Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jaså är den slut. Hade också funderingar på den.

Kanske tur att den är slut för min del eftersom jag redan lagt ut några tusingar på knivar och fiskeprylar den gångna månaden. Bland annat så väntar jag på en Fantoni Dweller i Sandvik 19C27 och SnakeWood.

http://www.youwantit2.com/FANTONI_DWELLER_SNAKE.JPG

~Paul~

Ja, ibland är det tur att det är slutsålt! :)!

Jag pillar lite på mitt F1 bygge istället.
Har nu byggt om tången och slipat bort Ricassot.
Det gör att bladet är 6mm längre än F1'ans normala 97mm.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5697.JPG
    IMGP5697.JPG
    153.1 KB · Visningar: 553
  • IMGP5704.JPG
    IMGP5704.JPG
    129.6 KB · Visningar: 549
  • IMGP5712.JPG
    IMGP5712.JPG
    133.6 KB · Visningar: 5,334
Ah den Fantonin har jag också kikat på. Fin är den!
Jo, jag föll för den i stort sett omgående.

Gillar den inte allt för stora ricasson, greppet och dess utformning, samt stålet förstås. 19C27 uppför sig lite som D2. Det gäller att gnida på med diamantbrynen i olika grovlekar för att attackera själva karbiderna och inte enbart matrisen.

Också bladformen ser ytterst användbar ut. Kan tänka mig att det är en bra svampkniv (dock föredrar jag fastbladare till svampplockning).

http://www.youtube.com/watch?v=WvXlJq5nHJs

~Paul~
 
Ja, ibland är det tur att det är slutsålt! :)!

Jag pillar lite på mitt F1 bygge istället.
Har nu byggt om tången och slipat bort Ricassot.
Det gör att bladet är 6mm längre än F1'ans normala 97mm.


Mikael
Den där har potential att bli riktigt bra! Vi hoppas på fler bilder under arbetets gång!

~Paul~
 
Ja, ibland är det tur att det är slutsålt! :)!

Jag pillar lite på mitt F1 bygge istället.
Har nu byggt om tången och slipat bort Ricassot.
Det gör att bladet är 6mm längre än F1'ans normala 97mm.


Mikael

Mästerligt! Intressant lösning där i modifieringen av tången. Är det en egen konstruktion eller något som är "standard" i den typen av knivar?
 
Mästerligt! Intressant lösning där i modifieringen av tången. Är det en egen konstruktion eller något som är "standard" i den typen av knivar?

Jag har sett metoden användas av ABS Mastersmiths i USA.
Det är nog inte standsrdlösningen, men en av metoderna på deras repertoar.
Fördelen är att den går att använda på befintliga blad, utan att äventyra härdningen.
Böjda horn blir möjliga att använda

Det blir också lättare att hålla ihop delarna vid inpassningen, tack vare skruven.
Styrkan har visat sig vara stor och jag har kunnat driva in knivspetsen med nylonhammare utan skador.
Krafterna fördelas ut i hela skaftet och påfresar inte gängorna i skruven lika mycket som annars.
Hornet blir som ett rör och bidrar stort till styrkan.


Mikael
 
David på Casströms är en klok man.

Utan att lägga mig i övrig diskussion kan jag bara instämma.
Vid ett par tillfällen har jag haft intressanta och initierade diskussioner med David Cassini Bäckström. Han är verkligen mycket kunnig när det gäller knivar.
Faktiskt diskuterade vi just 14C28N vid ett tillfälle...

/Lux
 
Hitta denna lite speciella huggare efter ett par för många timmars knivsurfande. Fick ett litet köpbegär av någon konstig anledning.
I nuläget har jag en Peltonen m95 som storkniv. Tänkte kolla om någon här har erfarenhet från kniven i länken eller kanske kan bidra med några visdomsord utifrån det som står om den.
Ska jag slå till eller ska jag nöja mig med trotjänaren m95?

Länk: http://www.varusteleka.com/en/product/varusteleka-skrama-mk-ii-bush-knife-carbon-steel/28025

Om man vill köpa en rejäl och tung kniv i kolstål som samtidigt har ett trevligt utseende, hyfsad kvalité och lågt pris, kan jag rekommendera Condor Hudson Bay.
Kniven är baserad på en gammal och populär modell från, just det, Hudson Bay i Kanada.
Jag betalade 300kr hem till dörren för min.

/Lux
 

Bilagor

  • CN224085HCanw.jpg
    CN224085HCanw.jpg
    31.3 KB · Visningar: 619
Om man vill köpa en rejäl och tung kniv i kolstål som samtidigt har ett trevligt utseende, hyfsad kvalité och lågt pris, kan jag rekommendera Condor Hudson Bay.
Kniven är baserad på en gammal och populär modell från, just det, Hudson Bay i Kanada.
Jag betalade 300kr hem till dörren för min.

/Lux

Jag kan bara hålla med. En måste dock komma ihåg att som med alla Condor jag har sett hittills så är det lite av ett monterat halvfabrikat. En får lägga några timmar på att fixa till den som en vill ha den. Det är också lite av det roliga för mig i alla fall. Jag slipade handtaget och behandlade det med "danish oil". En får också räkna med att jämna till och putsa bort lite grader på tången. Eggen får en också lägga några timmar på... Men det är som sagt en del av det roliga.

Slidan är riktigt bra och passar designen i övrigt. Det är väl inte direkt en kniv som är överdrivet bra på något speciellt område men med rätt anpassningar så funkar den tillräckligt bra till det mest. Precis så som originalen användes.

Själv längtar jag nu efter att få hem min Bark River Hudson Bay. Det är nog en av de vackraste knivar jag vet.
 
Jag har sett metoden användas av ABS Mastersmiths i USA.
Det är nog inte standsrdlösningen, men en av metoderna på deras repertoar.
Fördelen är att den går att använda på befintliga blad, utan att äventyra härdningen.
Böjda horn blir möjliga att använda

Det blir också lättare att hålla ihop delarna vid inpassningen, tack vare skruven.
Styrkan har visat sig vara stor och jag har kunnat driva in knivspetsen med nylonhammare utan skador.
Krafterna fördelas ut i hela skaftet och påfresar inte gängorna i skruven lika mycket som annars.
Hornet blir som ett rör och bidrar stort till styrkan.


Mikael

Mycket intressant. Ja, är det bara riktigt gjort, vilket det garanterat är i ditt fall, så borde det blir väldigt starkt. Kommer du att köra med ditt superepoxi också när du väl är nöjd med passningen?
 
Mycket intressant. Ja, är det bara riktigt gjort, vilket det garanterat är i ditt fall, så borde det blir väldigt starkt. Kommer du att köra med ditt superepoxi också när du väl är nöjd med passningen?

Ja, epoxy blir det.
Jag mixar limmet med olika fillers, som microballonger eller bomullsflock.
Epoxyn är långsamhärdande och jag brukar använda mig av NM's epoxyprodukter för yrkesbruk.

Här några bilder från kapningen av tången.
Redskapen var kaptrissa typ Dremel, fast min är en kopia från Claes Ohlsson samt bandslip.
En vattenhink för kylning, är ett måste!

3G laminatet är mkt hårdbearbetat, så det tar lång tid att skära i.
Jag skär kanske 5-6 sekunder mellan varje kylning.

Kapningen ger en lättare tånge, vilket medverkar till att hålla vikten nere.
Nödvändigt eftersom horn och bolster + ändbutt väger en del.

Funktionellt så vinner man inte så mkt på denna ombyggnad, jämfört med originalets Thermorun och Zytel delar.
Känslan däremot, när man använder en kniv i horn och nickelsilver, är långt mkt mer än gummi & plast.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5685.JPG
    IMGP5685.JPG
    135.7 KB · Visningar: 576
  • IMGP5699.JPG
    IMGP5699.JPG
    135.8 KB · Visningar: 593
Senast ändrad:
Kul att se Mikael! Man börjar ju längta efter lite nya knivprojekt när man ser detta. "Tyvärr" går all min hantverkstid till husrenovering nuförtiden. Men det riktigt kul det med. Och det finns ju en hel del roliga verktyg att skaffa, nu när knivhobbyn fått stryka på foten. Samlingen med powertools börjar ju snart knappa in på knivarsenalen...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.