra hittar frekvent ned i fickan emellertid. Sitter för övrigt och plitar på en recension på just Gemini som kommer inom kort. PM2 har jag skrivit om bland annat här: http://cykligare.blogspot.se/2013/12/spyderco-paramillitary-2-c81gbk2.html

Är det titan som är viktigt och att kniven skall vara lättburen skall du utan tvekan ta Kizern före Bradleyn enligt mig! Den är väsentligt billigare, har ingen tumknopp som stör vid genomgående skär och lägg därtill att den är flatslipad jämfört med en tämligen låg sabelslipad skålslipning hos Alias II. Gemini har även bättre stål. Möjligen är "prestigefaktorn" lägre och du lär inte vara helt ensam om att ha den vilket du nästan blir i Sverige om du väljer en "Alias II". För jag antar att det är IIan du är ute efter då den är närmast i storlek. Har för övrigt för mig att no1 inte görs längre.

Valet mellan PM2 och Gemini är mer mellan vilken typ av kniv du önskar. Spydercon är större, mer robust och mer allround, tänk utomhusbruk. Gemini är i mitt tycke en bättre fickkniv. Mer elegant, raffinerad och lättare att bära.

Sen för att strö salt i sår eller åtminstone krångla till valet :) så finns ju även ZT0450 i samma prisklass och stil. Även det en titanflipper på kullager med utmärkt stål och enastående byggkvalitet. http://cykligare.blogspot.se/2015/10/den-perfekta-fickkniven-del-22.html

Där handlar det mest om utseende eftersom den ena är blästrad och den andra tumlad. ZT har en mer robust yta. Sen måste jag medge att Geminin skär bättre i vissa material tack vare profilen. Annars är godstjockleken densamma de två emellan.


/ J
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.