Stor dry packliner för ryggsäck!

68678

Avslutat
Letar just nu med ljus och lyckta efter stor (100 lit.) vattentät packpåse för ryggsäk. Jag vet att Exped och Tatonka har haft sådan men det verkar dom inte ha längre. Finns det någon här på Utsidan med bra tipps?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Instämmer. Det finns sopsäckar i väldigt tjock plast. Jag är ganska förvånad över hur mycket de egentligen pallar. Själv har jag stoppat ner både vassa järn och diverse grenverk i såna påsar utan något som helst tecken på hål i påsen. Det finns dessutom väl tillpassade påsförslutare som livar upp tillvaron om möjligt ännu mer.

seobserver's insikt briljerar. Vad är poängen med en 500 kr säck när det finns för 12 kr?
 
Var på väg att rekommendera den 90 (eller är det 100?)-liters variant som Recon sålde förr, men när jag navigerade in på sidan såg jag att den inte finns där längre. Närmsta man kommer är 70 liter.

http://www.recon.se/nytt-i-sortimentet/berghaus-vattentat-innersack-70l-mmps

Det kanske går att höra med dom om vad det var dom hade och var man kan få tag i det nu.

Själv är jag inte så förtjust i sopsäckslösningen, för dom går sönder, ofta just när det börjar bli lite stökigt och jobbigt och man inte behöver mer skit som går snett. Sen kan man ju alltid planera sina utflykter så att man har mer marginal än så, men det vill man väl inte alltid.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
flera mindre

Skulel det funkar med flera mindra paddelsäckar - vikten ökar någon eftersom du bheöver bära knäppe till varje påse men å andra sidan har du dina saker sorterade - t ex necessär och kväll/sovsaker i en påse, matsaker i en annan, extrakläder i en tredje osv. Med färgkodning eller genomskinliga har du lätt att hitta rätt. Billigaste jag sett är nog på stadiummen inte tål inte vilken hantering som helt. Ortlieb m fl är dyrare men har hitills tålt all min hantering.

/Patrik
 
sopsäck är ett ju mer ekonomisk, tycker jag.
du kan ju på slutet av din färd slänga skräp i säcken o sen ta o slänga det när du kommer hem.
 
Varför vatten skydda allt?

Skulel det funkar med flera mindra paddelsäckar - vikten ökar någon eftersom du bheöver bära knäppe till varje påse men å andra sidan har du dina saker sorterade - t ex necessär och kväll/sovsaker i en påse, matsaker i en annan, extrakläder i en tredje osv. Med färgkodning eller genomskinliga har du lätt att hitta rätt. Billigaste jag sett är nog på stadiummen inte tål inte vilken hantering som helt. Ortlieb m fl är dyrare men har hitills tålt all min hantering.

/Patrik

Bra tips Patrik,tycker oxå detta är bästa lösningen.
Det är ytterst få saker som inte tål vatten så varför krångla med att först öppna ryggan och sen den vatten täta innepåsen?
sedan på det så har det mesta av sakerna sin egen packpåse i sin tur :)
Detta får mig att tänka på den Ryska dockan Matrjosjka http://sv.wikipedia.org/wiki/Matrjosjka :)
Men visst ska man simma över Amazonfloden en gång om dagen så kan det ju behövas lite extra flytkraft och då är ju stor inne påse bäst ;)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.