storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW?

Ska köpa uppblåsbart liggunderlag Exped Synmat 7.
Vet inte om jag skall ta vanlig storlek m eller slå till på den extra breda och extra långa modellen som heter LW?

Jag är 185cm lång och sover på sidan.

Såklart är det en kompromiss mellan storlek/vikt och komfort.

Men vad jag förstått verkar de flesta nöjda med den vanliga storleken?

Någon som har LW och kan säga om det är värt det?
 
Maken är 184cm. Vi har ett M. Han svär över att han hamnar utanför. Även om vi lägger något längst ner ("glider undan så att hälarna tar i") eller längst upp ("känns konstigt för nacken"). Nästa vi kommer att köpa blir LW! De få grammens skillnad bär han med glädje...
 
Ska det användas i tält är det ju bra om det passar där också.
När jag skaffade nytt tält(Hilleberg Enan) insåg jag att mitt Exped storl. M, var precis vad som fick plats... Även om man har ett större tält så tycker jag ändå att det känns lite säkrare att ha såpass med plats att man inte behöver krypa eller stå på knä på liggunderlaget mer än nödvändigt.
 
Bra tips! Gärna mer input från folk som har erfarenhet! Vi har ett 2manna tält och funderar på om en LW till mnig får plats ihop med en M till sambon. Samtidigt vill jag släpa på en LW om det inte behövs...
 
Jag är 179cm och tycker M funkar helt ok även om jag märker att ett större skulle tillföra en viss fördel. Sover på rygg ibland och sida ibland.
 
Jag har ett LW och är 190cm. Jag skulle inte stå ut med ett mindre då jag blivit känsligare med åren och fått svårare att sova gott i tält. Jag är väldigt nöjd med mitt köp och tycker att den extra volymen och vikten är väl värt att släpa på!
 
Jag är 193cm och LW är ett självklart val. Tycker 50-55cm i bredd är allt för smalt och obekvämt, speciellt om man sover på sidan som jag. Är du inte fullt lika lång kan Synmat 7 MW vara ett bra alternativ.
 
Jag köpte ett LW till mig och ett M till dottern, men ska jag använda ett nu brukar det bli M för mig. Det är inte värt viktskillnaden att få ett större. De lite större kanalerna på sidan gör att man inte ramlar av. Jag är 186cm och sidsovare i första hand. Jag tycker det är ok om fötterna sticker ut lite ibland så länge som de inte ligger mot marken. De blir inte kalla om de har en okomprimerad sovsäck under sig.
 
Är 184 cm och ångrar mitt M köp.

Om jag ligger på rygg hamnar armarna utanför, får bygga "armstöd" av utrustning för att slippa markkylan. Dessa prylar är det som jag annars hade använt som kudde.

Längden är också för kort, fötterna sticker ut och huvudstöd måste ständigt rättas till under natten.

Blir LW nästa år, rekomenderar ingen att köpa M om de inte är helt säkra på vad de ger sig in på.
 
Är 186 cm/90kg och trivs bra med mitt downmat 9 LW XP. Jag har inget emot några extra gram för att få bra nattvila - särskilt ryggen uppskattar att ligga komfortabelt på senare år. Med 9cm går det bra att sova på även inomhus på golv. Enda nackdelen är väl priset som jag ser det. Är man gramjägare så kan väl vikten också ev hamna på minussidan.
Har även kompletterat med stolskittet så man kan sitta bekvämt t ex vid matlagning utomhus.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Storlek sovsäck - hur viktigt är det? Bo och sova 5
jonsson20 Storlek på sovsäck Bo och sova 6
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
jonas72 Storlek Staika Bo och sova 1
donutz WM Summerlite storlek Bo och sova 10
Brentman Sovsäck storlek?? Bo och sova 14
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
Tomas J Vilken storlek har ni på era Amerikanska sovsäckar? Bo och sova 3
hdn Storlek på M-E:s sovsäckar Bo och sova 3
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 0
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.