Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet...

...vill jag ha tag på. Dvs jag vill inte ha en som man tvingas ställa uppepå (det har jag redan en...) på samma sätt som stekpannan utan den skall passa innanför vindskyddet för bästa energieffektivitet.

Något tips?

Vänligen/Dag
 
Eftersom

Trangias 2,5l lägerkastrull packar hela stora köket torde det bli ganska så problematiskt.....Men 4,5l lägerkastrullen packar hela ovanstående.
//J
 
Det här med "att med

specialkärlet x skall jag optimera köket Y" stämmer sällan. Bättre finna vindskyddad köksplats och ägna tiden åt råvaruberedning så att maten smakar....Min 50-öring...
//J
 
Jag väcker denna tråd till liv eftersom jag undrar detsamma. Men tänker ett kärl mellan 2,5-3 liter. Kan MSR:s Ceramic 2,5l pot passa? Någon som provat? Skillnaden mellan att ha ett kärl som 4,5L grytan ovanpå jämfört att ha ett kärl innanför vindskyddet är enorm. Förlusterna med 4,5L är mycket stora så jag önskar att ha nytta av trangias vidskydd!
24FD1E4E-AA8F-4F64-BBC3-AECCB3D2B5D8.jpeg


/Ingo
 
Går den ned i vindskyddet?

Går det inte lika bra att köra lägergrytan "på skruvar" - med ett modulärt vikbart vindskydd omkring?
Så gör jag, och många med mig...
 
Den stora grytan som passar vindskyddet vad har den för diameter i botten och vad har MSR:s Ceramic för diameter i botten ?
 
Går den ned i vindskyddet?

Går det inte lika bra att köra lägergrytan "på skruvar" - med ett modulärt vikbart vindskydd omkring?
Så gör jag, och många med mig...

Fast då har hela idén med trangia passerats kan jag tycka. Tänker att man just ska använda trangias vindskydd.

trangiakastrullen har 181mm i diameter medan MSR har 183mm i diameter.

Några idéer på andra tänbara kastruller? De behöver inte kunna förvaras i Trangia bara att de går att använda i Trangia-vindskyddet till 25:an.
 
För drygt 20 år sedan var jag på en kajakkurs. Vi var 7 personer i patrullen. Vi använde 2 Trangiakök och 3 spritbrännare. Utöver Trangiagrytorna använde vi en 26 cm plåtstekpanna, och en 3-liters aluminiumgryta.
Senare har jag letat efter en gryta som passar ovanpå Trangiaköket. Och Trangia har en 4-litersgryta som passar, och köket får plats inne i grytan. Vi köpte 2 grytor innan vi åkte på sommarens scoutläger, och vi var väldigt nöjda med resultatet. Nu använde vi gasbrännare. Vi lagade mat till 9 pers. Gasåtgången kan jag inte svara på, men det underlättade, att laga i färre kokkärl.
20200729_10.JPG
 
Stora kastruller som används i stekpannans läge fungerar riktigt dåligt. Det blir alldeles för stort avstånd till lågan och tar väldigt lång tid att få upp till kok. Även till stekpannan tycker jag det är mindre bra och steker hellre i kastrull eller med vindskyddet bortplockat och småsten som stöd för pannan. Jag har nyligen bytt till vedkök för att få det att fungera för så många: https://www.utsidan.se/forum/threads/vedeldat-koek-egentillverkat.91724/

Det kanske kan gå att få till om man tar bort övre vindskyddet och har andra stöd för kastrullen och ett annat vindskydd men då har man tappat allt Trangia är bra på.

/G
 
Finns en del äldre trådar om detta. Tre rostfria skruvar i hålen i undre vindskyddet som håller 4,5 L kastrullen på lagom avstånd från brännaren, KAP-Arctic i mitt fall fungerar utmärkt.

Thure
 
den här sidan finns bilder på kokning med lägerkitteln "på skruvar".

Enkelt och effektivt för 'gruppkok' - eller för snösmältning... Det går nog, i princip, lika
bra att steka på det här sättet, och stekpannan kommer då närmare brännarens flammor.
Med de modulärt vikbara vindskydden så är vindskyddet nästan i Trangianivå. Återgång
till normal Trangiamontage tar några sekunder (till någon minut, beroende på hur heta
skruvarna är!) och popmuttrarna påverkar inte alls när de inte används...
/Odd
 
Avståndet kokkärlet brännaren är kritiskt. Ett 3,5 l kokkärl med innerdiametern 180 bör vara lika högt, d v s överdelen av kokkärlet befinner sig i blåsande luften. Optimala kokkärl har höjden 2/3 av diametern. Skruvlyftningen har fungerat väl för mig i 1/2 sekel. Gasol eller vintertid Fotogen från mitt Optimuskök.
Ett enkelt vindskydd för 2,5 och 4,5 l kastrullerna kan man få av en bit ventilationsrör. T är tunt och mjuk galvad jernplåt låter sig snällt borras, filas och punscha hål i. Dimensioner 100-400 mm.
Sätter man vingmuttrar under skruvskallarna åt fel håll, blir demonteringen än enklare.

go tur
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
sajberjohan Stor Gryta Kök och brännare 14
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...