Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja, dina farhågor är nog korrekta.
1. Trots det så tycker jag att kniven har "något".
Att bladet har spearform spelar dock ingen roll för min del.
2.Kan till och med vara användbart i vissa situationer.
Kniven är ju tillverkad med tanke på överlevnad (vad det nu betyder) och därför
3. skall den kunna användas till att bygga ett stöt-spjut av. Det är bl a därför som handtaget ser ut som det gör.
4. Spetsens placering i mitten av den förlängda linjen genom handtaget skall dessutom underlätta när man utför en borrörelse för att exempelvis skapa fundament för en bågdrill.

Men visst håller jag med dig. Hellre hade jag sett en traditionell främre del på bladet.

~Paul~
1. Instämmer. Den ser riktigt användbar ut.
2. Ja, t.ex. oftast starkare spets som går (bättre) att borra med (som du nämner).
3. Sådana argument kan man ibland stöta på i marknadsföringen av överlevnadsknivar. Som genuint intresserad av överlevnad sedan många år tillbaka blir jag emellertid inte klok på sådana påståenden. Att i en nödsituation använda sin kanske enda kniv som spjutpets kallar jag ren idioti. Dock inte sagt att jag inte förstår vad du menar och inget angrepp på din förklaring. Den är som sagt helt korrekt.;)
4. Instämmer.
Sylen på en SAK eller Leatherman fungera dock avsevärt bättre som provisorisk borr.

/Lux
 
Senast ändrad:
Ja, precis. Ingen höjer på ögonbrynen direkt. Ungefär samma reaktion som när man plockar fram en EKA Executive Sportsman.





~Paul~

Sant. Jag har en sådan i Lönn i min samling. En väldigt estetiskt tilltalande kniv men kan inte låta bli att irritera mig på fånghålet i plast. Tycker att plasten bryter av lite för mycket mot handtagets vackra träskollor.
En eloge till dig för de fina bilderna. Alltid trevligt med lite knivgodis så här mot slutet av veckan...;)

/Lux
 
1. i en nödsituation använda sin kanske enda kniv som spjutpets kallar jag ren idioti.

2. Sylen på en SAK eller Leatherman fungera dock avsevärt bättre som provisorisk borr.

3. Jag har en sådan i Lönn i min samling.

4. kan inte låta bli att irritera mig på fånghålet i plast. Tycker att plasten bryter av lite för mycket mot handtagets vackra träskollor.

5. En eloge till dig för de fina bilderna. Alltid trevligt med lite knivgodis så här mot slutet av veckan...;)
1. Absolut. Skulle heller aldrig komma på idén.

2. Ja, det gör den med största sannolikhet. Har dock aldrig testat själv.

3. Hm, den fattas i min samling. Den är fin den!

4. Ja, det är lite B att köra på plast i samband med en kniv som i övrigt är tillverkad i fina naturmaterial.

5. Tackar så mycket. Det är bilder som jag tog för några år sedan när min kamera var lite bättre än idag :).

~Paul~
 
Sant. Jag har en sådan i Lönn i min samling. En väldigt estetiskt tilltalande kniv men kan inte låta bli att irritera mig på fånghålet i plast. Tycker att plasten bryter av lite för mycket mot handtagets vackra träskollor.
En eloge till dig för de fina bilderna. Alltid trevligt med lite knivgodis så här mot slutet av veckan...;)

/Lux

Mycket trevliga ser de ut att vara.
Suktade efter en sådan för något år sedan, men intalade mig att jag klarar mig med den befintliga 88:an.. Försöker dra ner på bra-o-ha-grejer, som finnes i överflöd här..
 

Samma där som ovan, fast det har inte gett sig riktigt ännu..

Hur är de nya original classic 1 i bladet?
Slipade upp ett gäng gamla åt en gubbe jag känner. Fast de var så nya så de fått plastslida och rött skaft, men med laminatstålet kvar. Bladet var tjockare mot skaftet och på ryggen, mot spetsen till, så var det lite nätt slipat också.
Alltså på ryggens sidor/kanter, eller vad man ska säga, så stickförmågan blir bättre.
 
Och denna hade jag nästan glömt! Ska jag någon gång börja hålla mig renrakad, så blir det med denna.
Jobbade på soptipp ett par år, i slutet på 90-talet och denna är ett fynd därifrån.
Bladet är märkt "E.G. GUSTAFSON ESKILSTUNA GARANTI"

Bra skit, för jag bara striglade till den lite nu och så biter den mycket prima.

Någon som vet någon intressant fakta?
 

Bilagor

  • Foto0679.jpg
    Foto0679.jpg
    25.7 KB · Visningar: 845

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.