Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag undrade vad reaktionen skulle bli i rusknife forum angående nya EKA-produkter. Ryska till engelska med google translate...


they are so vain.
A tanto pleases? EKA and tanto ... seen Swedes kokakoly obkurilis tactics pancake

This is what? A dirty trick? ..
The world is going to hell.


Men det finns ju andra som är positiva:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post94365.html
Hm. Lätt att bli euforisk för ingenting, så länge det är nytt. Håller med ryssarna i det här fallet.

Det allvarligaste felet med 9-an är som sagt den felplacerade tumknoppen. Greppet ser dessutom lite kantigt ut. Men OK, det kanske är bekvämt ändå. Det blir till att testa.

När det gäller W12-an så tycker jag nog att greppet kunde gärna undvara näbben/överskjutande parerskyddet, samt den blaffiga logon. Min teckning är inte briljant men något i den här vägen.
 

Bilagor

  • EKA Nordic W12 Wood, min variant.jpg
    EKA Nordic W12 Wood, min variant.jpg
    36.4 KB · Visningar: 1,523
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,377
En sak till. Jag hade gärna sett eggen gå ända in i handtaget. För mångsidighetens skull så föredrar jag dessutom ett handtag utan finger-urgröpning.
 

Bilagor

  • EKA Nordic W12 Wood, min variant, 2.jpg
    EKA Nordic W12 Wood, min variant, 2.jpg
    37.1 KB · Visningar: 1,845
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,353
Samma där som ovan, fast det har inte gett sig riktigt ännu..

Hur är de nya original classic 1 i bladet?
Slipade upp ett gäng gamla åt en gubbe jag känner. Fast de var så nya så de fått plastslida och rött skaft, men med laminatstålet kvar. Bladet var tjockare mot skaftet och på ryggen, mot spetsen till, så var det lite nätt slipat också.
Alltså på ryggens sidor/kanter, eller vad man ska säga, så stickförmågan blir bättre.

De har ju varit en del variationer under de senaste i runda slängarna 100 åren...;)

De nuvarande Classic 1 är i 2mm tjockt kolstål och limmad 3/4 lång tånge.
Original däremot ska vara som den såg ut från början dvs innan handtagen började rödbetsas.
Laminerat 2.5mm tjock kolstål och hellång, nitad tånge. Tidigare i tråden har det diskuterats vilket stål det är i kärnan och vilken hårdhet, den jag äger ska iaf vara HRC61.

/Lux
 
Nytt trevligt från BM. Ser förbättrad ut jfr 530, bladet då framförallt. Väger 60 gram och bladet är 2.3mm tjockt.

BM 531:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    39.2 KB · Visningar: 1,400
Nytt trevligt från BM. Ser förbättrad ut jfr 530, bladet då framförallt. Väger 60 gram och bladet är 2.3mm tjockt.

BM 531:
Den första åtgärden undertecknad hade gjort - ta bort tumknoppen.

I övrigt en fin kniv. Jag har 530 modellen och den är kanon. Skär som laser är extremt lätt. Om jag minns rätt så väger den bara 54 g.





~Paul~
 
Samma där som ovan, fast det har inte gett sig riktigt ännu..

Hur är de nya original classic 1 i bladet?
Slipade upp ett gäng gamla åt en gubbe jag känner. Fast de var så nya så de fått plastslida och rött skaft, men med laminatstålet kvar. Bladet var tjockare mot skaftet och på ryggen, mot spetsen till, så var det lite nätt slipat också.
Alltså på ryggens sidor/kanter, eller vad man ska säga, så stickförmågan blir bättre.

De har ju varit en del variationer under de senaste i runda slängarna 100 åren...;)

De nuvarande Classic 1 är i 2mm tjockt kolstål och limmad 3/4 lång tånge.
Original däremot ska vara som den såg ut från början dvs innan handtagen började rödbetsas.
Laminerat 2.5mm tjock kolstål och hellång, nitad tånge. Tidigare i tråden har det diskuterats vilket stål det är i kärnan och vilken hårdhet, den jag äger ska iaf vara HRC61.

/Lux

Kan tillägga att bladet på original 1 är aningen längre medan handtaget är tunnare och lite kortare. Handtaget på original 1 är dessutom endast behandlat med linolja. Knivslida i läder eller vulkanfiber (en cellulosaprodukt). Till Original 1 finns endast plastslida.

/Lux
 
Jag undrade vad reaktionen skulle bli i rusknife forum angående nya EKA-produkter. Ryska till engelska med google translate...


they are so vain.
A tanto pleases? EKA and tanto ... seen Swedes kokakoly obkurilis tactics pancake

This is what? A dirty trick? ..
The world is going to hell.


Men det finns ju andra som är positiva:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post94365.html

Tråkig utveckling hos EKA. Jag hade missat att även Nordic W12 fanns som taktisk kniv med tantospets (T12), ingen rolig upptäckt...:(

Även på "Swedish Survivalist" var faktiskt några förvånade och inte odelat positiva.
Där hittade jag även förklaringen till ordet taktisk:
"Taktiskt är ett roligt ord istället för att säga "kunna döda folk med".
...
/Lux
 
Kan tillägga att bladet på original 1 är aningen längre medan handtaget är tunnare och lite kortare. Handtaget på original 1 är dessutom endast behandlat med linolja. Knivslida i läder eller vulkanfiber (en cellulosaprodukt). Till Original 1 finns endast plastslida.

/Lux

...Till Classic 1 finns endast plastslida och inget annat.
/Lux
 
Apropå knivar för överlevnad:
Överlevnadsexperten Cody Lundin har använt samma kniv i över 20 år.
Gissa vilken?

/Lux

...Mora Classic 1!
http://www.youtube.com/watch?v=YYC9xrOsQj0

Här är även en intressant lista över vilka knivar som används i serien "Dual Survival":
http://morethanjustsurviving.com/dual-survival-knife/
De andra experterna använder lite olika knivar, en del bra, en del mindre bra...

/Lux

Ja, Cody är en civil överlevnads instruktör och dom andra är före detta militärer och när man tittar på deras knivar så får man känslan att man ska döda någonting med den också. Många amerikanska överlevnads experters knivar är av den varianten där man försöker smälla på så många funktioner som möjligt på en kniv.

Kniven är till för att tälja och skära. Jag rör mig i barrskogsmiljö och jag säger som Rolle i UTE 3. Utan yxa i skogslandet går det bara inte.

Det jag vill säga är, rör du dig i tajgan ta med yxan eller för den delen i djungeln ta med en machete:).
 
Och denna hade jag nästan glömt! Ska jag någon gång börja hålla mig renrakad, så blir det med denna.
Jobbade på soptipp ett par år, i slutet på 90-talet och denna är ett fynd därifrån.
Bladet är märkt "E.G. GUSTAFSON ESKILSTUNA GARANTI"

Bra skit, för jag bara striglade till den lite nu och så biter den mycket prima.

Någon som vet någon intressant fakta?

Det är en gammal och mycket fin rakkniv du har i din ägo, företaget E.G. Gustafsson etablerades 1870 och upphörde 1899. Firman framhöll speciellt att knivbladen smiddes i prima stål och att du så lätt lyckades strigla den till hög skärpa bekräftar väl att så också är fallet. Under perioden 1870 -73 hade Gustafsson två arbetare och fyra lärlingar i sin verkstad. 1899 hade företaget en anställd arbetare och producerade knivar för 1150kr. Verkstaden låg under hela tiden vid Smedjegatan 20 i Eskilstuna. Erik Gustaf Gustafsson föddes 1848 i Husby Rekarne och var son till knivsmeden Anders Gustaf Gustafsson. Hösten 1899 lämnade han pga sjukdom Eskilstuna och familjen bosatte sig hos fadern i Forsbacka i Stenkvista församling. Redan år 1902 dog Erik Gustaf Gustafsson 54 år gammal.

/Lux
 
När det gäller W12-an så tycker jag nog att greppet kunde gärna undvara näbben/överskjutande parerskyddet, samt den blaffiga logon. Min teckning är inte briljant men något i den här vägen.


En sak till. Jag hade gärna sett eggen gå ända in i handtaget. För mångsidighetens skull så föredrar jag dessutom ett handtag utan finger-urgröpning.

Precis i linje med mina tankar om W12. Gör sedan också om handtaget så att det inte finns någon exponerad metall. Bingo! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.