Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas

Hej!

Jag skall införskaffa mig ett nytt rep och har några specifika krav och behov som jag undrar om någon med stor teknisk kunskap och erfarenhet av rep kanske kunde hjälpa mig med? :)

Närmast tänker jag använda det till en alpin repsolo-tur med en GriGri som självsäkring.

På grund av att GriGrin är statisk och att man dessutom knyter in ena änden av repet i en standplats blir det ett helt statiskt system (normalt sett, jag använder dock en Petzl Nitro 3 i standplatsen för att kontrollera fallrycket). För att göra hela systemet mer dynamiskt och samtidigt slitstarkt har jag främst försökt hitta det rep som...

1) Har lägst fallryck (impact force)
2) Är mellan 10.5 och 11 mm (med tanke på GriGrin)
3) Är tillräckligt slitstarkt att använda alpint trots att det är enkelrep (många kanske menar att inget är tillräckligt säkert som ett dubbelrep, men här får man ju kompromissa lite dessvärre)
4) Bibehåller så mycket av sitt låga fallryck som möjligt efter att ha firat en hel replängd (när man klättrat upp måste man ju ner och rensa själv och då firar man givetvis och eventuellt klättrar topprep eller jumerar upp igen. Är det 10 replängder blir det mycket firande och repet måste palla detta bra utan att förlora för mycket av sin dynamiska förmåga)
5) Relaterat till det ovan, det rep som återhämtar sig bäst/snabbast efter firningar/fall/jumeringar

Det rep jag främst fokuserat på är Beal Top Gun II Golden Dry, vilket har ett fallryck på 7.4 kn (taget från huvet, men någonstans där låg det). Frågan är bara om repet bibehåller detta fallryck eller om det markant ökas. Har även tittat på Mammut Flash som dock har ett fallryck på 9 kn. En tanke från min sida är att det måste finnas ett rep som har ett jämnt lågt fallryck efter belastning/fall och dessutom efter lite åldrande - frågan är bara om Beal:n håller 7.4 efter flertalet långvariga 50-metersfirningar eller om Flash:n håller sina 9 kn?

Ni förstår säkert min tankegång. Jag vill helt enkelt veta vilket rep som håller sig riktigt mycket dynamiskt trots belastning? (visst är det en omöjlighet, men något rep måste vara bättre på detta än andra, osv). Lite mer erfarenhet och kunskap om dynamiken i diverse rep är också av stort intresse! Är givetvis öppen för förslag på andra rep än dom två ovan!

Tack på förhand!
/Michel

PS: Jag klättrar redan repsolo men då med ett 10.3 rep på c:a 8 kn. Funkar OK men nu börjar det bli slitet och det känns som att det är betydligt mer statiskt än när det var nytt.
 
Kanske inte ett lika utförligt svar som du hoppas på, men jag har använt Beal Top Gun ett par (eller tre?) år och solat en del, firat en del, tradklättrat en del, osv. Inte jättemycket, men lagom. Och jag upplever det repet fortfarande som nytt! Jag är jättenöjd med det - det finns fortfarande mycket dynamik kvar (har inte ens märkt att det minskat överhuvudtaget) och det är slittåligt som attan. Låser perfekt på grigri också (surprise!).

En liten sidenote angående din rigg. Du har inte funderat på att skaffa en shock absorber som går att återanvända? Cassin har en, finns på northstar. Men du kanske ändå har med dig en hel drös, vad vet jag.

Lycka till!
 
Vad jag vet kan man packa om Nitron om man utlöst den.
Det sitter karborre inuti på den packade bandslingan och ett karborreband runt.
 
För att fatta mig kort;

-Beal Top Gun!


Jag är absolut ingen teknisk expert på repfakta men jag har använt detta rep mer än något annat och har inget annat att säga än, köp det...

Top Gun har följt med mej på åtminstone åtta längre repsoloturer (3-10 dygn långa) och jag har haft fullt förtroende för det varje gång.

Sen när det gäller allt det här med statiska bromsar och dynamiska solostandplatser o.s.v har jag bara ett råd, - keep it simple!


peace!
 
Tackar för bra feedback! :)

Kom på att det heter fångryck och inte fallryck :p

Beal's TopGun har redan från början känts som det självklara alternativet, har bara hört bra kritik. Har faktiskt legat som en beställning i några månader hos Fjällsport, verkar som att leverantören har svårt att få fram något 50-meters :\

Såg att Northstar har det dock :)

Petzl's Nitro 3 utlöser vid 2.5 kn och kör man repsolo så blir det teoretiskt 2.5 * 2, men i praktiken hamnar man säkert på 6 kn pga friktionen genom mellansäkringarna. Med detta fångryck så utlöser den inte särskilt ofta/mycket. Jag har testfallit systemet en del och ännu inte förbrukat en hel falldämpare och då har jag ändå testat faktor 1 fall med enbart spectra/dyneema-slingor. Med tanke på vad dom kostar så är det ju tur att man kan återanvända dom trots hårda fall. Kommer ha två Petzl Nitro 3 med mig och innan en är förbrukad så har jag nog fallit på tok för mycket.

Kollade på Cassin's Shock Absorber på northstar.se (sök på "shock absorber"). Idén är ju riktigt schysst att man kan "ladda om den" - hur fungerar det egentligen?, ser ut som en slinga?

/Michel
 
Tankar

Som du vet så ändras repets egenskaper efter belastning och fall.
Problemet för dig är att fångrycket mäts endast vid första UIAA-fallet när repet testas, dvs ingen här kan svara om hur mycket högre fångrycket kommer att bli efter firning osv. Det finns helt enkelt inga normer för detta.
jag känner inte heller till att någon gjort några tester för detta.
men det är intressant...

Till Cassins falldämpare.
Jag har ett par sådana, men har inte fallit särskillt hårt i dem. Men jag känner mig trygg med konstruktionen.
Den fungerar genom att en bandslinga ligger fram och tillbaka genom en alu-plåt med hål i (svårt att förklara) lite som man trär ett rep i en Petzl Rack.
Friktionen gör att den glider trögt (går ej att dra för hand, har tänkt provdra den, men inte haft tid).

Tänk på att alla falldämpare där stygn slits upp, bara bör användas en gång.
Självklart, om bara en liten del av stygnen rippar så kan man köra igen, men kardborren har ingen dämpande funktion, den är bara till för att det ska bli ett snyggt paket.

[Ändrat av Pigge2 2007-05-01 kl 10:27]
 
Re: Tankar

Pigge2; sa:
Till Cassins falldämpare.
Jag har ett par sådana, men har inte fallit särskillt hårt i dem. Men jag känner mig trygg med konstruktionen.
Den fungerar genom att en bandslinga ligger fram och tillbaka genom en alu-plåt med hål i (svårt att förklara) lite som man trär ett rep i en Petzl Rack.
Friktionen gör att den glider trögt (går ej att dra för hand, har tänkt provdra den, men inte haft tid).

Är det den här du talar om?

http://www.cassin.it/uk/scheda.asp?Codice=427

Varken på Cassins hemsida, eller Northstars står det vid vilken belastning denna "släpper/rycker/drar" eller vad man nu ska kalla det. Vet du? Hur jämför man den med Petzls annars?
 
Precis - och det är ju det man egentligen vill veta. Om fångrycket är 7 kn på ett splitter nytt rep är ju egentligen bara bra att veta om man aldrig tänker falla (mer än en gång) eller fira med det. Jag har försökt hitta någon som gjort tester på detta men inte funnit något. Hade någon rapport från Lyons där jag tror att dom testade ett rep upprepade gånger tills det brast, inte riktigt den typen av test dock.

Konstigt att ingen med test-möjligheter verkar ha reflekterat över detta?!

Jag har 2 tredjedelar sömmar kvar på just den Nitron, men mycket riktigt skall man givetvis kassera dom om större delen av sömmarna rippat. Vet man hur mycket den rippar när man fallit i den så vet man ju också hur mycket marginal man har. Nitron rippar nedåt "genom" kardborrebandet. Kardborren har aldrig öppnat sig när min har rippat. Bara till för paketeringen och möjligen att skydda sömmarna/slingan mot slitage.

/Michel
 
Cassin vs Petzl

Jodå det är den falldämparen jag pratar om.

Det finns ingen norm för falldämpare (endast för den typ som används vid via-ferata) därför är det inte helt självklart att man kan jämföra olika tillverkares siffror.
Men det är konstigt att Cassin inte anger några siffror alls.
Petzl är lite luriga på sin sida http://en.petzl.com/ProduitsServices/PS_58_1.pdf
då det står att den följer EN 566 standard.
Det betyder dock bara att den håller som en vanlig slinga när den väl har rippat hela längden.

Ska se om jag kan skynda på mitt eget test av Cassin-varianten. Dock blir det ett statiskt dragtest. Oklart hur Nitro är testad.
 
Tror det endast finns EN-normer för industriellt fallskydd, t.ex EN 355 "Personal Protective Equipment Against Falls from a Height - Energy Absorbers". Tror det ligger på max 6 kN. Nitron skall börja rippa när det går över 2.5 kN och det verkar stämma bra när jag hoppat i den. Nästan tur att den inte är EN355-märkt, för då hade högsta godkända legat på 6 kN - inte alls önskvärt! Slingan skall hålla för 22 kN som vilken rundslinga som helst och som vanligt är det bara tillverkarens garanti man får förlita sig på.

Nitron är märkta med CE 0197 och EN 566.

CE 0197 är bara ett certifikat som tillverkaren (eller labbet?) fått för att identifiera vilket laboratorie som testat produkten gentemot tillverkarens specifikation. Produkten skall vara säker att använda för det tillverkaren säger att den skall användas till (t.ex broschyren som kommer med Nitron). Om jag inte missat något, men det är väl ungefär så det ser ut?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sim Hur stor blir kraften på kilen? Klättring allmänt 26
klätterpojken Tradfilm sökes till stor filminspelning!!! Klättring allmänt 5
Felixl daisychain, ingen stor nyhet men i alla fall: Klättring allmänt 0
Ghost Repkompis i Stor-Stockholm Klättring allmänt 3
Vandrare Hjälm för stor skalle? Klättring allmänt 3
larner En stor tomhet Klättring allmänt 0
Biking-andy Tack för den glädje & kunskap du spridit. Klättring allmänt 0
Gregory Via Ferrata och Vandring kring Hardangerfjord Klättring allmänt 0
Mycale Vårklippor kring Finspång? Klättring allmänt 4
Albin_25 Klättring/bouldering kring Avesta? Klättring allmänt 3
Bloggomann Frågor inför en helg kring Simonsberget Klättring allmänt 18
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
mo9jan Tälta i bergen kring Chamonix? Klättring allmänt 5
viktor_maiden Klättring kring Stavanger Klättring allmänt 6
anna.m.nielsen klättring kring perth Klättring allmänt 3
gule Klättring kring Leksand Klättring allmänt 3
lilyl Klättring i/kring Phuket? Klättring allmänt 0
saur Klättring kring Hamburgersund Klättring allmänt 9
Michel.B Fundering kring lång firning med enkelrep och repsnöre Klättring allmänt 9
climbermaja Klättring kring Kristinehamn Klättring allmänt 3
malbr803 klättring kring Barcelona? Klättring allmänt 15
Karl A. Klättring på Öland och kring Kalmar Klättring allmänt 1
apfaktor Klättring kring Båstad. Klättring allmänt 1
carl Klättring kring Stryn och Stadtlandet Klättring allmänt 2
prisma Områden kring Chamonix? Klättring allmänt 3
osocker Klättring kring Ulricehamn Klättring allmänt 8
Klättring kring Strängnes ? Klättring allmänt 1
donga Intressanta turer kring Narvik??? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.